האינפלציה ממשיכה להתקרר; האם בנק ישראל יפחית את הריבית?

האינפלציה בישראל ממשיכה להתקרר, ומדד המחירים לצרכן נמצא כבר ביעד יציבות המחירים של בנק ישראל • הכלכלנים הבכירים מסבירים האם הסיכויים להפחתת ריבית נוספת כבר בהחלטה הקרובה עלו

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.4% בחודש פברואר ובראייה שנתית התמתן, בהתאם לציפיות הכלכלנים, ל-2.5% בלבד. עמוק בתוך יעד יציבות המחירים. עם זאת מדד הדיור עלה ב-1.2%. מה חושבים הכלכלנים בשוק שיקרה כעת במשק?

הוא קנה ביטקוין כשהיה שווה 20 דולר, אבא שלו אמר לו - "מה אתה דפוק, תקנה מניות טבע" 
מגדל רוצה להציע הלוואות מהירות לחוסכים. מה כדאי לדעת וממה להיזהר? 

חן הרצוג, כלכלן ראשי ב- BDO מוסר לגלובס כי "הירידה בקצב האינפלציה ל-2.5% מראה כי איום האינפלציה כבר לא מהווה גורם סיכון עיקרי לכלכלת ישראל. כמו כן, הירידה בקצב האינפלציה היא תוצאה של ההאטה כלכלית והריבית הגבוהה". הרצוג מוסיף שכעת, האיום המרכזי על כלכלת ישראל הוא סכנת מיתון והגירעון בתקציב המדינה. "רמת הריבית הגבוהה אינה מתאימה לקצב האינפלציה הנמוך ולמשק שהוא על סף מיתון.

"נדרשת הורדת ריבית משמעותית במשק, אך לשם כך הממשלה חייבת להשלים את החבילה הפיסקלית שלא נכללה ברגע האחרון בתקציב המדינה. לצורך עמידה ביעדי הגרעון", נותר חשש להמשך הורדת דירוג אשראי של ישראל ופגיעה בקצב הורדת הריבית.

הרצוג מוסיף שהמשך עליית מחירי הדיור למרות ההאטה הכלכלית מעיד על הכשל בענף הבניה כתוצאה "ממחסור בידיים עובדות לאחר המלחמה בשילוב עם רמת ריבית גבוהה שאינה תואמת את סביבת האינפלציה הנמיכה וההאטה הכלכלית במשק".

יונתן כץ כלכלן ראשי בלידר, מסביר שאמנם אין הפתעות בנתוני המדד הכללי, אך הפירוט של הסעיפים עם זאת נראה שיש כמה מגמות סותרות: "סעיף שירותי הדיור בבעלות עלה פחות ממה שחזינו אך שאר הסעיפים היו יותר גבוהים ממה שצפינו לפני הפרסום".

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים מוסיף כי ליבת האינפלציה התמתנה: "המדד ללא אנרגיה, פירות וירקות וצעדי ממשלה ירד בפברואר ל- 2.2% שנתיים (לעומת 2.4% בינואר)".

ומה לגבי הריבית?

כץ מתמקד בהשפעת שוק הדיור ש"הולך להיות מאוד בעייתי" ומציין שבנק ישראל הצביע בהחלטת הועידה המוניטרית הקודמת על הקיפאון המצוי בענף הבנייה ומחסור בעובדים שצפויים להשפיע על מחירי השוק. האם זה ישפיע על הריבית? נראה שעדיין מוקדם לקבוע. "יש עוד שלושה שבועות להחלטה הבאה והכיוון יהיה מאוד תלוי מאוד בשוק המט"ח ומצב השקל. כמו כן, המצב הגיאו פוליטי ישפיע על יכולת הבנק להקל מוניטרית על המשק". כץ מדגיש כי נתוני האינפלציה היום לא מבטיחים הורדת ריבית בחודש אפריל

הרצוג לעומתו מעריך שבנק ישראל יוריד את הריבית בפעימה הקרובה, אך מסכים כי חוסר הודאות משפיע על ההחלטות בבנק וש"קצב המשך הורדת הריבית יושפע במידה רבה מהיכולת של הממשלה להשלים את צעדי המיסוי של החבילה הפיסקלית שהמדינה הציגה לחברות הדירוג אך טרם אישרה".

שפריר מדגיש כי טרם פרסום המדד - התמתנות הציפיות להורדת ריבית הפד בחודש יוני (ובכל שנת 2024), בשילוב עם היחלשות השקל בשבוע האחרון, הובילו גם להתמתנות הציפיות בשוק להורדת ריבית בנק ישרא בחודש אפריל לכ- 50%".

שפריר מוסיף כי הוא מעריך הסתברות מעט גבוהה יותר להורדת ריבית באפריל (כ- 70%), על רגע המשך התמתנות האינפלציה לכ- 2.5% והתמתנות אינפלציית הליבה (וחרף הערכתנו כי האינפלציה צפויה להאיץ בחודשי האביב והקיץ).

הוא מציין כי : "פרופ' אמיר ירון, שאמר לאחר החלטת הריבית האחרונה כי "ככל שנראה שהאינפלציה לפחות מתבססת בסביבה הנוכחית, נוכל להמשיך בתהליך הורדת הריבית". ירון הוסיף כי הוועדה חותרת להורדת ריבית "זהירה ומדודה" התואמת את תחזית חטיבת המחקר לרמת ריבית של 3.75%-4.0% בסוף השנה".