תשואה של שנה ברבעון: מה עשו הפנסיה והגמל מתחילת השנה?

העליות בישראל ובעולם במרץ אפשרו לקרנות הפנסיה וקופות הגמל רבעון יוצא דופן • על פי תחזית מיטב, מסלולי ה-S&P 500 ממשיכים להציג ביצועים עודפים על המסלולים האקטיביים עם תשואה ממוצעת של 11% מתחילת השנה

תשואה של כמעט 9% במסלולי המניות בקופת גמל מתחילת השנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
תשואה של כמעט 9% במסלולי המניות בקופת גמל מתחילת השנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

התשואה הממוצעת של קופות הגמל במסלולים הכלליים בחודש מרץ עמדה על 2.3%, כך עולה מתחזית בית ההשקעות מיטב. את הרבעון הראשון של השנה מסיימות הקופות הכלליות עם תשואה ממוצעת של 4.6%. מי שבחר לחסוך במסלולי המניות רשם תשואה כמעט כפולה. בחודש מרץ עמדה התשואה במסלולי המניות על 3.8% כשעל פי התחזית חלק מהקופות אף רשמו תשואה של 4.5%, ומתחילת השנה עמדה התשואה הממוצעת על 8.7%.

המדד שקפץ, המניה שכיכבה וההיסטוריה שמגלה - זה מה שצפוי ברבעון הבא בשווקים 
מאחורי הקלעים של טרנד ההשקעות ב־500 S&P: הטעויות שכדאי להימנע מהן 

"זוהי תשואה שמתאימה יותר לשנה שלמה מאשר לרבעון יחיד", הסביר אבי ברקוביץ, משנה למנהל השקעות ראשי מיטב גמל ופנסיה את התשואה שהגיעה בעקבות עליות שערים בשוקי המניות ובאג"ח הקונצרני, בארץ ובעולם, פיחות השקל תרם גם הוא לתשואה חיובית של הקופות. קרנות הפנסיה לחוסכים בני 50 ומטה סיימו את מרץ עם תשואות דומות לאלו של קופות הגמל הכלליות, כשהתוצאה הממוצעת החודשית הינה כ-2.5% ומתחילת השנה היא עומדת על כ-5%.

אולם מעל לכל המסלולים הכלליים והמנייתיים, שוב כיכבו המסלולים שעוקבים אחרי מדד ה-S&P 500 האמריקאי. בחודש מרץ התשואה הממוצעת של המסלולים הפסיביים הללו עמדה על כ-6%, ומתחילת השנה על 11.6%. זאת לאחר שבשנת 2023 הם הציגו תשואה יוצאת דופן של כמעט 30%. במרץ בלט מדד ה-S&P 500 עם עלייה של כ-3.1%, כאשר מדד הדאו עלה ב-2.1% והנאסד"ק עלה בשיעור של 1.8%.

עליות שערים נרשמו כאמור גם בשוקי המניות בארץ ובחו"ל, וזאת לצד עליות באיגרות החוב הקונצרניות בישראל ובעולם. בנוסף, התחזקות המט"ח אל מול השקל בחודש החולף תרמה כשליש מן התשואה מאחר שהחשיפה ברמה הממוצעת בקופות עומדת על כ-25%. הדולר למשל התחזק מרמה של כ-3.55 ליותר מ-3.67 שקל לדולר.

באירופה נרשמה מגמה חיובית ואף חזקה יותר מאשר בארה"ב כשה-DAX הגרמני עלה ב-5.1%, ה-CAC הצרפתי עלה ב-3.5% וה-Eurostoxx 50 עלה ב-4.2%. מדד הניקיי ביפן, שהיה הכוכב של החודשים האחרונים, נרגע קצת אך עדיין רשם עלייה נאה, הפעם בשיעור של 3%.

גם בשוק המניות בארץ נרשמו עליות שערים כשמדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 עלו ב-3.3% כל אחד, מדד ת"א 125 עלה ב-3.2%, ואילו מדד יתר 60 עלה ב-2.9%.

באג"ח הקונצרני המקומי נרשמה מגמה חיובית. מדד התל בונד 20, מדד התל בונד 40 ומדד התל בונד 60 עלו בשיעורים של 0.8% כל אחד. איגרות החוב הלא מדורגות עלו אף הן בשיעור של 0.8%. מדד אג"ח קונצרני כללי עלה ב-0.5%.