אינטל | פרשנות

זו שעולה וזו שיורדת: היום הדרמטי שעבר על שתי ענקיות השבבים

שתי ענקיות השבבים אינטל ואנבידיה סיכמו אתמול יום חיובי למדי: אינטל הציגה תוכנית מהפכנית להמשך, ואנבידיה ניפצה את תחזיות השוק עם פרסום הדוחות • המניות שלהן הגיבו בצורה שונה - אחת זינקה במסחר המאוחר, והשנייה דווקא דשדשה • מה הוביל לתגובות השונות של המשקיעים?

אינטל תחל לייצר גם עבור חברות מתחרות, תוך דגש על ענקיות כמו אנבידיה, אמזון וגוגל / צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אינטל תחל לייצר גם עבור חברות מתחרות, תוך דגש על ענקיות כמו אנבידיה, אמזון וגוגל / צילומים: איל יצהר, שאטרסטוק; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אינטל  ואנבידיה  רחוקות זו מזו בסך-הכול ב-2.5 קילומטר, כחצי שעה הליכה בתוך סנטה קלרה, פרבר משרדי הייטק בדרום מפרץ סן פרנסיסקו. שתי החברות עברו אתמול (ד') יום דרמטי במיוחד, ועם זאת ישנה חברה אחת שסיימה אותו בחיוך, ואילו אחרת בתסכול מה. את היום סיימה אנבידיה בזינוק של כ-9% במניה במסחר המאוחר . דווקא באינטל, שפרסמה הכרזה דרמטית בתחילת יום המסחר, המניה ירדה ב-2.3%, וחוותה עלייה קלה של 0.3% במסחר המאוחר מיד לאחר פרסום התוצאות של אנבידיה.

בעיצומו של המחסור האדיר בשבבי בינה מלאכותית: אינטל מכריזה על השינוי הגדול בתולדותיה
לקוח ראשון אחרי השינוי האסטרטגי: מיקרוסופט תייצר שבבים במפעלי אינטל
ראיון | "נערכים לזה יותר מעשור": הבכירה באנבידיה שגויסה כדי להכניס את החברה לשוק חדש

אינטל, חברת השבבים הוותיקה יצאה בהכרזה דרמטית במיוחד שבה הצהירה כי מפעלי הייצור שלה יהפכו ליחידה עסקית נפרדת שתחל לייצר גם עבור חברות מתחרות - תוך דגש על ענקיות הבינה המלאכותית כמו אנבידיה, אמזון וגוגל. היא אפילו הצליחה להשיג עסקה אחת כזו: סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט וידיד ותיק של אינטל כחלק מהברית ההיסטורית בין שתי החברות, הצהיר כי את שבבי השרתים של מיקרוסופט בטכנולוגיה העתידית של 1.8 ננומטר הוא ייצר במפעלי אינטל.

כל הקלפים אמורים לשחק לטובתה של אינטל בעקבות ההכרזה: הרעב לשבבי בינה מלאכותית והיתרון שיש לאינטל על פני היצרניות המתחרות: סמסונג ו-TSMC הטייואנית - בטווח הארוך היא ברורה: אינטל מובילה על המתחרה TSMC בפיזור גאוגרפי של הייצור ובבעלות על תהליכי הרכבה, בדיקות ואריזה מתקדמים שלא קיימים אצל המתחרה. אינטל מציגה מפת דרכים מפורטת לייצור המוני של שבבים בטכנולוגיה הנמוכה מ-2 ננומטר כבר בשנה הבאה, שבב ה-18 אנגסטרום (1.8 ננומטר) שנבנה כולו למהפכת הבינה המלאכותית ומיוצר לראשונה בטכנולוגיה המתקדמת של "ליתוגרפיה אולטרה סגולית קיצונית" שמציגה ענקית מכונות הייצור ASML ההולנדית, וטוענת שהתוצר שהיא מייצרת יעיל הרבה יותר בצריכת החשמל.

עבור המשקיעים החלום עוד רחוק

אלא שעבור שוק ההון, מדובר בהבטחות שיתגשמו - אם לקבל את כל הצהרותיה של אינטל באופן מלא - רק בתוך שנתיים עד שלוש. שבב ה-18 אנגסטרום אמור להיכנס לייצור המוני רק ב-2025 והפירות בדוחות השנתיים יבואו לידי ביטוי רק ב-2026. רוב המפעלים שעומדים בבסיס ההבטחות של אינטל, כמו מפעל ההרכבה והבדיקות של אינטל בפולין, ועוד כמה מפעלי ייצור חדשים באוהיו, גרמניה וישראל, רחוקים מהשלמה. למעשה, בנייתה של חלקם אף נדחתה. ולמרות חוק השבבים שעבר בארה"ב כבר לפני כשנה, אינטל טרם ראתה דולר שעבר לקופתה מהממשל הפדרלי - זאת למרות שמועות על מענק קרוב של 10 מיליארד דולר שממתין מעבר לפינה.

עבור המשקיעים, החלום של אינטל מוכרת נראה עוד רחוק. היא מדברת על קפיצת מדרגה של שני דורות לפחות מ-2 ננומטר, בזמן שהטכנולוגיה הנמצאת בשימוש היא של 10 נננומטר. לאינטל עדיין אין נוכחות משמעותית בשוק שבבי השרתים - בעוד שלמתחרותיה הצעירות יותר, האחרונה שבהן AMD ישנה נוכחות צומחת על חשבונה. כל עוד אינטל לא תראה חדירה מסוימת לשוק שרתי הבינה המלאכותית, המשקיעים ימשיכו להפנות לה כתף קרה.

ולבסוף, האנליסטים ציפו לראות את אינטל מתפצלת לשני חלקים: חברת פיתוח וחברת ייצור. משהדבר לא קרה, ככל הנראה בשל החלטה אסטרטגית של המנכ"ל פט גלסינגר, האנליסטים מתקשים להמליץ על רכישת המנייה. רובם מצפים להחזר בטווח הקצר, ומנייה שמבטיחה לעשות זאת רק בעוד שנתיים או שלוש נדחקת לשוליים.

"המניה של אנבידיה שוברת שיאים חדשים בכל פעם"

אנבידיה מספקת לאותם אנליסטים צמיחה מתמשכת במכירות ונתונים שעוקפים שוב ושוב את התחזיות שלהם. אנבידיה דיווחה אמש על הכנסות רבעוניות של 22 מיליארד דולר לרבעון הרביעי של השנה, 2 מיליארד יותר מהתחזית ו-256% יותר מהנתון המקביל. כהרגלה בשלושת הרבעים האחרונים, היא עדכנה את התחזית שלה כלפי מעלה - לגידול של 234% ביחס לרבעון המקביל. המניה עלתה מיד לאחר הדיווח בכ-9% במסחר המאוחר, ואגב כך מחקה תאורטית את הירידות שנרשמו בימים האחרונים מחשש לירידה במכירות.

"השוק עדיין לא מודע לאפשרויות שעומדות בפניה של אינטל בעקבות הדרישה הגוברת לשירותי המפעלים שלה באירופה ובארה"ב", אומר לגלובס אנשל סאג, אנליסט מחברת מור (Moore). "המניה של אנבידיה שוברת שיאים חדשים בכל פעם - וזה קשור לא מעט לשיווק ולמודעות השוק. אינטל צריכה להשתפר בהכנסות משבבי בינה מלאכותית לשרתים כדי להפוך את המגמה, למרות שגם הקמת חטיבת המפעלים החדשה צריכה למשוך אפילו יותר תשומת לב מצד המשקיעים".

גילוי נאות: הכתב הינו אורח אינטל בסן חוזה