שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית • OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות • גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני • במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון • מהי מטרת-העל של החברות?

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי
צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

תחום הבינה המלאכותית רותח. שתי ענקיות בתחום, גוגל מצד אחד, OpenAI מצד שני, ביצעו בתוך 24 שעות שתי תצוגות תכלית. עם כלים חדשים ומתקדמים, שנראים במידה מסוימת דמיוניים, הן מאותתות עד כמה המהפכה הזו נמצאת רק בראשיתה.

"יש להיערך לאבטלה הולכת וגוברת": ועדת ה-AI דנה בשוק העבודה 
WSJ | הכירו את מומחה הבינה המלאכותית המייעץ לבית הלבן, ל-ג'יי.פי מורגן, לגוגל ולשאר חברות אמריקה התאגידית

הן כמובן לא השחקניות היחידות במגרש, והשבוע דווח כי חברות סיניות כמו עליבאבא, טנסנט ובייטדאנס פועלות אף הן כדי לשדרג ולחזק את המודלים שלהן, במטרה להתחרות בצ'אטבוטים הקיימים בשוק.

אם לא די בכך, בימים האחרונים דווח כי אפל קרובה להסכם שיישלב את ChatGPT למכשירי האייפון. בשורה התחתונה, השבוע האחרון היה דרמטי במיוחד בתעשייה הלוהטת. מה צפוי בעתיד הקרוב ומי מובילת השוק?

המתיחות שמלווה את התעשייה היא בין שתי חברות מרכזיות: מיקרוסופט, בהובלת OpenAI, אל מול ענקית הטכנולוגיה גוגל. בהכרזה חריגה, ביום שני האחרון, סטארטפ-אפ הבינה המלאכותית OpenAI קיים אירוע הכרזה מיוחד, יום לפני אירוע ההשקה השנתי למפתחים של המתחרה גוגל.

OpenAI, שמוערכת ביותר מ-80 מיליארד דולר, השיקה במסגרת האירוע דגם בינה מלאכותית חדש בשם GPT 4o וגם גרסת שולחן עבודה ל-ChatGPT. כעת יש לה כ-100 מיליון משתמשים פעילים שבועיים, והיא מתאמצת להפוך את השימוש במודלים שלה לנפוצים יותר, כמו גם להפוך את מודל GPT 4 לחינמי. לצד זאת, החברה עומלת כדי בסופו של דבר לאפשר למשתמשים לעשות שיחות וידאו עם ChatGPT.

OpenAI

המודל החדש: GPT-4o
עוזר אישי: יכול לקרוא הבעות פנים ולזהות את הרגש בקול, תוך ניהול שיחה שוטפת*
מנוע החיפוש: דיווחים על שיתוף פעולה עם אפל ושילוב ChatGPT במכשירי האייפון*
מחירים: גרסה חינמית מוגבלת. גרסה מתקדמת בעלות של 20 דולר לחודש

*מוצרים עתידיים שטרם הושקו לציבור הרחב

המודל החדש, GPT 4o, יכול לעבד 50 שפות בצורה טובה ומהירה יותר. לדברי החברה, הוא מהיר פי שניים ובחצי מהעלות. כדי להדגים עד כמה יכולות האודיו של הדגם החדש טובות, ביקשו ממנו להרגיע אדם לפני נאום, כך שהוא ינסה לזהות את הרגשות ואת המחשבות שלו ולהתמודד עמם.

יממה לאחר מכן, גוגל קיימה את כנס המפתחים השנתי שלה, i/O, שם ניסתה להוכיח לעולם שהיא עדיין המובילה בתחום הבינה המלאכותית. כלל היכולות שגוגל חשפה באירוע עדיין בשלב בדיקות או זמינות רק למפתחים. את הדגש המרכזי באירוע, שמה גוגל על עדכונים למודל הבינה המלאוכתית שלה, ג'מיני, שנוגעים לכמות הדאטה שהוא יכול לקבל. החברה שמה דגש גם על Veo, מודל להפקת וידאו, וגם על Imagen 3, מודל טקסט לתמונה. יתרה מכך, החברה הציגה יכולות ליצור דיוני אודיו שמבוססים על קלט טקסט והכריזה על מודל עתידי של עוזר אישי. עוד הציגה את AI Overviews, שאמור לספק בצורה מהירה יותר מענה לשאילתות חיפוש מורכבות. לדוגמה, מתכונים לארוחות שקל להכין.

