סין מטילה מגבלות חדשות על חברות השבבים אינטל ו-AMD

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", ממשלת סין יצאה בהנחיות חדשות שמטרתן לחסום את השימוש בשבבים של אינטל ושל  AMD במחשבים ובשרתים בשימוש הממשלה • "זה עוד איתות להיפרדות של תעשיית הטק בין ארה"ב לסין ולמלחמת סחר שמעורבים בה שיקולים ביטחוניים"

נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Reuters, TINGSHU WANG
נשיא סין, שי ג'ינפינג / צילום: Reuters, TINGSHU WANG

ממשלת סין יצאה בהנחיות חדשות שמטרתן לחסום את השימוש בשבבים של אינטל ושל חברת AMD במחשבים ובשרתים בשימוש הממשלה - כך פורסם אמש (א') ב"פייננשל טיימס". במסגרת אותן הנחיות מבקשת הממשלה גם לחסום את השימוש במערכת ההפעלה Windows של מיקרוסופט ואת תוכנת מסדי הנתונים מתוצרת חוץ לטובת פתרונות סיניים, כך לפי ה"פייננשל טיימס". 

אינטל מקציבה 100 מיליארד דולר כדי לחזק את ייצור השבבים בארה"ב
גיוס הענק של החברה הישראלית שמנהלת את התיקים בוול סטריט

המהלך הנוכחי מגיע לצד העובדה שסין מרחיבה את תעשיית השבבים המקומית שלה, בין היתר בשל הרצון להפחית את התלות בטכנולוגייה זרה. 

אשתקד, ​​נהלי פיקוח מטעם משרד המסחר הסיני, שנכנסו לתוקף בחודש אוגוסט האחרון, קבעו כי סין תגביל את היצוא של חומרים לייצור שבבים. בבייג'ין טענו אז כי מדובר במהלך שמטרתו להגן על הביטחון הלאומי ועל האינטרסים של המדינה. 

"איתות להיפרדות של תעשיית הטק בין ארה"ב לסין"

"לממשל הסיני יש כמה מניעים למהלך הזה", אומר לגלובס שחר כהן, מנכ"ל ומייסד לוסיד קפיטל. "הממשלה רוצה להיות עצמאית יותר, וזה גם מהלך דומה למה שממשלת ארה"ב עשתה אל מול חברות סיניות".  

לראיה - בשנת 2022 הציגה ממשלת ארה"ב הנחיות שמטרתן להגביל את היכולת של סין להשיג או לייצר מוליכים למחצה, זאת בין היתר על רקע חשש ביטחוני שסין תשמש באותם רכיבים למטרות צבאיות. שנה לאחר מכן, ב-2023, יצאה ממשל ביידן בתקנות חדשות שמטרתן למנוע מענקית השבבים אנבידיה למכור שבבי בינה מלאכותית לסין.

עוד פורסם כי מפעלים סיניים בבעלות המדינה קיבלו הנחיה להשלים מעבר טכנולוגי המבוסס על ספקים מקומיים עד שנת 2027, כך לפי ה"פייננשל טיימס".

"זה עוד איתות להיפרדות של תעשיית הטק בין ארה"ב לסין ולמלחמת סחר שמעורבים בה שיקולים ביטחוניים", אומר כהן.

עם זאת, כך לדבריו, האיסור הזה אינו מהווה איום של ממש על ההכנסות של אינטל, כי "בסך-הכול מדובר על מספר מאוד קטן של שבבים, אם מבחינת הממשל הסיני ישנו גם איום ביטחוני בשימוש ברכיבים אמריקאים, והמכסה לא כזאת משמעותית, זאת לא תהיה פגיעה אנושה, לא בממשל הסיני ולא באינטל". 

עם זאת, חשוב לציין כי סין היוותה פלח שוק משמעותי בעבור אינטל בשנה שעברה, 27% ממכירותיה, שהיוו 54 מיליארד דולר.

מאינטל נמסר כי אין תגובה.