היורשים הסתבכו: מורה נבוכים לפרשת אי.בי.אי

הפרקליטות הודיעה ליו"ר אי.בי.אי עדו קוק ולדירקטור רון ויסברג על כוונתה להעמידם לדין, בכפוף לשימוע, על שימוש במידע פנים • בחברה "סמוכים ובטוחים כי פעלו כדין" • ניסיון העבר מלמד כי ייקח הרבה זמן עד להגשת כתב אישום, אם בכלל

עדו קוק / צילום: יונתן בלום
עדו קוק / צילום: יונתן בלום

מה קרה?

לא בכל יום מודיעה הפרקליטות לשני בכירים בשוק ההון המקומי, "יורשים" של שניים ממקימי בית השקעות מהמוכרים בישראל, כי בכוונתה להעמיד אותם לדין (בכפוף לשימוע). הודעה כזו נמסרה אמש (ב') ליו"ר אי.בי.אי עדו קוק ולדירקטור רון ויסברג, הבנים של המייסדים דוד ויסברג ועמנואל קוק המחזיקים כל אחד כ־20% מהון החברה. השניים חשודים בשימוש במידע פנים בעת רכישת מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, שפורק מאז.

המנכ"ל דייב לובצקי, בנו של מייסד נוסף, נחקר על־ידי רשות ניירות ערך לאחר שפשטה על משרדי בית ההשקעות עם התפוצצות הפרשה (יולי 2021), אך הוא לא זומן לשימוע, ואין בכוונת הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום.

בכפוף לשימוע: הפרקליטות תבקש להעמיד לדין שניים מבכירי אי.בי.אי  
"לא זוכר מצב כזה": למנהל ההשקעות הזה יש המלצה חד־משמעית ומפתיעה

הרקע

תחילת הפרשה בחשיפת גלובס בשנת 2020, על אודות רכישה שביצע אי.בי.אי של מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי תמורת 449 אלף שקל. בסביבת בית ההשקעות טענו כי המחיר היה נמוך חודשים ספורים לאחר הירידות בבורסה שליוו את פרוץ הקורונה. הרכישה בוצעה זמן קצר לפני שדווח על התעניינות גופים פיננסיים ברכישת הלמן אלדובי, שאי.בי.אי כבר אז נמנה בין בעלי העניין בו.

מספר שבועות לאחר שהעסקאות נעשו, פרסמה חברת אלטשולר שחם גמל כי הגישה הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל - שהיה גבוה בכ־117% מהשווי של בית ההשקעות קודם לפרסום ההצעה - מה שהוביל להכפלת המחיר של מניית הלמן אלדובי בשוק.

כמה ימים לאחר מכן פרסם הלמן אלדובי דיווח לבורסה, שלפיו מינה דירקטוריון החברה ועדה בלתי תלויה שהוסמכה לבחון את ההצעה של אלטשולר שחם גמל ועוד הצעה, שרק אז נחשפה, מגוף פיננסי זר, לרכישתה לפי שווי גבוה אף יותר. מבדיקת גלובס שנעשתה אז עלה כי מכירת המניות שנרכשו הניבה לאי.בי.אי רווח מצטבר של כ־550 אלף שקל "על הנייר" בתוך פחות מחודש - תשואה של יותר מ־120%.

מה צפוי לקרות?

באי.בי.אי "סמוכים ובטוחים כי פעלו כדין, וכי לא נפל כל פגם בהתנהלות החברה ונושאי המשרה בה". בכוונת החברה להציג בהליך השימוע את טענותיה בהרחבה. בכל מקרה, שלוש שנים חלפו מאז הגיע הרגולטור למשרדי בית ההשקעות. ניסיון העבר מלמד כי עוד יעבור זמן עד שיוחלט על כתב אישום ועד שהמשפט, אם יהיה, יתנהל.

הוראות רגולטוריות שיכולות להרחיק את שני החשודים מהפעילות של בית ההשקעות נוגעת לתחום קרנות הנאמנות וניהול התיקים. לכן, אם הפרקליטות תחליט להגיש כתב אישום נגד השניים, רשות ניירות ערך תצטרך להחליט זמן קצר לאחר מכן אם היא רואה בתפקיד של השניים קשר לתחומים אלה, ואם לדעתה יש להרחיק אותם מהפעילות השוטפת.

*** חזקת החפות: עדו קוק ורון ויסברג לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.