בכפוף לשימוע: הפרקליטות תבקש להעמיד לדין שניים מבכירי אי.בי.אי

מדובר בשניים מבניהם של מייסדי בית ההשקעות - היו"ר עדו קוק והדירקטור רון ויסברג • השניים חשודים בעבירות של שימוש במידע פנים בפרשת רכישת ומכירת מניות הלמן אלדובי, שנחשפה בגלובס • המנכ"ל דייב לובצקי שנחקר תחילה לא נכלל בבקשת הפרקליטות • אי.בי.אי: "לא נפל פגם בהתנהלותם, נפנה לפרקליטות בבקשה להימנע מכתב אישום"

עדו קוק / צילום: תמר מצפי
עדו קוק / צילום: תמר מצפי

האם שניים מבכירי בית ההשקעות אי.בי.אי בדרך לבית המשפט? בית ההשקעות הודיע הערב (ב') כי הפרקליטות שוקלת העמדה לדין והזמנה לשימוע עבור החברה ועבור שני נושאי משרה בה: יו"ר הדירקטוריון עדו קוק והדירקטור רון ויסברג, שניהם בנים של מייסדי בית ההשקעות. את הבקשה העבירה לאי.בי.אי פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה).

מיקרוסופט שינתה את הכללים, ומניית פריון קורסת בכמעט 40% 
"זה יתפרץ": עמוס לוזון בטוח - מחירי הנדל"ן בישראל יעלו ובחדות 

"ההודעה מתארת את השתלשלות האירועים שקדמה למכירת מניות חברת הלמן אלדובי בית השקעות בע"מ להפניקס בשנת 2021. במסגרת ההודעה נמסר לחברה ולנושאי המשרה כי הפרקליטות שוקלת להעמידם לדין בכפוף לשימוע בגין עבירות של שימוש במידע פנים לכאורה", הסבירו באי.בי.אי בדיווח למשקיעים.

"החברה ונושאי המשרה סמוכים כי לא נפל פגם בהתנהלותם, ובכוונתם לפנות לפרקליטות בבקשה מנומקת להימנע מהגשת כתב אישום נגדם בהתאם לתנאי ההודעה", הוסיפו בבית ההשקעות.

תשואה של יותר מ-120% 

הפרשה התגלתה בסוף יולי 2021, כאשר חוקרי רשות ניירות הגיעו למשרדי בית ההשקעות במרומי מגדל שלום בתל אביב. על-פי ההערכות בשוק באותה עת, שככל הנראה התאמתו כעת, החשדות ברשות ניירות ערך כלפי שלושת בכירי אי.בי.אי צצו בעקבות הפרסום בגלובס מחודש יולי 2020 על אודות רכישת מניות של בית ההשקעות הלמן אלדובי שביצע אי.בי.אי - זמן קצר לפני שדווח על התעניינות גופים פיננסיים ברכישת הלמן אלדובי לפי שווי כפול ויותר ממחיר השוק.

על-פי אותו פרסום, אי.בי.אי רכש בשתי פעימות מניות הלמן אלדובי (שאי.בי.אי נמנה אז עם בעלי העניין בו) תמורת 449 אלף שקל. מספר שבועות לאחר שהעסקאות נעשו, ב-22 ביולי 2020, פרסמה חברת אלטשולר שחם גמל כי הגישה הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל - שהיה גבוה בכ-117% מהשווי של בית ההשקעות קודם לפרסום ההצעה - מה שהוביל להכפלת המחיר של מניית הלמן אלדובי בשוק.

כמה ימים לאחר מכן פרסם הלמן אלדובי דיווח לבורסה, שלפיו דירקטוריון החברה מינה ועדה בלתי תלויה שהוסמכה לבחון את ההצעה של אלטשולר שחם גמל ועוד הצעה, שרק אז נחשפה, מגוף פיננסי זר, לרכישתה לפי שווי גבוה אף יותר. לפי בדיקת גלובס שנערכה אז, מכירת המניות שנרכשו הניבה לאי.בי.אי רווח מצטבר של כ-550 אלף שקל "על הנייר" בתוך פחות מחודש - תשואה של יותר מ-120%

באי.בי.אי שוללים את הטענות 

מאי.בי.אי נמסר בתגובה לגלובס: "אנו סמוכים ובטוחים כי פעלנו כדין, וכי לא נפל כל פגם בהתנהלות החברה ונושאי המשרה בה. בכוונתנו להציג בהליך השימוע את טענותינו בהרחבה.

"אי.בי.אי בית השקעות פועלת בשוק ההון למעלה מ-50 שנה ומכירה היטב את החוק ואת דיני ניירות ערך, ולא היה עולה על דעתנו לעשות כל פעולה שיש בה כדי לסטות מהוראות החוק". 

*** חזקת החפות: עדו קוק ורון ויסברג לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.