מתחרה בענקיות הטק: הכירו את הרוקסטאר החדש של שוק הבינה המלאכותית

ארתור מנש בן ה-31 הוא כוכב עולה בתחום ה-AI, ועומד בראשו של סטארט־אפ צרפתי קטן שהספיק לגייס מאות מיליוני דולרים, כמו גם תמיכה ממיקרוסופט - על אף שנוסד רק לפני כשנה • כך הוא מתכנן להתחרות בענקיות הטכנולוגיה

ארתור מנש, מנכ''ל Mistral AI / צילום: ap, Ludovic Marin
ארתור מנש, מנכ''ל Mistral AI / צילום: ap, Ludovic Marin

בעוד שלא חריג לראות התקהלויות של מעריצים ואנשי הייטק סביב מנכ"לים של ענקיות טכנולוגיה, ב־VivaTech, אחד מאירועי הטק הגדולים באירופה, הדברים קרו קצת אחרת. באי הכנס הפריזאי דווקא הפנו את תשומת־לבם לשם פחות מוכר - ארתור מנש, מנכ"ל אחד הסטארט־אפים החדשים והחמים בעולם בתחום הבינה המלאכותית. בתום האירוע מנש הוברח במהירות דרך הכניסה האחורית על־ידי שניים מאנשיו כדי לחמוק מהעיתונות ומנציגים של סטארט־אפים אחרים, כך דווח ב-CNBC.

על הקלות שבה OpenAI לקחה לסקרלט ג'והנסן את הקול
ניתוח גלובס | אנבידיה 2030: השלב הבא של המניה החמה ביותר בוול סטריט
כולם מסתכלים על אנבידיה, אבל ההזדמנות עשויה בכלל להסתתר במניה אחרת

מנש בן ה-31 נמנה עם אחד ממייסדיו של Mistral AI, סטארט־אפ צרפתי שהספיק לגייס מאות מיליוני דולרים, כמו גם את תמיכתה של מיקרוסופט , על אף שנוסד לפני קצת יותר משנה בלבד. ב-CNBC פורסם כי החברה מוערכת בשווי של 2 מיליארד דולר, כאשר לפי דיווחים, היא שואפת להשיג גיוס נוסף לפי שווי של 6 מיליארד דולר.

בדומה ל־OpenAI, שמגובה על־ידי מיקרוסופט, ולענקיות טק נוספות כמו גוגל ומטא, Mistral AI עוסקת בפיתוח מודלים של בינה מלאכותית. אך לעומת אותן ענקיות, ששופכות מיליארדים לתוך אימון המודלים שלהן, Mistral היא חברה זעירה, שבאה לאתגר את התפיסה שמי שפועל בקנה־מידה גדול יותר ינצח במרוץ ה-AI. "אנחנו רוצים להיות החברה הכי חסכונית בהון בעולם הבינה המלאכותית", אמר מנש לוול סטריט ג'ורנל, "זו המטרה לשמה אנו קיימים".

לפני מספר חודשים, Mistral חשפה מודל AI חדש הנקרא Mistral Large, שלדברי מנש, משתווה בחלק מיכולותיו ל־GPT-4 של OpenAI ולג'מיני אולטרה, המודל החדש של גוגל, כך פורסם בוול סטריט ג'ורנל. מנש אמר כי עלות אימון המודל החדש שלו עמדה על כ-22 מיליארד דולר. לעומת זאת, מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, אמר בשנה שעברה כי אימון המודלים הגדולים ביותר של החברה עלה "הרבה יותר" מ-50-100 מיליון דולר. 

לא מנכ"ל חברת טק טיפוסי

בוול סטריט ג'ורנל צוין כי מנש, שהחל את דרכו המקצועית באקדמיה, בילה את מרבית חייו הבוגרים בניסיון להבין כיצד להפוך מערכות AI ליעילות יותר. גבוה ובעל בלורית עבה ושחורה, הוא לא נראה או מתנהג כמו מנכ"ל טיפוסי של חברת טק. מנש הוא גם אתלט - וסיים את מרתון פריז בפחות משלוש וחצי שעות לפני שסיים לעבוד על התזה שלו ב־2018.

לאחר שעזב תפקיד בגוגל, חבר מנש בתחילת השנה שעברה לשני שותפיו, טימותי לקרואה בן ה-32 וגילאם למפל בן ה-33, שעבדו במעבדת הבינה המלאכותית של מטא בפריז, כדי להקים את Mistral AI. יחד, הם שואפים לעקוף את הטיטאנים של עמק הסיליקון על־ידי מציאת דרכים יעילות יותר לבנות וליישם מערכות AI - בין היתר על־ידי מסירת רבות מהמערכות שלהם כתוכנות קוד פתוח.

לפי הוול סטריט ג'ורנל, שחרור המודלים הראשונים של Mistral כקוד פתוח שכל אחד יכול להשתמש בו בחינם, היה עיקרון חשוב למנש ולשותפיו. זו הייתה גם דרך להגיע למפתחים וללקוחות פוטנציאליים, הלהוטים לקבל יותר שליטה על ה-AI בו הם משתמשים. עם זאת, המודלים המתקדמים ביותר של החברה אינם מוצעים כקוד פתוח.

"מובן שיש איזון עדין בין בניית מודל עסקי לבין היצמדות לערכי הקוד הפתוח שלנו", אמר מנש לוול סטריט ג'ורנל. "אנחנו רוצים להמציא דברים חדשים, ארכיטקטורות חדשות, ועדיין רוצים שיהיה לנו משהו בנוסף למכור ללקוחות שלנו".