את'ריום | שאלות ותשובות

הביטקוין לא לבד: מטבע קריפטו נוסף מגיע לוול סטריט

רשות ני"ע האמריקאית אישרה השקת קרנות סל שעוקבות אחר מחיר האת'ריום בספוט, מה שהופך אותו למטבע השני שייכנס בדלת הראשית של וול סטריט, אחרי הביטקוין • מה משמעות המהלך, מה הוביל לשינוי ואיך זה יעבוד בפועל? • גלובס עושה סדר

את'ריום / צילום: Shutterstock
את'ריום / צילום: Shutterstock

רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) אישרה הלילה (בין חמישי לשישי) השקת קרנות סל שעוקבות אחר מחיר האת'ריום בספוט. עבור שוק הקריפטו זו בשורה משמעותית, שכן מדובר במטבע השני בגודלו במונחי שווי שוק.

רשות המסים יוצאת בנוהל גילוי מרצון לחשיפת העלמות מס, וזו ההזדמנות האחרונה
לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

עד השבוע האחרון, רוב ההערכות היו שהרשות לא תאשר את המהלך, אלא שהקערה התהפכה. מדובר במטבע השני שייכנס לוול סטריט דרך הדלת הראשית, לאחר שלפני מספר חודשים, אושרו קרנות סל עוקבות ביטקוין בספוט.

מה המשמעות של המהלך, מה הוביל לשינוי ואיך זה יעבוד בפועל? קבלו מספר שאלות ותשובות שיעשו לכם סדר.

מה זה אומר קרן סל עוקבת ספוט?

המשמעות של קרן סל בשוק הספוט היא מעקב מדויק אחר ביצועי המטבע, במטרה להשיג תשואה דומה. במילים פשוטות, הקרן מחזיקה מטבעות של ממש כנכס בסיס, ולא רק עוקבת אחר חוזים עתידיים.

כל אחד יוכל להשקיע באת'ריום, ללא צורך בארנק דיגיטלי או סיוע של בורסה ייעודית. מספיק חשבון מסחר בכל בנק או בית השקעות.

מה המשמעות של האישור?

לפני השנה נוכחית, היו קיימות קרנות סל בתחום הקריפטו, אך אלו השתמשו בחוזים ולא עקבו באופן פעיל אחר המטבע. לאחר ההנפקה בחודש ינואר, קרנות הביטקוין החלו לעקוב אחר המטבע עצמו. כעת מגיע מטבע קריפטו נוסף.

המהלך מקרב בין המערכת הקריפטוגרפית למערכת הפיננסית המסורתית. משקיעים בוול סטריט יכולים בצורה קלה יותר לקחת חלק בהשקעה בקריפטו, זאת דרך גוף מוכר על־ידי הרגולטור בארה"ב וללא שימוש בבורסות הקריפטו, הידועות בהיקף הפריצות בהן. השקעה באמצעי זה תהיה מאובטחת יותר ופחות מסורבלת.

האם תהיה השפעה על המחיר?

קרנות הסל יכולות להביא לגידול משמעותי בביקוש למטבע הדיגיטלי, ובהתאם לכך, להביא לעלייה גדולה בשוויו.

עם זאת, במקרה של האת'ריום, האירוע כבר תומחר בימים האחרונים, לפחות חלקית. ברגע שצצו איתותים כי הרשות תאשר את המהלך, בניגוד להערכות המוקדמות, ערך המטבע קפץ בחדות. בשבוע האחרון, קפץ ערכו של האת'ריום ב-30%, לרמה של יותר מ-3,800 דולר למטבע.

לאחר אישור קרנות הביטקוין, חווה המטבע עליית שווי חדה, ואף הגיע לשיא שוויו בכל הזמנים - 74 אלף דולר. עליית הביטקוין משכה גם את שאר המטבעות המובילים ותרמה לשיאי שווי במטבעות נוספים; האת'ריום עצמו הגיע לשיא שוויו לאחר אישור הקרנות, כ-4,000 דולר למטבע.

כעת, המשקיעים מקווים שהכנסת מטבע נוסף למיינסטרים הפיננסי תביא עימה עליית שווי נוספת, לאור הזינוק בביקושים באמצעות הקרנות.

למרות זאת, לא בטוח שהתקוות יתממשו. מטבע האת'ריום הינו הרבה פחות מוכר לעומת הביטקוין. בנוסף, כוחו של המטבע ושווי השוק שלו נמוך משמעותית מהביטקוין, ועל כן, אישור הקרנות לא בהכרח יביא עימו את גל העליות שראינו לאחר אישור קרנות הסל מבוססות הביטקוין.

האם הקרנות יוצאות לדרך מיידית?

לא. עדיין נדרשים אישורים אחרונים, אך טכניים בלבד. ענקיות השקעות הפועלות בתחום הקרנות כגון בלקרוק, פידלטי וגרייסקייל עומדות מאחורי הבקשה וצפויות בתוך שבועות להפעיל קרנות עוקבות את'ריום בספוט.