החזרי מס | שאלות ותשובות

מי זכאי ומהן המעטפות הירוקות: כל מה שצריך לדעת על החזרי מס

מיליוני שכירים בישראל יקבלו בקרוב טופס 106, אשר מסכם את הכנסותיהם בשנת 2023 ומאפשר להם לקבל החזרי מס • מי זכאי לכך, האם ניתן להגיש בקשה להחזר באופן עצמאי או רק ע"י גורם מייצג, ומהן המעטפות הירוקות? • גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

הגשת בקשות להחזרי מס נתפסת כעניין מסובך עבור שכירים רבים, שלא מתעסקים בשגרה עם טפסים, מסמכים וחישובים בענייני מס. התהליך נעשה עבורם לרוב באופן אוטומטי בכל חודש על־ידי המעסיק ורשות המסים, אבל במקרים רבים שכירים עדיין זכאים להחזרי כספים מהמדינה.

גלובס עושה סדר | זה אולי הדוח הכי חשוב שקיבלתם בשנה האחרונה. כל מה שכדאי לדעת עליו
מנהל רשות המסים מזהיר: הצעד הזה יכול לגרום ל"טיסה" של מחירי הדירות
רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

בימים הקרובים ישראלים רבים צפויים לקבל טופס 106, המסכם את הכנסותיהם ב־2023 ומאפשר לבצע החזרי מס, אבל רבים מהם לא יודעים שהם יכולים לבקש החזרים כלל, ובוודאי לא עבור כמה שנים אחורה. אז איך מגישים בקשה להחזר, ולמה כדאי לשים לב?

מי זכאי להחזר מס מהמדינה?

"רוב העובדים השכירים אינם מחויבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה, מה שמצד אחד פוטר אותם מחובה בירוקרטית מסורבלת, אך מצד שני הם אינם ממצים את הזכויות שלהם מול רשות המסים", מסבירה דנה זטלאוי־כהן, יועצת מס וסגנית נשיא לשכת יועצי המס. "הזכאות להחזר כספי נובעת מגביית מס מיותרת העולה על סכום שעל השכיר היה לשלם.

"לזכותו של כל עובד עומדות זכויות כאלה או אחרות המקנות לו הנחות, הטבות או פטור במס. כך לדוגמה: נקודות זיכוי בגין ילדים, לימודי תואר, חיילים משוחררים, ילדים בעלי נכויות המקנות נקודות זיכוי להורים, תשלום מזונות וכו'".

ישנן גם סיבות אחרות שאינן קשורות לנקודות זיכוי, הניתנות לרוב במסגרת תלוש השכר, כמו החלפת מקום עבודה במהלך שנת המס או קבלת תשלומים מהמוסד לביטוח לאומי, כגון: אבטלה, מילואים דמי לידה וכו'.

עו"ד איתי ברכה, מומחה מס ובעלים של משרד עורכי הדין ברכה ושות', מתייחס למקרים אחרים: "⁠במקרה בו קיבל אדם הכרה בנכות בשיעור 100% ממס הכנסה וביטוח לאומי באופן רטרואקטיבי; ⁠לידת ילדים - אם אדם לא עדכן על כך במסגרת טופס 101 ולא קיבל את מלוא נקודות הזיכוי; מעבר מגורים לאזור בעל עדיפות לאומית".⁠

חמש נקודות שחשוב להכיר לגבי החזרי מס

1כל עובד עשוי להיות זכאי להחזר מסיבות שונות: נקודות זיכוי בגין ילדים, לימודי תואר וכו'

2סיבות נוספות לזכאות: החלפת עבודה במהלך שנת המס או קבלת תשלומים מביטוח לאומי

3לקבלת ההחזר, יש למלא טופס 135 או 1301 ולהגיש אותו דרך אתר הרשות

4יש לשים לב: כאשר מגישים הבקשה, עשוי להתברר חוב, אך מדובר במקרים נדירים

5ניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי, אך מומלץ להיוועץ במומחה מס בטרם ההגשה

מהן המעטפות הירוקות שהשיקה רשות המסים?

