אלפי מוחים מפגינים בירושלים: קוראים לבחירות ולהחזרת החטופים

אלפי מוחים קראו לצאת לבחירות ולשחרור החטופים, ובהם משפחות חטופים • במהלך ההפגנה פרצו עימותים בין המפגינים למשטרה: לפידים הודלקו ומכת"זית ופרשים הובאו איילה מצגר: "שוטרים התחילו להרביץ ולדחוף אותי" • אהוד ברק: "הכדור עבר אלינו, האזרחים שמוכנים להיאבק על גורל המדינה" • המשטרה: "חלק מהמפגינים זרקו לפידים לכיוון פרשי המשטרה, לא הייתה סכנה לבית רה"מ"

מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Ohad Zwigenberg
מפגינים בירושלים, הערב / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אלפי בני אדם מפגינים נגד הממשלה ובעד החזרת החטופים מיד גם הערב (שלישי) בירושלים ביום השלישי ברציפות. במחאה שמתקיימת הערב נאם רה"מ לשעבר אהוד ברק, שאמר: "הורדת השלטון האסוני הזה היה ונותר תפקידם של האופוזיציה ושל איזנקוט וגנץ. אבל כבר נאמר ש'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש'. הכדור עבר אלינו, האזרחים שמוכנים להיאבק על גורל המדינה".

בלעדי | טורקיה שולפת סנקציה חדשה נגד ישראל. כל הפרטים 
"קולה פלסטין": היוזמה החדשה שמעוררת מחלוקת בשבדיה 

אלפי בני אדם מפגינים נגד הממשלה ובעד החזרת החטופים מיד גם הערב (שלישי) בירושלים, ביום השלישי ברציפות. במחאה שמתקיימת הערב, פרצו עימותים בין מפגינים לשוטרים לאחר שכמה מפגינים נשאו לפידים וחלק "התפרעו" לטענת המשטרה באזור בית רה"מ. כחלק מהתמודדות המשטרה, מכת"זית הגיעה למקום, ופרשים נפרסו. במהלך המחאה, מפגין השליך לפיד בוער לעבר פרש, המשטרה פתחה בחקירה.

כחלק מהמחאה, התכנסו האלפים מחוץ לכנסת וקראו לשחרור החטופים ולבחירות עכשיו. בהמשך החלה לצאת צעדה לעבר בית הנשיא במטרה ללחוץ עליו לקרוא להחלפתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לדברי המפגינים, "רה"מ הוא המכשול לעסקה".

איילה מצגר, שחמיה יורם מצגר חטוף בעזה, נגררה בידי שוטרים במהלך המחאה. בשיחה עם N12 סיפרה: "כואב לי. הלכנו בהפגנת זעם לכבוש את המעוז של רה"מ. עצרו אותנו שני בתים ליד. זזנו הצידה, התרחקנו הצידה. יש שם גן שעשועים. התחילו לדחוק אותנו ולדחוף ולהרים אותנו, משטרת ישראל, משטרת ירושלים. התקרבנו יותר מדי כנראה".

"משכו אותי, המשקפיים שלי עפו הצידה", הוסיפה מצגר. "השוטרים קצת נרגעו לשנייה כי הבינו שאני ממשפחת חטופים. היה מגפון לידי והתחלתי לצעוק, אז הם התחילו להרביץ לי ולדחוף אותי אפילו. דחפו אותי מאחורי איזשהו מחסום והמשכנו משם. לא עיכבו אותנו".

תנועת "היום שאחרי" שמשתתפת במחאה מסרה הערב: "יחד עם משפחות חטופים ואלפי מפגינים על רחוב עזה, אנחנו אומרים לנתניהו שזמנה של ממשלת ההפקרה נגמר. אנחנו לוקחים את הכוח חזרה לידיים של הדור הצעיר. מי שמפקיר את חיי החטופים, מי שמפקיר את החיים שלנו, והכול כדי לשמור על הכיסא שלו - לא יכול להמשיך לעמוד בראשות הממשלה. אנחנו מקדשים את החיים בזמן שאתה מקדש את עצמך ואת ההפקרה שלנו. הגיע הזמן לדאוג לעתיד של מדינת ישראל בעצמנו".

בתנועת דורש שינוי הוסיפו: "המפגינים נמצאים מחוץ למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים. מי שהפקיר לא יחזיר. את החטופים צריך להחזיר עכשיו. אם נתניהו לא מסוגל לזה, הוא חייב לזוז מתפקידו לטובת מנהיג שיכול. המדינה אחראית לשלום החטופים".

על רקע המחאה, במשטרה טענו כי "חלק מהמוחים החליטו לנסות להתפרע ולנסות להגיע סמוך לבית רה"מ, בניגוד להחלטת בית המשפט". עוד נמסר מהמשטרה: "המשטרה בלמה אותם והרחיקה לאחור את אלו שלא נשמעו להוראות השוטרים למרחק המותר להפגנה במקום. יודגש כי בשום שלב לא נשקפה כל סכנה לבית רה"מ עצמו ואף אדם לא הגיע אליו פיזית".

"כמו כן, כמה מפירי סדר הזיזו גדרות משטרתיים במטרה לחסום צירים נוספים ולהפר את הסדר, וחלקם זרקו לפידים לכיוון פרשי המשטרה. זה מעשה מסוכן, פסול וחסר אחריות", הוסיפו במשטרה. "עד כה אדם אחד שפרץ מחסום משטרתי והוביל את מפרי הסדר במקום. המשטרה ממשיכה לפעול במקום לשמירה על הסדר ופיזור מפרי סדר".

כאמור, המחאה הערב היא חלק מעצרת המחאות שהתקיימה בירושלים בימים האחרונים נגד הממשלה ובעד החזרת החטופים מיד. משפחות חטופים הודיעו בסוף השבוע כי הן "מעלות שלב" ו"עוברות לפעולות אקטיביות מפתיעות כדי שיחזירו את קרוביהן.

שלשום, עשרות אלפי מפגינים מחו בירושלים. חלק חסמו את שדרות יצחק רבין בעיר, אחרים ניסו להגיע לאזור בית רה"מ, ומכת"זית עם מי בואש הופעלה כלפיהם. לראשונה מאז מחדל 7 באוקטובר, וכשישה חודשים לאחר שיקיריהן נחטפו לעזה, המשפחות והמוני המוחים קראו לפיזור הכנסת ולקיום בחירות מיד.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12