חודש מרץ שבר שיא של 7 חודשים במשכנתאות - אך שוק הנדל"ן עודנו במשבר

ההתאוששות שנרשמות בחודשים האחרונים בשוק הגיעו ככל הנראה לשיא בחודש שעבר, שעה שהציבור לקח משכנתאות בהיקף של 6.2 מיליארד שקל • עם זאת, בהשוואה לשנים שעברו עדיין מדובר במספר נמוך

בדיקת גלובס מעלה כי השוק עדיין במיתון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בדיקת גלובס מעלה כי השוק עדיין במיתון / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק הנדל"ן חוזר לרמתו מלפני המלחמה, ובחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.2 מיליארד שקל, שדומה לממוצע החודשי של תשעת החודשים הראשונים של שנה שעברה. כך עולה מנתוני בנק ישראל, שמקדימים בחודש את סקירות הלמ"ס והכלכלן הראשי באוצר את הנעשה בשוק.

ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים 
הנתונים מגלים: בשני הפרויקטים האלה של מחיר למשתכן כבר מוכרים דירות ברווח עצום 

היקף המשכנתאות הזה הוא הגבוה שנרשם מאז אוגוסט שנה שעברה, והוא תואם דיווחים מאנשי נדל"ן על התאוששות גדולה שנרשמה בחודשים האחרונים בשוק. מסקירת העסקאות ע"י הכלכלן הראשי שפורסמה היום (ה') ואשר כאמור לא כללה את חודש מרץ התברר, כי בחודשיים הראשונים של השנה אכן נרשמה עלייה משמעותית במספר העסקאות ברכישת דירות, במיוחד בדירות חדשות, בעוד ששוק הדירות יד שנייה מדשדש.

שני ההסברים העיקריים להתרחשויות הללו הם מבצעי המימון נוסח "20-80" (כלומר תשלום של 20% ממחיר הדירה בעת החתימה על החוזה והיתרה, ללא הצמדה - בעת האיכלוס) שבהם נוקטים יזמי הנדל"ן, אשר מסתירים ירידה ריאלית של מחירי הדירות, מה שלא קורה בדירות יד שנייה; עניין אחר חשוב במיוחד בימים אלה הוא המחסור בממ"דים בחלק גדול מהדירות יד שנייה, שאינו מקובל על הרוכשים.

ועדיין, על אף העלייה בכמות העסקאות, בדיקת גלובס מעלה כי השוק עדיין במיתון, וכי כמות העסקאות (כ-7,800 בממוצע לחודש) נמוכה בכ-15% מהממוצע החודשי הרב שנתי. גם היקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש מרץ, שכאמור הם הגבוהים ביותר בשבעת החודשים האחרונים, עדיין נמוכים ב-8% מהיקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש מרץ שנה שעברה ב-54% מהיקפי המשכנתאות שנלקחו בחודש מרץ 2022 וב-28% ממה שנלקח במרץ 2021. עם זאת, חלק מההסבר לזה הוא מבצעי 20-80, שדוחים את הצורך של הרוכשים לקחת משכנתה.

הנתונים שפרסם היום בנק ישראל הם נתונים חלקיים, שאינם מפרטים את חלקם במשכנתאות של המשקיעים, רוכשי דירות מסובסדות ורוכשי דירות בשוק החופשי שאינם משקיעים. נתונים אלה יפורסמו בעוד כשבועיים.