1 העתיד - לכיוון העוזרים האישיים החכמים

השאלה המרכזית שנשאלת היא מהי המטרה הגדולה של הבינה המלאכותית. לא מעט חברות, בלא מעט הזדמנויות, הצביעו על מטרת-על: העוזר האישי שיוכל לסייע בכל משימה שהמשתמש ייתן לו. אותו עוזר אישי יכיר את הצרכן בקצה על כל מאפייניו ופרטיו, וכך ידע לדייק בצורה הטובה ביותר את המענה.

גם OpenAI וגם גוגל הציגו יכולות ראשונות כאלו שבעתיד יעמיקו ויגדלו. מודל שאפשר לדבר איתו, מודל שיכול לזהות את הרגשות בקול המדבר, ולעתיד - גם בווידאו שיזהה את פני הצרכן. לדוגמה, גוגל הציגה את Project Astra, אב-טיפוס שלעתיד יהפוך להיות עוזר הבינה המלאכותית החכם לצרכן. בדמו של גוגל, המודל הצליח לעזור להיזכר היכן נשארו המשקפיים, לסקור קוד ולענות על שאלות, בין בווידאו או בקול.

Google

המודל החדש: Gemini 1.5 Pro
עוזר אישי: אינטראקציות טבעיות יותר בין
בני אדם לטכנולוגיה באמצעות מצלמה וסאונד*
מנוע החיפוש: שילוב AI במנוע החיפוש הפופולרי*
מחירים: גרסה חינמית מוגבלת. גרסה מתקדמת בעלות של 20 דולר לחודש

*מוצרים עתידיים שטרם הושקו לציבור הרחב

אורי אליאבייב, יועץ בתחום הבינה המלאכותית ומנהל קהילת Machine and Deep Learning Israel, מסביר: "עד עכשיו היה צריך להדביק טקסטים בודדים במודלים, אחד אחד. במודל העתידי, העוזר האישי אמור לספק מענה בצורה שוטפת ורציפה להכל. העוזר רואה את כל מה שאתה רואה. עם זאת, לא ברור מתי בכלל נראה את זה במציאות".

בהיבט הזה, מדובר בעתיד הבינה המלאכותית. החברות השונות ינסו לספק לצרכנים מודל שיידע לספק כל דבר שרוצים - באיזו שעה להזמין פיצה, מאיזו פיצרייה, עם אילו תוספות ומה אסור שיהיה שם. והצעדים לכיוון העולם העתידי, מתקרבים יותר ויותר.

2 החברות יוצאות נגד המודל העסקי של עצמן?

גם במקרה של גוגל וגם במקרה של OpenAI החברות לכאורה פוגעות במודל העסקי של עצמן. ככל שהמודל של גוגל יהיה יותר טוב ויציע למשתמשים אלטרנטיבה למנוע החיפוש, כך פחות אנשים ייחשפו לתוצאות הממומנות והכנסות החברה מפרסום ייפגעו. בהקשר של OpenAI, החברה החליטה להנגיש לכל המשתמשים את GPT-4 בחינם, וזה המודל שממנו עשו כסף.

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר, מסביר לגלובס שבמקרה של OpenAI, זה ניסיון לחזק את המובילות שלה בתחום. "המטרה היא שקהילת המפתחים והציבור יהיו במודל של החברה. אף אחד לא מונע מהחברה לקחת על זה כסף בעתיד, עושים פה טיזר. נותנים לכם יכולות בחינם, אבל אם תרצו ערך מוסף משמעותי, תצטרכו לשלם למודל הפרימיום", הוא מסביר. "המהלך נועד לייצר מודעות, כשמה שיותר חשוב זה לייצר מובילות בתחרות ובשוק. בסופו של דבר, הציבור ישתמש במנוע בינה מלאכותית אחד, ולכן ב-OpenAI עושים את המהלך כדי לגרום לכולם להצטרף אליהם. ברגע שהם ישמרו על המעמד המוביל שלהם, הם יוכלו להמשיך לגבות על זה כסף".

לגבי גוגל, הוא מסביר שעדיין רוב החיפושים ברשת מתבצעים במנוע החיפוש שלה, וזה לא משתנה. "אנשים נשארים בגוגל, בג'ימייל ובכרום. ולכן במובן הזה, גוגל פועלת כדי לשמור על המוניטין של החברה, ומשלבת יכולות של בינה מלאכותית".

אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות, חושב שגוגל הבינה שהיא יכולה לשבש את עצמה. "אבל, אם גוגל לא תעשה את זה בעצמה - מישהו אחר יעשה את זה. נכון שמודל ג'מיני יכול לייקר לה את עלות המכר, אבל זה ישאיר את המשתמשים אצלה ועל זה עדיין אפשר לעשות פרסום", הוא אומר. ביחס ל-OpenAI, לוי מסביר ש"אם הם נותנים את המודל שלהם בחינם, יותר נחשפים אליו ומאמנים אותו וכך הם מצליחים להוריד את העלויות ולשפר את המודל. הם יגידו שאין להם בעיה להמשיך להפסיד, אבל זה סוג של השקעה במחקר ובפיתוח. המודל יהיה הכי טוב, כולם יתבססו עליו ובמידה מסוימת אפילו יהיו תלויים בו".

אליאבייב לא בהכרח מסכים שהחברות הולכות לכיוון שלא מתאים לביזנס שלהן. "OpenAI רוצה למשוך כמה שיותר משתמשים, חלקם יהפכו למשתמשים בתשלום. יש פה רובד עמוק, זה לא שיש פה אחורה פנה והכל בחינם". לדבריו, לגבי גוגל, "זה להיות או לחדול. אפשר להחזיק את העמדה הרבה שנים, אבל אם היא לא תעשה את ההתאמות, היא תהפוך ללא רלוונטית. אולי בנקודה הקריטית הזו זה פוגע במודל שלה, אבל היא חייבת לעשות את זה".

3ותודה לאנבידיה שסללה את הדרך

כיאה לשחקנית דומיננטית בשוק, החברות השונות חייבות את אנבידיה קרובה מאוד אליהן. יצרנית שבבי הבינה המלאכותית החזקים ביותר בשוק מקבלת מחמאות ותשבוחות מהחברות השונות. ב-OpenAI הודו בצורה מיוחדת לג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, ולצוות בחברה, "שהביאו לנו את ה-GPUs המתקדמים ביותר כדי להפוך את ההדגמה הזו לאפשרית היום".

אמנם גוגל הכריזה על Trillium, הדור השישי של שבב ה-Tensor שלה, אבל אלו לא אמורים להתחרות באנבידיה. יתרה מכך, גם גוגל הדגישה במיוחד את השותפות ארוכת השנים עם אנבידיה, ואיך בגוגל מצפים לשמור על יחסים כאלו לפחות לעוד עשור. ייתכן שהאיתות הזה מסמן שגוגל חוששת שאנבידיה תראה במהלכים שלה כניסיון להחליף אותה, וכך מבטיחה לחברה הכנסות בעשור הקרוב.

לוי אומר כי "ג'נסן היה בין היחידים שדיברו על עולם הבינה המלאכותית לפני עשרות שנים, ואף אחד לא האמין לו. לא היינו יכולים לראות את כל ההתקדמות הזו בבינה מלאכותית, בלי העבודה של אנבידיה. אנבידיה היא התשתית, והיא גם מערכת ההפעלה לכל זה".

בשבוע הבא אנבידיה תפרסם את הדוחות הכספיים שלה, ובוול סטריט מצפים בכיליון עיניים לתוצאות. בכל שש הפעמים הקודמות היא הפתיעה בגדול והפכה לסמל המהפכה.

4 מי המובילה ומי זו שתקועה מאחור?

לדעת וסצ'ונוק, "היום OpenAI זה סטנדרט הזהב. ChatGPT זה השם השני של בינה מלאכותית. במובן הזה, מיקרוסופט ו-OpenAI הן עדיין המובילות המובהקות בשוק, וגוגל היא זו שמדשדשת מאחור. צריך להזכיר כי חברות טכנולוגיה מוכרות יותר בעולם הארגוני, והחברה היחידה שפעילה בעולם הארגוני היא מיקרוסופט. גוגל ומטא פונות לצרכן, ושם לא מוכרים פתרונות בכסף רב, ומשתמשים בדאטה של הלקוחות".

לוי מסכים כי מיקרוסופט ו-OpenAI הן המובילות בשוק היום, ומציין כי "7% מהצמיחה בהכנסות הענן אצל מיקרוסופט הגיעו רק מהבינה המלאכותית". ​