הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 • בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה • בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה
איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו ישראל איזיה צ'צ'יק, מי שכיהן כמנהל בכיר בתחומי הטכנולוגיה, הפיננסים והתעשייה הישראלית. בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות. צ'צ'יק נפטר בגיל 85, כאשר עד לחודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברה ציבורית בבורסה (נקסטקום). 

הבורסה בתל אביב מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר
הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

בהשכלתו סיים צ'צ'יק תואר בכלכלה וסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. כמו כן, היה לו תואר בוגר פסיכולוגיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר מוסמך בתעשייה וניהול מהטכניון בחיפה. בנוסף היה בעל תואר מוסמך במינהל עסקים מטעם המכון האירופי היוקרתי "אינסיאד" בצרפת.

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90. מתוך הקבוצה שהקים מוריס קאהן, פוצלה אחת הזרועות שהפכה לחברת אמדוקס, כיום חברה בשווי שוק של קרוב ל-10 מיליארד דולר. צ'צ'יק לא ניהל את אמדוקס, אלא שימש בתפקיד מנכ"ל עורק ועסק במהלך השנים בניהול הפעילויות האחרות בקבוצת עורק, בעיקר בתחומי התקשורת, הביטוח וכרטיסי האשראי. באפריל לפני 23 שנה (2001) פרש מתפקידו כמנכ"ל עורק, כאשר בעת פרישתו כיהן גם כיו"ר חברות-בנות בקבוצה, בהן דפי זהב, ערוצי זהב, קווי זהב והזרוע של חברת הביטוח האמריקאית בארץ - AIG.

זמן לא רב לאחר פרישתו מעורק, פנה אליו איש העסקים אליעזר פישמן המנוח בבקשה שיבוא לסייע ולהציל את עסקיה של יצרנית הצמיגים הישראלית אליאנס, שהייתה אחת החברות שבשליטתו. צ'צ'יק מונה לתפקיד יו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה.

בשנת 2014 קיבל צ'צ'יק מהתאחדות התעשיינים את "פרס התעשייה". "קיבלתי על עצמי לשקם את מפעל הצמיגים אליאנס", אמר צ'צ'יק עם הזכייה בפרס. "החברה נכנסה ב-2002 למשבר עמוק, הפסידה 25 מיליון דולר, ושוויה הבורסאי ירד ל-10 מיליון דולר בלבד. עיקר המהפך היה מעבר ממפעל של לואו-טק למפעל של הייטק, מפעל שמייצר צמיגים חדשניים". מספר שנים לאחר שמונה לתפקיד זינק מחזור המכירות של אליאנס, והחברה עברה לפסי רווחיות. 

"אם אני יכול ליצור משהו, אני רלוונטי" 

לשאלה מדוע המשיך לתפקידי ניהול לאחר פרישתו מעורק, אמר צ'צ'יק לגלובס בשנת 2005: "כשעזבתי את עורק, נרשמתי לקאנטרי והלכתי לשחות עם ספר. ביום השלישי משהו היה חסר לי. לא הכוח שבעסקים, אלא היצירתיות. אמרתי לעצמי, לעזאזל, אם אני יכול ליצור משהו, אני רלוונטי. ואז בא אליעזר פישמן ושאל אם אני רוצה לקחת את אליאנס". 

עוד סיפר צ'צ'יק לגלובס כי "מי שלא יודע לקחת פסק-זמן גם בשיא העשייה העסקית, בונה את החיים לא נכון, כי כשמגיעים לאותו 'רגע נכון', אין כוח. אני בחרתי ביעדים מנותקים בכוונה".

קצת לאחר הפרישה שלו מעורק, מונה צ'צ'יק גם לתפקיד יו"ר החברה להגנת הטבע ובנוסף כיהן עוד כיו"ר חברת התקשורת 012 קווי זהב.

בשנים האחרונות המשיך צ'צ'יק לכהן בתפקיד דירקטור בחברות ציבוריות שונות, בהן חברת הפרויקטים בתחום תשתיות התקשורת נקסטקום. צ'צ'יק פרש מהדירקטוריון שלה בינואר השנה, לאחר מעל לשש שנים בתפקיד.