נת"ע | בלעדי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות • הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי
יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, שנחשב למועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל חברת נת"ע שמקימה את הרכבת הקלה, הסיר את מועמדותו. 

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר, נחשב לאחד המועמדים המובילים לתפקיד המנכ"ל הבא, לאחר שעל-פי גורמים בממשלה הוא נהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, ממלא-מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות. הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מתנהל במהירות על-ידי הדירקטוריון העצמאי שלה בראשות מיה ליקוורניק, והוא מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו. 

בלעדי | במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון. המשמעות: הזזת המטרו ופגיעה בשכונות מגורים
ראיון | "זו גם ציונות וגם משתלם לבעלי הבתים": עורכת הדין שמפקיעה נכסים לטובת תוואי המטרו
בלעדי |רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

כפי שפורסם בגלובס, בין המועמדים שהגיעו לשמינייה הסופית נמצאים איתמר בן מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון לשעבר; שרון קדמי, מנכ"ל אלסטום ישראל לשעבר; גלעד בר אדון, מנכ"ל חברת מוריה; מיכאל מייקסנר, לשעבר מנכ"ל רכבת ישראל; וכאמור גם יהודה בר און, לשעבר מנכ"ל נת"ע. 

לחץ על הדירקטוריון

לנוכח פרישתו של האחרון "מסיבות אישיות" כפי שדיווח לחברה, הורמו לא מעט גבות, וזאת משום שבמסדרונות הממשלה מספרים כי קוינט היה מעוניין לראות דמויות דוגמת בר און, מי שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר, חוזרים לנהל את החברה, ובמקביל אמר בפומבי שצריך להעביר את המטרו לחברת ביצוע חדשה ושלא ינוהל על-ידי נת"ע.

לכן, רבים סברו כי קוינט ובכירי משרד התחבורה שמצטרפים לעמדתו מנסים ללחוץ את הדירקטוריון לבחור מועמד מוסכם עליהם, וזאת משום שבשונה מהחברות רכבת ישראל ונתיבי ישראל שנשלטות על-ידי אנשיה של שרת התחבורה מירי רגב - לנת"ע יש דירקטוריון עצמאי בראשותה של ליקוורניק, שמונתה בתקופת הממשלה הקודמת.

קוינט מצידו טען בכנס התשתיות של גלובס לפני כחודשיים כי "נת"ע היא חברה בעייתית", וכי היא "חולה ומגמגמת". לכן ,טען קוינט, "צריך להקים חברה חדשה (לניהול המטרו, א"ז). הקמתי חברות ממשלתיות בעבר, זה לא סיפור מורכב. צריך להקים חברה של 'כוכבים' ולהוציא את הפרויקט (המטרו) לדרך. להשאיר אותו בחברה שלא מדברת בקול ברור, ואין לה חזון ומנהיגות, זה לא מה שיוציא לפועל את הפרויקט".

כעת, כשבר און פרש מהמרוץ לתפקיד לאחר שהונח שהוא מקודם על-ידי קוינט, ושהציג יכולות מרשימות בהנעת פרויקט הקו האדום בתקופתו כמנכ"ל נת"ע, רבים תוהים לאן חותרים ברשות החברות כשהם מפעילים לחץ על דירקטוריון החברה. 

רשות החברות: להקפיא את ההליך 

בשבוע שעבר רשות החברות הורתה לדירקטוריון נת"ע להקפיא את הליך בחירת מנכ"ל החברה, וזאת לאחר שמגלי והבה, חבר הדירקטוריון, עזב את ועדת האיתור.

חבר הכנסת לשעבר והבה, שמשמש כחבר בדירקטוריון נת"ע, נמנה גם בוועדת האיתור לבחירת מנכ"ל החברה. והבה טען בפני רשות החברות כי ליקוורניק "שמה לי עובדה מוגמרת שאני חייב להתפטר בכדי לא לפגוע בלוחות הזמנים ובבחירת המנכ"ל של החברה", לאחר שהוא הודיע שלא יוכל להגיע לחלק מישיבות ועדת האיתור, מכיוון שהוא נעדר מישראל בתפקידו כשגריר נודד מטעם האסיפה הפרלמנטרית של מדינות הים התיכון. "אני רואה פגיעה בי ובהליך הדמוקרטי לאלה שבחרו בי (בדירקטוריון - א"ז), זו תחושתי הקשה שלא דמיינתי שאתקל בה ממרום שנות ניסיוני".

בעקבות השינויים בוועדת האיתור, קוינט כתב לליקוורניק כי "בהתאם לאמור בפנייתו של מר והבה, התפטרותו נבעה מלחץ שהופעל עליו... עוד עולה מפנייתו כי נאמר לו כי יוכל להיות משקיף בהליך, וזאת על אף שאפשרות זו אינה אפשרית. טענות אלה הן חמורות ומעלות חשש ממשי לתקינות ההליך", הוסיף קוינט והורה לדירקטוריון להקפיא את הליך האיתור עד לבירור הטענות. מטעם החברה נמסר אז כי "דירקטוריון נת"ע יבחן את מכתבו של ממלא-מקום מנהל רשות החברות".

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע עודכנה ממכון המיון כי מר יהודה בר און הסיר את מועמדותו לתפקיד מנכל נת"ע. החברה מצרה על החלטתו וממשיכה בהליך האיתור".