שוק ההון | ניתוח

מדדי המניות היכו בחודשיים תחזיות של שנה, ומומחים מעריכים שזו רק ההתחלה

בסוף 2023 העריכו בתי השקעות מובילים בישראל כי מדד S&P 500 יסיים את השנה הנוכחית עם תשואה של 6%, אך בתוך חודשיים הוא כבר עקף אותה • לגבי הבורסה בת"א, מנהלי ההשקעות צופים זינוק דו־ספרתי, אך מזהירים כי המגמה עלולה גם להתהפך

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

לאחר תשואה סולידית למדי בחודש ינואר, קרנות הפנסיה וקופות הגמל רשמו בפברואר ביצועים מרשימים. לפי תחזית מיטב, המסלולים הכלליים רשמו בממוצע תשואה של 2% ומסלולי המניות תשואה ממוצעת של 4.5%.

דווקא אחרי הורדת הדירוג: בורסת תל אביב זינקה ב־8%
WSJ | זה בהחלט "השוק של אנבידיה" כיום, אבל זו החלטה שלך איך להתנהל בו
ניתוח גלובס | בשיא של 9 חודשים למרות המלחמה: תעלומת השקל המזנק

התשואות הטובות הושגו כתוצאה מעליות שערים חזקות בשוקי המניות בארץ ובעולם, וזו הזדמנות לחזור לתחזית לגבי המדדים המובילים שפורסמה בגלובס בסוף 2023. תשעה בתי השקעות מובילים העריכו שם בממוצע כי מדד ת"א 35 יזנק ב־12% במהלך שנת 2024, בעוד שהתחזית לגבי מדד S&P 500 היא עלייה בשיעור של 6% "בלבד".

אומנם מדובר רק על חודשיים מתחילת השנה, וכפי שמוכיחה ההיסטוריה שוב ושוב, קשה לצפות מה יקרה בהמשך, אך "תוצאות האמת" כפי שנהוג לומר, מגלות כי בחודשים ינואר ובפברואר מדד ת"א 35 עלה ב־4.4% (בפברואר לבדו הוא זינק ב־6.3%) ושבר לאחרונה שיא של יותר משנה. למעשה, המדד המוביל בבורסה הישראלית מתקרב לרמות שיא כל הזמנים. לעומתו, מדד ה־S&P 500 עלה בחודשיים הראשונים של השנה ב־6.8% (8.3% כולל העליות בסופ"ש האחרון) ונמצא בשיא, כשבפברואר התרחשה מרבית העלייה. כלומר - הוא כבר השיג ואף עקף את התחזיות.

"המחירים בארץ טובים"

בבתי ההשקעות מיטב ואנליסט מאמינים כי לשוק המקומי יש עדיין פוטנציאל צמיחה גבוה, כמובן בהינתן שהלחימה לא תזלוג לגזרה הצפונית באופן משמעותי. "המחירים פה טובים מאוד אחרי שבמשך שנתיים המדדים לא ממש התקדמו בעקבות שורת אירועים בהם החקיקה המשפטית והמלחמה, ולכן יש כאן פוטנציאל לעליות. לא סתם חזינו זינוק של 20% במדד ת"א 35", אומר ערן גולדרינג, מנהל ההשקעות של אנליסט.

 

באנליסט מעדיפים להתמקד במדד הרחב יותר של הבורסה, ת"א 125, שעלה מתחילת פברואר ב־7.5%. כדי להמחיש את הפוטנציאל, גולדרינג מנתח שורת ניירות ערך שמשפיעים על המדד: "אם נוציא את נובה וקמטק (חברות הפועלות בתחום השבבים, ר"ו) שהושפעו לחיוב מהראלי של הבינה המלאכותית, יתר המניות נסחרות במחירים קונבנציונליים. נייס, שהמשקל שלה מעל ל־5% בת"א 125, סבלה תחילה מהזינוק בתחום ה־AI כי הייתה מחשבה שזה ישפיע על עסקי החברה (מחשוב וענן, ר"ו) לרעה, אולם עכשיו השוק מאמין שזה דווקא יעשה לה טוב והמניה מתאוששת.

