מאבק משפטי צפוי בין טבע לחברה ישראלית נוספת בוול סטריט

חברת NTT היפנית הודיעה על שני שיתופי-פעולה חדשים עם חברות ישראליות • טבע מאיימת על הפטנט של יורוג'ן • והמניה בתחום תרופות ההשמנה שזינקה, בלי שיש לה מוצר בשוק • השבוע בביומד

מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע
מעבדות המו''פ של טבע בנתניה / צילום: יח''צ טבע

שני שיתופי-פעולה חדשים בישראל לחברת NTT היפנית

לפני כשנתיים הודיעה חברת NTT ( Nippon Telegraph and Telephone Corp.) היפנית על הקמת מרכז חדשנות בישראל. מאז הספיקה החברה לחתום על מספר רב של שיתופי-פעולה עם חברות ביומד ישראליות, מהן שתיים במהלך החודשים הראשונים של 2024.

בינואר הודיעה החברה על הסכם משותף עם חברת הניטור בינה (Binah.ai). על פי הסכם זה, ישתמשו החברות במערכת הניטור של בינה המאפשרת ניטור של קצב לב ומדדים ביולוגיים נוספים, כדי לנטר עובדים באתרי בניה ביפן, לשם מניעת פציעות ותאונות עבודה. בשלב הבא צפוי שיתוף-פעולה להתרחב לעובדים נוספים, כגון עובדי מפעלי יצור.

לדברי החברה, תעשיות היצור והבניה מתמודדות עם אירועי בטיחות כגון נפילות ותאונות, על רגע מחסור עולמי בכוח אדם והזדקנות אוכלוסיית העובדים. לכן תשתמש NTT בטכנולוגיה של בינה, כדי לוודא את קצב הלב, המיקום של העובד ירידה בפעילות ועוד. המערכת תתריע אצל העובד עצמו ואצל המעסיק אם ישנה בעיה המעמידה את העובד בסכנה.

בנוסף, בתחילת פברואר הכריזה NTT על שיתוף-פעולה עם חברת SparkBeyond. שתי החברות יצאו לפרויקט עם אחת מחברות המכשור הרפואי הגדולות בעולם, במסגרתו ישתמשו בכלי הבינה המלאכותית של ספארק כדי לעזור ללקוח הרפואי של NTT לתמחר טוב יותר את מוצריו. הפעילות עם חברת המכשור הרפואי תהיה הראשונה מבין כמה שיתופי-פעולה דומים בהם יוצע פתרון משותף של שתי החברות ללקוחות של NTT.

ההסכמים נחתמו דרך חממת החדשנות NTT Innovation Laboratory Israel, אותה מגדירה NTT כנקודה המפגש שלה ושל לקוחותיה היפניים והבינלאומיים עם סקטור החדשנות בישראל. שני הסכמים נוספים בתחום מדעי החיים, ועוד רבים בתחומים נוספים, כבר נחתמו בין NTT לחברות ישראליות מאז שהוקם מרכז החדשנות. שני ההסכמים הנוספים הם עם חברת Rhino Health המאפשר ללקוחות NTT גישה למידע רפואי לצורך מחקר בלי להוציא את המידע מבית החולים, והסכם עם חברת BioT למתן שירותי רפואה מרחוק למאושפזים בבית.

הכלכלה שאיבדה את מעמדה הרם בשעה ששוק המניות דווקא שובר שיא של למעלה מ-30 שנה

טבע מאיימת על הפטנט של יורוג'ן

חברת  יורוג'ן  הישראלית הנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 548 מיליון דולר, הודיעה במהלך סוף השבוע כי טבע , ענקית התרופות הישראלית, שלחה לה הודעה לפיה בכוונת טבע להשיק תרופה מתחרה גנרית לתרופה המובילה ובעצם היחידה בשוק של יורוג'ן, התרופה Jelmyto (ג'למייט) לטיפול בסרטן בדרכי השתן העליונות. בעקבות ההודעה ירדה מניית יורוג'ן 3% ביום שישי.

הכנסות ג'למייט עמדו על 59 מיליון דולר בתשעה החודשים הראשונים של 2023, צמיחה של 28%. זהו סכום זעם עבור טבע, אבל משמעתי עבור יורוג'ן. טבע מתכננת להשיק את המוצר תחת ההנחה כי הפטנטים של יורוג'ן המגינים על המוצר אינם תקפים, ואילו יורוג'ן בטוחה כי הפטנטים שלה יכולים להגן על המוצר עד 2031. קרב משפטי צפוי בין החברות.

התרופה של יורוג'ן משלבת בין כימותרפיה מוכרת בשוק לבין טכנולוגיה ייחודית שפיתחה החברה, חומר שהוא נוזל בעת ההזרקה, ומתמצק למעין ג'ל בתוך הגוף, וכך הוא משחרר את התרופה בהדגרה, והגוף אינו מסלק אותו מדרכי השתן כפי שהיה עושה בקלות לו היה החומר נשאר בתצורת נוזל.

