מנהל רשות המסים מזהיר: הצעד הזה יכול לגרום ל"טיסה" של מחירי הדירות

יוזמה שעלתה לפני כחודשיים, במסגרתה יחויבו חברות גדולות לחלק דיבידנדים ולשלם מס, זכתה להתייחסות פומבית של מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ': "הכוונה היא לא למי שמחזיק חברה עם 2 מיליון שקל שלא חולקו" • וגם: מה הוא חושב על הורדת מס הרכישה למשקיעי נדל"ן?

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' / צילום: איל יצהר (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

במסגרת ועידת שמאי המקרקעין, נשאל שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים, על היוזמה שתחייב חברות לחלק דיבידנדים ולשלם עליהם מס לקופת המדינה. אהרונוביץ' ענה כי
"אכן היו גורמים בממשלה שהיו מעוניינים במבצע חלוקת דיבידנדים מוטבים, משרד האוצר התבקש לבחון את הנושא. כעיקרון העמדה המקצועית מתנגדת למבצע דיבידנד, זה לא נכון להכנסות המדינה בטווח הארוך. במקביל אנו מחדשים את הפעלתו של סעיף 77 שמאפשר לחייב חברות עם רווחים צבורים לחלק אותם בתנאים, זאת לאחר מתן חוות-דעת של ועדה ציבורית".

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי
מסי הנדל"ן שבמחלוקת: האם מס רכוש חוזר, ומה עם מס הרכישה למשקיעים?
בדיקת גלובס | עזיבת עובדים וסחבת בתיקים: מה עובר על רשות המסים?

בנוסף הבהיר אהרונוביץ' כי "הכוונה לא למי שיש לו חברה עם 2 מיליון שקל שלא חילק אותם, אלא עשרות ומאות מיליוני שקלים שבמשך שנים לא חילקו אותם. אני מעריך שרוב החברות או עצמאיים שצברו שם כמה מיליונים - לא אליהם הכוונה. יש מקבץ של 150-200 חברות גדולות שמחזיקות בעודפים של כמה עשרות אם לא מאות מיליארדי שקלים, ובהן צריך לטפל".

האפשרות לחייב חברות לחלק דיבידנד עלתה לראשונה לפני כחודשיים. בעבר נהגו באוצר לקיים מבצעים וולונטריים במטרה לעודד חברות לחלק דיבידנדים ולשלם מס מופחת, והפעם מדובר על צעד שיחייב אותן לעשות כן. מדובר בנוהל "דיבידנד כפוי" שנחקק במסגרת "מהפכת חברות הארנק" ב־2017, אך לא יושם בפועל.

הקמה של ועדה ציבורית חדשה, כמו זו שמדבר עליה אהרונוביץ', החלה, ובראשה תעמוד המשנה למנהל רשות המסים, מירי סביון, וישתתפו בה נציגי הרשות ונציגים חיצוניים. היחידה המיוחדת שתוקם תמליץ לוועדה על מקרים שעומדים בקריטריונים, תבחן אותם, תעניק זכות שימוע לחברות ותמליץ למנהל רשות המסים על מקרים המתאימים לאכיפת הדיבידנד הכפוי.

הורדת מס הרכישה למשקיעים

נושא אחר שאליו התייחס אהרונוביץ' הוא האפשרות שמס הרכישה למשקיעים יירד. להערכתו, מדובר במהלך שיגרום נזק לשוק ויגרום למחירי הדירות "לטוס". "לפי הנתונים שאנחנו בודקים, יש לזה (מס רכישה של 8%) כוח להרחיק משקיעים מהשוק", אמר. נכון להיום, מס הרכישה של 8% קבוע בהוראת שעה שאמורה לפוג בסוף השנה. לאחר תחילת המלחמה, נשמעו קולות שקראו להוריד לפחות זמנית את המס במטרה להמריץ מחדש את שוק הנדל"ן שנכנס לקיפאון.

"אם נקטין ואחר-כך שוב נעלה, אתה תריץ את המשקיעים לשוק. זה טריקי, וזה יכול להביא לטיסה של המחירים. אנחנו בדיונים עם יו"ר ועדת הכספים גם אם לא תהיה הוראת קבע של 10%-8%, זה ככל הנראה יוארך בשנתיים בצו, כך שככל הנראה יישאר על 8%".

בנוגע לגביית מסים משכירות, אהרנוביץ' ציין כי "יש מחלוקת מאוד גדולה בנושא. יו"ר ועדת הכספים לא אוהב את זה. אנחנו רוצים דיווח מלא על השכרת דירות. אנחנו שואפים לניטרליות מסוימת. אדם שקונה חנות משלם מינימום 31%, ומצד שני אני משקיע בדירה ומקבל פטור של 10%. אולי יהיו כך פחות הונאות - עובדים על כך שכל המערכות שלנו יסונכרנו".