"טבע יוצאת מהקיפאון ארוך־השנים, הבנקים נסחרים ברובם מתחת להון העצמי והרווחים וההכנסות של אלביט מערכות אמורים לעלות בגלל המצב המלחמתי בעולם. גם מניות האנרגיה המתחדשת אנלייט ואנרג'יקס 'נתקעו' כמה שנים למרות שהפורטפוליו שלהן התקדם. אז יש עדיין לאן לצמוח וכמובן שהורדת הריבית תעזור ושאם יהיה שינוי לטובה במצב הביטחוני גם זה יעזור. כך שכל עוד אין התפתחות במלחמה לגזרה הצפונית אני לא שולל צמיחה של 20%".

"לא בועה, אלא תשואה מבוססת רווחים"

אבירם נאה, מנהל תחום מניות במיטב קופות גמל, מציין כי חשוב לזכור שמדד ת"א 125 עדיין מייצג את הכלכלה הישראלית. "זו נמצאת כעת במלחמה וחוסר ודאות מדיני ופוליטי כמו שלא חווינו הרבה מאוד זמן, וזאת לאחר שנה של אי יציבות כתוצאה מהרפורמה המשפטית. להערכתנו, אם נראה ירידה של חוסר הוודאות וחוסר היציבות בכלכלה הישראלית, בתרחיש החיובי, יש למדדי המניות הישראליות עוד לא מעט מקום לעליות", אומר נאה.

נאה מציין כי אי אפשר להשוות בין המדד האמריקאי S&P 500, שמכיל מספר חברות טק גלובליות ענקיות המקבלות במדד משקל גבוה, לבין ת"א 125 שמוטה בנקים ופיננסים. "בתקופה בה המשקיעים מעדיפים צמיחה ומוכנים לשלם עליה מחירים הולכים ועולים קשה למדדים שאינם מוטי טכנולוגיה להשתוות ל־S&P 500.

גולדרינג מאנליסט מציין כי פתיחת השנה הטובה של השוק האמריקאי אמורה על פניו להיות מפתיעה, אבל היא נסמכת על רווחיות עולה. "ברבעון האחרון החברות שוב היכו את הציפיות. נכון שהקצב קצת מהיר, אבל זו לא בועה אלא תשואה שנסמכת על רווחיות משתפרת וצפי לירידת ריבית כך שזו יכולה להיות שנה טובה".

הוא מוסיף כי אם מנטרלים את חברות הטכנולוגיה הגדולות, שהמכפיל שלהן גבוה יותר, שאר השוק נסחר במכפילים הרבה יותר נמוכים. "אין הנפקות, הציבור מתחיל לחזור לשוק ומדד האופטימיות לא נמצא בטווח לא רציונלי. המינוף של המשקיעים סביר ואף נמוך, אז אין סימנים של בועה כמו ב־2021 עם פריחת היוניקורנים ובוודאי לא משהו דומה לשנת 2000 כשהמכפילים היו בשמיים. אם ניקח את הנייר הכי קיצוני - אנבידיה, שהשפיעה הכי הרבה על המדדים, היום המניה יותר זולה מאשר לפני שנתיים כי הרווח עלה יותר מאשר המניה והחברה מרוויחה הרבה יותר מבעבר".

המדד שזינק יותר מנאסד"ק ו־S&P יחד

אי אפשר להתעלם מהזינוק שרשם מדד הניקיי היפני מתחילת השנה ועומד על כמעט 17% בחודשיים הראשונים. למרות זאת, הן במיטב והן באנליסט לא מגדילים חשיפה, כשבמיטב אף החזירו לאחרונה את החשיפה לניקיי לממוצע, אחרי הגדלה בחודשים הקודמים. "כרגע אנחנו נייטרלים על השוק היפני", אומר נאה. "אנחנו לא חושבים שהוא יקר ועדיין מאמינים בו, רק חושבים שמפה והלאה יש פחות אפסייד". גולדרינג מוסיף כי מדובר בתופעות אופייניות לשוק שהיה מדוכא הרבה שנים וכעת פורח בין היתר הודות שינויים מבניים במדינה. "עם זאת, הוא עדיין לא מציאה מיוחדת ובטח שלא ה־S&P 500".