יורוג'ן היא אחת ממספר קטן מאוד של חברות ישראליות שהצליחו להביא לשוק מוצר ייחודי כזה ולהישאר עצמאיות. גורמים בשוק ציינו כי בעבר טבע התעניינה ברכישת יורוג'ן, עוד כשהייתה חברה פרטית וללא מוצרים בשוק, אבל עסקה כזו בסופו של דבר לא יצאה לפועל. לאחר מכן יורוג'ן זכתה לחיזוק משחקן משמעותי: יזם הביומד המיתולוגי פרופ' אריה בלדגרין, שכבר ייסד ומכר חברות ביומד במיליארדים רבים של דולרים, הצטרף אליה כיו"ר והוביל אותה להנפקתה המוצלחת ב-2017, ואף גייס את המנכ"לית ליז בארט, בעבר מחברת נוברטיס, שהובילה את השקת המוצר המוביל.

בלדגרין הוא נקודת קשר נוספת בין החברות: הוא שימש במשך מספר שנים כדירקטור מטבע, אך פרש בשנת 2017.

יורוג'ן הביעה עם פרסום ההודעה ביטחון בפטנטים שלה. האנליסט אורי הרשקוביץ, יועץ לפעילות הברוקראז' של בנק ההשקעות Cantor Fitzgerald, טוען כי ישנה אי וודאות מסויימת סביב עוצמת הפטנטים של החברה, משום שהם מגינים על שיטת המתן של התרופה ולא על החומר הפעיל. הפסד לטבע משמעותו כי יורוג'ן תזכה לתחרות גנרית כבר ב-2026-2027, ואילו ניצחון ליורוג'ן דוחה את ההשקה עד 2031. ישנו גם תרחיש של ערעור או פשרה שיכול להוביל להשקה מתי שהא בטח בי שני המועדים האלה.

חשוב לציין כי ג'למייטו היא אמנם המוצר היחיד של יורוג'ן שנמצא בשלב המכירות, אך לא המוצר המשמעותי ביותר עבור החברה. בצנרת המוצרים שלה מחכה מוצר משמעותי לה הרבה יותר, תרופה המשתמשת באותה טכנולוגיה של נוזל ההופך לג'ל כדי לטפל בשוק גדול הרבה יותר של סרטן בדרכי השתן התחתונות. לדברי יורוג'ן מוצר זה אינו נמצא בסיכון מהמהלך של טבע, משום שהחברה מפתחת טכנולוגיות נוספות שישולבו בו ויגנו עליו עד 2031.

ליורוג'ן מזומנים בקופה בהיקף של 153 מיליון דולר, וקצב שריפה של 63 מיליון דולר ב-9 החודשים הראשונים של 2023.

המניה הדואלית שהשלימה ירידה של 98% מהשיא: מה עשו הישראליות בוול סטריט

מתחרה חדשה בתחום תרופות ההשמנה

חברת Viking Therapeutics האמריקאית הפכה לשיחת היום של סקטור הביומד לאחר שחשפה נתוני ניסוי הממקמים אותה כמתחרה אפשרית משמעותית בשוק ההשמנה. מדובר בשוק שצפוי לעמוד על עד 100 מיליארד דולר. המתחרות המובילות היום בשוק הן נובו נורדיסק עם התרופה ווגובי ואלי לילי עם התרופה מונג'רו (זפבאונד). תוצאות הניסוי שחשפה ויקינג הקטנה מעידים כי השימוש במוצר שלה הוביל לירידה ממוצעת של עד כ-15% ממשקל הגוף אצל המטופלים וכי מעל 88% הפחיתו מעל 10% ממשקלם עם השימוש בתרופה. התוצאות הללו נחשבות לתחרותיות מול התרופות הקיימות.

בעקבות ההודעה עלתה מניית החברה והיא נסחרת כעת במחיר המגלם לחברה שווי של 8.5 מיליארד דולר, כאשר אין לה עדיין שום מוצר בשוק, וכאשר המוצר שלה עבר רק את ניסויי שלב II , וידרשו לו עוד כמה שנים לסיים את ניסויי שלב III הדרושים כדי להביא מוצר חדש לשוק. כמו כן תצטרך החברה לבנות כושר יצור לתרופה. כיום היא עוד איננה מייצרת אותה בכמויות מסחריות.

החברה הממוקמת בסן דייגו, ארה"ב, והמוצר שלה מבוסס כמו המוצר של לילי על חומרים המחקים את הפעילות של ההורמונים המופיעים באופן טבעי בגוף, GLP-1 ו-GIP. כל מוצר בקטגוריה בנוי בצורה קצת שונה, ולכן נראה כי יש מקום לכולם בשוק. וויקינג בוחנת גם גרסה בבליעה של המוצר, כאשר היום כל המוצרים ממשפחה זו ניתנים בהזרקה.

המרוויחים והמפסידים מההייפ סביב התרופה נגד השמנה
חזית המדע | התרופה נגד השמנה שיכולה לשנות את הכלכלה
WSJ | אוזמפיק נוסקת בסין, המדינה עם בעיית ההשמנה הגדולה בעולם