ייעץ לארדואן וניהל תיירות מרפא: הכירו את יו"ר שופרסל החדש

מאז הגיע פרופ' יצחק שפירא לבית החולים איכילוב, הוא כמעט ולא עסק ברפואה בפועל, אלא התברג במהירות למשרות ניהוליות • מינויו המפתיע ליו"ר שופרסל עורר תהיות רבות בשוק ההון וכן במשרד הבריאות, וסביר להניח שטרם נאמרה המילה האחרונה בעניינו

פרופ' יצחק שפירא / איור: גיל ג'יבלי
פרופ' יצחק שפירא / איור: גיל ג'יבלי

מינויו המפתיע של פרופ' יצחק שפירא, סמנכ"ל בית החולים איכילוב, ליו"ר שופרסל, מעורר אמוציות רבות בשוק ההון, ואף רשות ניירות ערך נדרשה לסוגיה. מה לרופא בכיר ולניהול הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל? מה הקשר בינו לבין האחים יוסי ושלומי אמיר, בעלי המניות הגדולים בשופרסל, שמינו אותו לתפקיד? האם מינויו יהיה ריק מתוכן ונועד לרצות את הרשויות בלבד? ואם לא כך - כיצד יספיקו לו שעות ספורות בחודש כדי לבצע את התפקיד כהלכה?

שופרסל עונה לרשות ניירות ערך: מינוי פרופ' שפירא לתפקיד היו"ר - בשל צורך מיידי
התנהלות בעייתית? בינתיים האחים אמיר זוכים לאמון המשקיעים
משרד הבריאות על מינוי סמנכ"ל איכילוב ליו"ר שופרסל: "טעם לפגם"
קרדיולוג כיו"ר שופרסל? האחים אמיר מנסים להרגיע את הרגולטור, וזו התוצאה

בית החולים איכילוב נתן את ברכתו למהלך וציין כי היקף משרתו של שפירא כדירקטור בשופרסל לא אמור לפגוע בתפקודו בבית החולים. כמו כן, שכרו של שפירא כיו"ר שופרסל לא אמור להיות גבוה מתפקידו כדירקטור ברשת, תפקיד בו הוא מכהן זה כחודש. "פרופ' שפירא אינו עובד עירייה ולא עובד מדינה, הוא עובד תאגיד הבריאות", הבהיר בית החולים.

ניהל את תיירות המרפא

משרד הבריאות לא התרשם. "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה במרכז הרפואי, ויימנע מעיסוקים שרק עצם הזמן הנדרש למלא אותם כראוי יוצר פוטנציאל לקונפליקט בין שני התפקידים", נאמר בתגובתו של מנכ"ל המשרד, משה בר סימן טוב. "נוכח האמור, אבקש כי נושא זה יעלה לדיון מחודש אצל הגורמים הרלוונטיים במרכז הרפואי ואצלך, לאחר קבלת חוות-דעת מסודרת בעניין מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות".

גם בשוק ההון עלו ספקות. האחים אמיר, שרכשו רק 24.9% משופרסל, מתנהלים מאז נכנסו לרשת כבעלי השליטה בחברה, למרות שאינם מוגדרים ככאלה על-פי חוק. רצף המינויים שקידמו נבלם רק כאשר רשות ניירות ערך החלה לשאול שאלות. הפשרה, לפחות מבחינתם, הייתה מינוי יו"ר שאינו מן המשפחה, כאשר יוסי אמיר, שהיה מיועד לתפקיד, הפך למנכ"ל משותף לצד אחיו שלומי.

גורמים בשוק ההון טוענים כי מינוי פרופ' שפירא ליו"ר שופרסל - לפי חלק מהפרסומים בהיקף של שעה בשבוע (אך לפי גורמים ברשת "כמה זמן שיהיה צריך, יש לו זמן") - הוא מינוי למראית עין, וכי בפועל לא יהיה מי שיפקח על התנהלות האחים אמיר ברשת. רשות ניירות ערך ממשיכה לבדוק את הסוגיה, וסביר להניח שהמילה האחרונה טרם נאמרה.

אז מיהו יצחק שפירא? ממסמכים שהגישה שופרסל לבורסה עולה כי שפירא, בן 74, מתגורר בכפר ויתקין, למד רפואה באוניברסיטת תל אביב ומינהל רפואי באוניברסיטת חיפה.

למרות שבסביבתו מציינים כי שפירא אינו משמש כקרדיולוג פעיל שנים רבות, על-פי קורות-חייו הוא חתום על כ-400 מאמרים מקצועיים. הוא בכיר באיכילוב ואף ניהל את בית החולים בפועל כאשר המנכ"ל רוני גמזו שימש כפרויקטור הקורונה.

לא רק רוב הציבור, גם קרדיולוגים בכירים בארץ אינם מכירים אותו. "אני לא מתראיין", היו המילים היחידות שהסכים לומר לגלובס השבוע בטרם ניתק את השיחה.

גורמים אחרים במערכת ציינו כי שפירא שירת שנים רבות בתפקידים רפואיים-ניהוליים בצבא, עד שהגיע לבית החולים איכילוב (בשנת 1979), שם כמעט ולא עבד בפועל כקרדיולוג, אלא התברג במהירות למשרות ניהוליות. ישנם רופאים הממלאים משרות ניהוליות ורפואיות גם יחד, אך שפירא היה ממוקד יותר.

על-פי קורות-חייו הרשמיים באתר בית החולים, שפירא שימש בתפקידים כמו ניהול מרפאות החוץ של איכילוב, ניהול המרכז לבדיקות רפואיות מיוחדות ולבדיקות תקופתיות, מנהל מחלקת תיירות המרפא והמרכז לרפואת ספורט וגם אחראי המעבדה לדלקת ותורשה, שבה גם חזר לתחום של מחקר רפואי ושימש כמתאם וחוקר ראשי במרכז לדלקת.

"ייעץ לארדואן, לא טיפל בו"

לדברי ד"ר שמואל בנאי, מנהל המערך הקרדיולוגי באיכילוב, "יצחק שפירא הוא מנהל מאוד מוערך שעשה עבודה מצוינת בבניית מערך הרפואה האמבולטורית. בתקופת הקורונה, כששאר הטיפולים האמבולטוריים פחתו, הוא פיתח במהירות את תחום הרפואה מרחוק". 

הוא למעשה מכהן בתפקיד ניהולי ולא כרופא פעיל?
ד"ר בנאי: "נכון. כבר זמן רב שהוא אינו מטפל ישירות בחולים. הוא הגיע לאיכילוב אחרי שירות צבאי ארוך, ומאז שאני מכיר אותו הוא מנהל מיזמים שונים של בית החולים. אני מאוד מעריך את העבודה ואת האדם. הוא ישר ולעניין, אין פוליטיקה, ואין בולשיט, יודע מה הוא רוצה וחותך עניינים. הוא אדם חיובי וצנוע עם יחסי עבודה מצוינים".

נכתב בעבר שהוא טיפל אישית בנשיא טורקיה ארדואן.
"הוא לא טיפל בו אלא ייעץ לו. שועי עולם רבים וגם אנשים חזקים ובכירים מישראל הגיעו אליו כדי שיכוון אותם לטיפול הנכון לפי ראות עיניו, וראות עיניו צודקת בדרך-כלל. והוא עושה הכול בשקט, בלי שאף אחד יודע, ולא למטרות פרסום או כסף אישי".