הנטישה במשרד התחבורה נמשכת: ראש האגף לתכנון תחבורתי התפטר

שי קדם, שמילא בתשע השנים האחרונות תפקידים בכירים במינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד, הודיע שיעזוב את תפקידו • קדם הוא האחרון בשרשרת הבכירים שעזבו את המשרד מאז מינויה של מירי רגב לשרת התחבורה • ההערכה בענף באשר לסיבת העזיבה: "אי אפשר לתקן יותר, מקצועיות נהפה למוקצית"

שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: רון רקח
שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי העוזב / צילום: רון רקח

עוד בכיר נוטש את משרד התחבורה: שי קדם, ראש האגף לתכנון תחבורתי, הודיע הבוקר (ב') על עזיבת המשרד.

קדם הצטרף למשרד התחבורה לפני כמעט תשע שנים והוא מילא, כמתכנן תחבורה במקצועו, תפקידים בכירים במינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה. בתקופתה של מרב מיכאלי במשרד התחבורה, הוא מונה לראש מינהל תשתיות, נחשב לבחירה מקצועית וגרף תשבוחות על תפקודו מצד גורמים שונים במשרדי הממשלה, בחברות הממשלתיות ובשוק.

אסף זגריזק, פרשנות | שלושה מכרזים במשרד התחבורה מעלים את השאלה האם בהנהלה מריחים את הסוף
ההתרברבות ומאחורי הקלעים של הנסיעה: "לקחתי את מירי רגב להודו"

עם כניסתה לתפקיד, שרת התחבורה מירי רגב דרשה למפות את בעלי התפקידים שנמצאים בתקופת ניסיון במשרד, וביניהם גם קדם, שהיה אז בתפקיד המקצועי הבכיר ביותר בו. באותם ימים, מי שכיהן כמנכ"ל המשרד בפועל היה אבנר פלור; זאת, משום שמינויו של משה בן זקן, איש הליכוד ומקורבה של רגב, נתקל בסירוב הנציבות. גורמים בענף תיארו אז כיצד מי שמנהל בפועל את המשרד הוא בן זקן, בעוד פלור "הועמד בפרונט". פלור סיכם עם קדם על סיום תפקידו כראש מינהל תשתיות, ולאחר שמינויו של בן זקן צלח - פלור מונה לראש מינהל תשתיות, לאחר שהיה מי שסיים את תפקידו של קודמו בתפקיד, שי קדם.

"שום דבר מקצועי לא מעניין יותר אף אחד"

קדם הוביל בשנים האחרונות את התכנון האסטרטגי של רשת התחבורה בישראל, בדגש על קידום תחבורה ציבורית, תשתיות רכיבה והליכתיות, והוא דמות מרכזית בתהליך שעבר משרד התחבורה בשנים האחרונות - מעבר מתכנון כבישים מחלפים לכלי רכב פרטיים, לקידום תחבורה ציבורית על גווניה. בהשכלתו, הוא בעל תואר ראשון בגיאוגרפיה מהאוניברסיטה העברית (בהצטיינות יתרה) ותואר שני בתכנון ערים ואזורים מהטכניון.

"אמנם בחרתי להתמודד על תפקיד ראש מינהל תשתיות, וניסיתי גם להיות סמנכ"ל תשתיות במינהל התכנון, אבל החלום האמיתי שלי, בערך מגיל 19, היה להיות אחראי על תכנון התחבורה בישראל. כל כך שמח שהגשמתי אותו. האמת שלא בדיוק היה לי ברור מה יכול להיות החלום הבא שלי", הוא כתב לעובדיו.

קדם סיפר לעובדים כי לפני שלושה שבועות, הוצע לו לכהן כמנכ"ל מועצת כוכב יאיר־צור יגאל, אך בנציבות דרשו תקופת צינון של כ-5 חודשים, שהפכה את התפקיד ללא רלוונטי עבורו. קדם אמר לעובדים כי "עם זאת, על אף אי הוודאות, ובזכות התהליך הפנימי שהצעת העבודה הזו הכריחה אותי לעבור, החלטתי שאני מוכן לאתגר הבא".

אולם, גורמים בענף אמרו לגלובס כי הסיבה לעזיבה נעוצה בכך שבמצב הדברים הנוכחי במשרד, "אי אפשר לתקן יותר, וכל יוזמה נתקעת או נבלמת. שום דבר מקצועי לא מעניין יותר אף אחד, במקום שבו מקצועיות הפכה למוקצית".

ואכן, קדם הוא האחרון בשרשרת הבכירים שעזבו את משרד התחבורה, מאז מינויה של השרה מירי רגב. בשבועות האחרונים, אנשיה של רגב הצליחו לקדם מינויים רבים במשרד התחבורה, בפרט במינהל התשתיות, ואנשי המקצוע האיכותיים שגדלו במשרד נוטשים אותו בזה אחר זה. לאחר שיחידת המאיץ התפרקה מאנשיה, מחצית מעובדי הצוות החלוץ של המטרו עזבו, ולצד תפקידים בכירים שונים כמו מנהל אגף רכבות, מנהל האגף לתכנון ומדידה ברשות הארצית לתחבורה ציבורית - מגיעה גם עזיבתו של קדם. שורה של גורמים בענף תיארו בעבר כיצד תחת רגב, לא מתקיימים כמעט דיונים מקצועיים, למעט בנושאים הקשורים ברשויות מקומיות שחשובות לה.