רשות המסים השיקה בתקופה האחרונה מהלך של פניות יזומות אל ציבור הזכאים להחזר על־פי בדיקות שערכה. הזכאים בפוטנציה קיבלו מעטפות ירוקות בדואר, עם מכתבים המעודדים אותם למצות את זכויותיהם. המעטפות הירוקות נשלחו על־פי נתונים שהרשות אספה על הנמנעים. תחילה המהלך התקבל בחשדנות על־ידי רבים. "אף אחד לא האמין שאנחנו מחזירים לציבור כסף", אומר גורם בכיר ברשות. "אנשים חשבו שזה תרגיל. לאט־לאט התחלנו לראות שההיענות גדלה".

עד כה שלחה הרשות כ־405 אלף מעטפות ירוקות לאזרחים, עבור החזרי מס לשנים 2018־2016. בתגובה, רק 43 אלף ממקבלי המעטפות (11%) הגישו בקשות להחזר. לכאורה מדובר בנתון נמוך, אך בפועל החזירה הרשות כ־157 מיליון שקל לאותם אזרחים, סכום שהקפיץ דרמטית את כמות ההחזרים לציבור בין השנים 2022 ל־2023, ביחס לשנים קודמות: בעוד שבין השנים 2017 ל־2022 נרשם גידול של בין 100 ל־200 מיליון שקל בסכום ההחזר ששולם לציבור בכל שנה, בין שנת 2022 ל־2023 נרשם גידול חד של 365 מיליון שקל שהוחזרו לציבור.

האם עלול לקרות מצב בו יתברר שיש למגיש חוב?

ב"מדריך להחזרי המס" באתר רשות המסים נכתב כי "הפרשי המס יכולים להיות גם לחובה וגם לזכות", וכי "יחיד המבקש להגיש בקשה להחזר מס, יוודא את זכאותו להחזר המס לפני הגשת הדוח". אולם מנתוני רשות המסים עולה כי רק ב־0.002% מהבקשות להחזר שהוגשו בעקבות המעטפות הירוקות התברר כי יש חוב מס, ולא זכאות להחזר. "מדובר בפחות מעשרה מקרים", אומר גורם ברשות. "אנחנו עושים מאמצים שהמעטפות הירוקות יגיעו רק אל אותם אנשים שאנחנו מזהים שיש להם סיכוי להחזר".

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המיסים / צילום: ניב קנטור
 שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המיסים / צילום: ניב קנטור

איך מגישים בקשה להחזר מס?

עו"ד ברכה: "לצורך הגשת הבקשה יש למלא טופס הצהרה 135 או 1301 ולצרף אליו מסמכים המאשרים את מקורות ההכנסה והזיכויים המבוקשים. את הבקשה ניתן להגיש ישירות באמצעות האזור האישי באתר של רשות המסים".

יוע"מ זטלאוי־כהן מוסיפה בקשה להחזרי מס ניתן להגיש עבור 6 שנות המס האחרונות, "כאשר בטופס נדרש למלא את פרטיו האישיים של העובד ובן/ת הזוג, פרטי ההכנסות, פיצויים, גמלאות, קצבאות מביטוח לאומי, רווחי הון הזיכויים והניכויים הנדרשים וכו'".

האם ניתן להגיש לבד או שחייבים מייצג?

זטלאוי־כהן: "ניתן להגיש את הבקשה באופן עצמאי לפקיד השומה, אך חשוב לזכור כי ייתכנו מצבים הפוכים שאנשים הגישו בקשה להחזרי מס, ונמצאו חייבים או קיבלו החזר נמוך ממה שמגיע להם. זאת, מכיוון שלא ידעו לבקש את מלוא זכויותיהם. לכן אני ממליצה להסתייע באיש מקצוע שמתמחה בתחום".

עו"ד ברכה מוסיף כי גם לאזרחים ללא ייצוג יש אפשרות לבדוק את הזכאות שלהם באופן אנונימי לפני הגשת בקשה. "רשות המסים מציעה סימולטור המבצע בדיקה האם אכן קיים החזר מס בטרם ההגשה". עם זאת, "כדאי להיוועץ במומחה מס בטרם ההגשה. פעמים לא מעטות מוגשת בקשה להחזר לרשויות המס, מה שגורם לחיובים במס, וחלקם גדולים מאוד באופן יחסי. מומחה מס יכול לעשות בדיקה מקדימה ולבדוק כי המגיש בקשה להחזר אינו נכנס למלכודת מס, להבטיח את קבלת החזר המס ולפעמים אף למקסם את החזר המס".