מכונת רכישות: פימי במגעים להשתלט על יצרנית חומרי גלם בשווי 300 מיליון שקל

​הקרן צפויה לרכוש 51% מביו־לאב המייצרת חומרים כימיים מורכבים • בד־בבד השלימו פימי ודליה קורקין מכירת מניות נוספות ברשת הסיעוד עמל ומעבר, הפעם לקבוצת מגדל

ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום
ישי דוידי, עומד בראש קרן פימי / צילום: יונתן בלום

קרן פימי, בראשותו של ישי דוידי, ממשיכה לדווח על עסקאות רכישה חדשות. הפעם מדובר במגעים מתקדמים לקראת רכישת השליטה בחברת התעשייה הכימית ביו־לאב, לפי שווי חברה של כ־300 מיליון שקל. קרן פימי צפויה לרכוש 51% מהחברה מהמייסדים ד"ר מאיר ארנפרוינד וד"ר לאו סמואל וכן מד"ר ז'אן הילדסהיים, בתמורה לסכום של כ־150 מיליון שקל.

קרן פימי רוכשת שליטה משותפת בפייטון תעשיות 
מנכ"ל הבורסה: "ישראל עשויה להפוך ממדינה עשירה לענייה תוך עשור" 

ארנפרוינד וסמואל הקימו לפני כ־50 שנה את ביו־לאב המייצרת חומרים כימיים מורכבים ברמת טיהור גבוהה מאוד, עבור לקוחות גדולים מתחומי הפארמה, הביוטכנולוגיה והמיקרו־אלקטרוניקה, וכן עבור מעבדות מחקר. המוצרים שלה שנחשבים ל־High End בתעשייה משמשים ללקוחות כחומרי גלם וכן לצורך אפיון, בחינה ובקרה של תהליכי ייצור מורכבים. אגב, קרן פימי לרוב אינה מדווחת על מגעים לרכישת חברה אלא רק כשאלו מבשילים לעסקה, אך נראה שבמקרה זה בקרן העדיפו לדווח על העסקה המתגבשת משום שדבר המגעים כבר ידוע לעובדים ולגורמים רבים בסביבת החברה.

ביו־לאב מעסיקה כיום 200 עובדים. מטה החברה ממוקם בירושלים, ולאחרונה החברה השלימה הקמת מפעל חדש בקריית גת, שאמור להתחיל לפעול בתקופה הקרובה לאחר שיתקבלו כל האישורים מהלקוחות הגדולים, על כך שהוא עומד בתקנים לייצור עבורם. נוסף על כך יש לביו־לאב מפעל ייצור בצרפת וכן פעילות של חברות בנות בהולנד ובהודו.

תואמת לפרופיל של פימי

קרן פימי היא קרן הפרייבט אקוויטי הגדולה בישראל, והיא מנהלת נכסים בהיקף של למעלה מ־7 מיליארד דולר. הקרן רוכשת שליטה בחברות ומבצעת בהן תהליכי השבחה.

ביו־לאב תואמת לסוג החברות שקרן פימי מחפשת בדרך כלל: היא חברה חזקה פיננסית שאינה ממונפת (גם לאחר שהשקיעה בהקמת המפעל החדש), עם טכנולוגיה שמביאה ערך ללקוחות וכזו שמייצאת חלק ניכר ממוצריה, והיא גם רווחית, אך יש לה עוד לאן לגדול.

ככל הנראה בפימי זיהו מנועי צמיחה מעניינים עבור החברה ומעריכים שיוכלו לעזור לה להרחיב ולהשביח את פעילותה, בין שלמדינות נוספות או שלמוצרים ולקוחות חדשים. ייתכן שבביו־לאב העריכו שכדי לעשות "קפיצת מדרגה" נוספת בפעילותה ולמצות את הפוטנציאל שעומד בפניה, היא צריכה להכניס גוף כדוגמת פימי להשקעה. מייסדי החברה שמוכרים חלק מהחזקותיהם לידי פימי אמורים להישאר בביו־לאב.

פימי שהוקמה ב־1996 רכשה עד כה שליטה ביותר ממאה חברות, ומימשה 69 מהן בעסקאות של למעלה מ־7.5 מיליארד דולר. היא משקיעה בחברות ישראליות או בעלות זיקה לישראל, בתחומי התעשייה, המסחר והשירותים, אך לא בנדל"ן ופיננסים.

לביו־לאב יש כאמור לקוחות גדולים בתחום הפארמה ופימי פועלת בתחום זה והשקיעה במספר חברות, ביניהן קמהדע, שנסחרת בנאסד"ק ובתל אביב (ובה הפכה לאחרונה הקרן לבעלת השליטה), חברת התרופות רפא שהשליטה בה נרכשה בשנת 2020 לפי שווי של 700 מיליון שקל וחברת רקח הציבורית, שנסחרת בשווי 160 מיליון שקל בת"א. עוד חברה בתחום היא מיגדה, לשעבר המפעל של טבע בקריית שמונה, שנרכשה על ידי פימי בעת שחברת התרופות ביצעה תוכנית התייעלות ומכרה אתרי ייצור שונים שלה.

עוד רכישה וגם אקזיט

עסקה אחרת שביצעה הקרן לאחרונה היא רכישת השליטה ביצרנית השנאים פייטון ב־123 מיליון שקל, בה היא מחזיקה כעת בגרעין השליטה יחד עם בעל השליטה הקודם דוד יטיב.

עוד חברה בפרוטפוליו של פימי היא רשת הסיעוד עמל ומעבר המנוהלת על־ידי דליה קורקין. החברה מנהלת 15 בתי אבות סיעודיים ולפי הערכות קצב ה־EBITDA השנתי שלה מגיע ל־200 מיליון שקל. פימי נכנסה להשקעה בחברה ב־2021 לפי שווי של מיליארד שקל לעמל ומעבר, ולאחרונה מכרה יחד עם קורקין 20% ממניות החברה לידי פועלים אקוויטי, לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל.

כעת נכנסת להשקעה בעמל ומעבר גם חברת הביטוח מגדל שרוכשת 10% מהמניות (כ־8% מפימי וכ־2% מקורקין), וזאת לפי שווי זהה לעסקת פועלים אקוויטי ובתמורה ל־150 מיליון שקל. עבור פימי עסקת עמל ומעבר כבר כעת (ולאחר דיבידנד שחולק לאורך התקופה) מניבה פי 2 על ההשקעה, אך נראה שהאקזיט החלקי הסתיים לעת עתה.

ההערכות הן שעמל ומעבר תגיע בשנים הבאות להנפקה בבורסה ושם תוכל פימי להשלים את האקזיט. גורם שמכיר את החברה היטב העריך לאחרונה בגלובס כי החברה מתאימה להנפקה, וכי לו רצתה, הייתה יכולה לעשות את זה "כבר מחר בבוקר".