בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם

עגלת קפה שמגישה בורקס פינוקים מתפקע, שוקולדים עם שילובים דמיוניים, סטודיו שתרצו לקנות בו הכול ומשק חקלאי עם זנים ומעדנים מיוחדים • ביקור במושב צופית

מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר
מאפים בעגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

הנוף בדרך לצופית משתנה באחת מבטון של אורבניות צפופה למרחבים ושדות וירוקים. במקור צופית הוקמה כמושב חקלאי, ומייסדיה עסקו בקטיף הדרים ובגידול תותים. "הרוח הקהילתית החקלאית עדיין נשמרת במושב", מספרת לנו גילה פייג, חברה מקומית שהסכימה לגלות לי סודות של מקומיים.

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת
"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב
אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

בבית צוקרמן, הצמוד לעגלת הקפה שאליה מועדות פנינו, היו אמורים לחגוג באוקטובר 90 שנה להיווסדו של המושב, היא מספרת. אנחנו מגיעות לחורשה ירוקה ממוקמת על ראש גבעת צופית, נקודה גבוהה שמתחתיה פרוסים נופי השרון. לכאן מגיעים בכל שישי רוכבי אופניים שזוהי עבורם נקודת אתנחתה של סוף מסלול.

10:00 | משהו לאכול ולשתות: שייק תכלת וכריך מלחם סלק

בשעות הבוקר המוקדמות יושבים אב ובנו על גזע עץ הפיקוס העתיק בחורשה ומפטפטים בנחת. סביב צמרתו העבותה והמצלה של הפיקוס מתגודדים הורים ועולליהם ושותים קפה קר, אחרים מתנדנדים על הערסלים הפזורים בינות העצים ולוגמים שייק תכלת טרופי משל היו על חוף הים של קופנגן, קורטוב של שלווה אחרי עוד שבוע קשה במדינת ישראל.

את כל זאת, בליווי מאפים משובחים וקינוחים מנחמים, קיבלנו במנה גדושה בחורשה הירוקה העוטפת את עגלת הקפה שושה. שושה הוא כינוי החיבה למאיה, בתם הגדולה של ענבל ואסף כהן, בעלי העגלה.

שייק כחול בחורשה הירוקה העוטפת את עגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר
 שייק כחול בחורשה הירוקה העוטפת את עגלת הקפה שושה / צילום: שרית עטר

את הצמד, בחיים ובעגלה, אפשר לראות טורחים משעות הבוקר המוקדמות על הכנתם של כריכים מתפקעים מטוב ואף עמלים על סידור הקינוחים המפוארים בוויטרינה, טרם יעוטו על העגלה שלל הלקוחות. אנחנו אכלנו לחם סלק ארגמני החובק גבינת עיזים ואגסים מקורמלים ובורקס פינוקים במילוי של סביח.

את הקינוחים, בהם עוגה בסקית דחוסה ונפלאה ועוגת גזר מתובלת ועסיסית, מהטובות שבאו אל פינו, מלקטים השניים ממיטב הקונדיטוריות שבנמצא. בימות הקיץ החמים שבפתח מציעה שושה גם פיצה.
שושה - עגלת קפה

11:00 | משהו לנשמה: צביעת כלים שהיא גם טיפול לנפש

בסטודיו המואר והנעים בחצר ביתה מקבלת את פנינו אסנת כץ, קדרית ויוצרת של כלים שימושיים. "אתן חייבות לטעום את תה הצמחים וגם את העוגיות שלי", היא מפצירה בנו. למרות שלא נשאר לנו מקום אחרי הביקור בשושה, נכנענו לעוגיות ומיד ביקשנו את המתכון. גם רכשנו את הכלי היפה שבו הוגשו ואת הספלים העדינים המעוטרים בעלים, שבהם נמזג התה.

מלבד הקולקציה היפהפייה שאסנת מוכרת בסטודיו, אפשר להסב סביב השולחן המקושט בפרחים ובנרות ולהתמסר במשך שעה או יותר לעיטור ולצביעה של כלים, כשברקע קולה המרגיע של אסנת, מטפלת במקצועה, המשכילה לייצר מרחב של שְׁלוֹמוּת (well being) בשילוב עם עבודת כפיים.
אסנת כץ, סדנאות קרמיקה וכלים יפים, 054-2468955

13:00 | משהו לעשות: סדנת להכנת פרלינים ממולאים

שוקולד תות בטעם חמצמץ מתובל בתות מיובש, שבבי ופל מקורמל וצנצנות של קרם פרלינה נערמים על שולחן העבודה של השוקולטיירית שרון יער. במרתף ביתה היא מתכוננת לעוד סדנה, שבה לומדים ומכינים המשתתפים פרלינים ממולאים, טבלאות שוקולד וכל מה שנחוץ כדי להמתיק את החך ואת הנפש.

פרלינים וטבלאות שוקולד בסדנה של שרון יער / צילום: שרון יער
 פרלינים וטבלאות שוקולד בסדנה של שרון יער / צילום: שרון יער

יער, שחזרה לארץ ולביתה בצופית לאחר שני עשורים בקליפורניה, למדה את רזי השוקולד בארה"ב, שם גם לימדה והעבירה סדנאות מקצועיות. המפגש נפתח בלימוד יסודות החומר, הכרת חומר הגלם ומשם לעשייה שבסיומה קופסאות מלאות בשלל המתוק.
Choco Boost ,054-5796163

15:00 | משהו לקנות: חנות גדושה לבשלנים מקצועיים וחובבים

צופית הוקם בשנות השלושים של המאה הקודמת בידי גרעין של 50 חקלאים. לימים את השדות החליפו אחוזות, ואת מרבית החקלאים החליפו בעלי מקצועות חופשיים. למרבה המזל, שני משקים עדיין ממשיכים עם המסורת החקלאית המפוארת ומבטיחים חוויית קנייה צבעונית.

ריבות בחנות משק ימיני / צילום: שרית עטר
 ריבות בחנות משק ימיני / צילום: שרית עטר

הראשון הוא משק יעקבובסקי, האנגר אדיר ממדים המציע מכל טוב תוצרתם של חקלאי הארץ. ביום שישי נצפה שם טור ארוך של ממתינים בשקט מופתי לקופות, המתקתקות במרץ וביעילות יפנית פירות וירקות, גבינות ופרחים מלוא הטנא.

השני הוא משק ימיני הבוטיקי, שגולת הכותרת בו היא זני התותים ופירות היער המיוחדים. שם מקבל את פנינו ספי ימיני, דור שני לחקלאים מהמושב, שחובב חומרי גלם ייחודיים שהוא אוצר בקפידה. בחנות הקטנה והגדושה אפשר למצוא כל מה שבשלן חובב ומקצועי חולם עליו - מנתחי בשר מיושנים ממשק בצפון, גבינות ממחלבות בוטיק, דבש זני, לחמים מבתי אפייה קטנים, יין, רטבים ותבלינים.
משק ימיני