דרמה בטורקיה: האם ארדואן בדרך למפלה היסטורית

עם התקדמות ספירת הקולות בבחירות המקומיות בטורקיה, מתגבר הסיכוי כי מפלגתו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן הפסידה בכל הערים הגדולות • במפלגת הצדק והפיתוח, ככל הנראה, הבינו את גודל הכישלון בשלב מוקדם מאוד, וכבר בשעות הערב כיבו את המסכים בבמה המרכזית של החגיגות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Reuters, Bernd von Jutrczenka dpa
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן / צילום: Reuters, Bernd von Jutrczenka dpa

ערב דרמטי מאוד עובר היום (א') על טורקיה עם התקדמות ספירת הקולות בבחירות המקומיות, שמצביעה כי לאחר ספירת כמחצית מהקולות - מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן הפסידה בכל הערים הגדולות.

פרשנות | "רק אל תגידו 'מלחמה'": הוויכוח במערב על תוצאות הידרדרותה של אוקראינה
בלבנון מהמרים נגד מלחמה בצפון וזו הסיבה

כבר הבחירות המקומיות ב-2019 היוו לנשיא קריאת השכמה עם כישלון אדיר שבו למעט בורסה, מועמדיו הפסידו בכל הערים הגדולות בטורקיה - ובמיוחד באיסטנבול ובאנקרה. מאז, הצליחו אנשי מפלגת העם הרפובליקנית (CHP) הכמאליסטית, אקרם אימאמאולו באיסטנבול ומנסור יבאש באנקרה, לייצב את מעמדם ולפחות לפי התוצאות המסומנות אף לשדרג את עצמם. לפי שעה, אימאמאולו מוביל ב־9%, ואילו יבאש בפער אדיר של 25%. 

כעת, מסתמן כי המועמד של ארדואן הפסיד גם בבורסה - מה שאומר כי שש הערים הגדולות בטורקיה עשויות להיות מונהגות מוניציפלית על ידי אנשי אופוזיציה. מוסטפה בוזביי ממפלגת העם הרפובליקנית מוביל בעיר הזו בשלב הנוכחי ב־7%. 

במפלגת הצדק והפיתוח, ככל הנראה, הבינו את גודל הכישלון בשלב מוקדם מאוד, וכבר בסביבות השעה 21:00 כיבו את המסכים בבמה המרכזית שהם הכינו, לכאורה, לחגיגות באיסטנבול. מפלגה נוספת שספגה בבחירות הללו כישלון חרוץ היא המפלגה "הטובה (İYİ) שלמעט ניצחון מסתמן בנבשהיר שבמרכז המדינה, לא תנהיג שום מועצה במדינה. 

למעשה, אם מביטים על כל קו חוף הים התיכון, כל המועצות צפויות להיות בחמש השנים הקרובות בידי מפלגת העם הרפובליקנית, חוץ ממחוז הטאי שבגבול סוריה בקצה המזרחי של חוף הים התיכון הטורקי. לא מן הנמנע כי דווקא מהגרים סורים רבים שקיבלו אזרחות באזור זה, הובילו למעבר המחוז מידי מפלגת העם הרפובליקנית למפלגת הצדק והפיתוח.