כך הגיב מנכ"ל אלביט מערכות כשנשאל על החרם השקט של המשקיעים הזרים

החברה הבטחונית מציגה תוצאות חזקות וצבר ההזמנות בשיא של יותר מ-20 מיליארד דולר, לצד תזרים שלילי מפעילות • למרות זאת, מניית אלביט נסחרת מתחת לערכה בתחילת המלחמה בעזה • המנכ"ל בצלאל מכליס: "אני מנהל חברה ולא מניה – ועם התוצאות קשה להתווכח"

בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן
בצלאל מכליס, מנכ''ל אלביט / צילום: אסף שילה ישראל סאן

המלחמות בעזה ובאוקראינה שהובילו לעלייה בתקשיבי הביטחון של מדינות, תומכות בצמיחה בתוצאותיה של החברה הביטחונית אלביט מערכות , שממשיכה לשבור שיאים בצבר ההזמנות שלה. בסוף הרבעון הראשון הגיע הצבר של אלביט ל-20.4 מיליארד דולר - גידול של 2.6 מיליארד דולר תוך רבעון ושל 4.6 מיליארד דולר ביחס לרבעון המקביל ב-2023.

ניתוח | התעלומה של חברת הנשק הישראלית: ההזמנות בשיא, אז למה המניה מדשדשת?  
מכירת נכסים ב-600 מיליון שקל והריבית הגבוהה: רווח של 2.8 מיליארד שקל ללאומי 

במהלך הרבעון קיבלה אלביט הזמנות של מעל 4 מיליארד דולר, רובן מחו"ל. המגמה החיובית באה לידי ביטוי גם בהכנסות שצמחו ב-11.5% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-1.55 מיליארד דולר, ובשורה התחתונה הרווח הנקי צמח ב-18.7% ל-73.7 מיליון דולר, או 80.7 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP.

לעומת זאת, תזרים המזומנים של החברה מפעילות שוטפת עדיין שלילי - גם אם משופר לעומת הרבעון המקביל: אלביט רשמה תזרים שלילי של 6.4 מיליון דולר מפעילות, לעומת תזרים שלילי של 73 מיליון דולר ברבעון המקביל, על רקע גידול בהיקף החשבונות החייבים ובמלאים שלה.

"החברה בצמיחה חסרת תקדים", אומר היום מנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס. "הצבר צמח ב-29% יחסית לרבעון המקביל, קיבלנו ברבעון הזמנות רבות שרובן הגדול מחו"ל והמשכנו לקבל הזמנות גם מתחילת הרבעון השני - רק בשבוע שעבר דיווחנו על הזמנות מהארץ ומחו"ל במיליארד דולר.

"הפוטנציאל העסקי מאוד גדול, בהיקף עשרות מיליארדי דולרים, והגידול ימשיך. אם בעבר אמרנו שנוכל להגיע להכנסות של 7 מיליארד דולר ב-2026, להערכתי נקדים את השגת היעד. אנחנו גם ממשיכים לדבוק ביעד של 10% רווחיות תפעולית (ברבעון הראשון הנתון היה 7.8% על בסיס Non-GAAP, שח"ו) כחלק מהאסטרטגיה".

הצבר צפוי להמשיך לגדול?
מכליס: "אני מעריך שהגידול בצבר יימשך, זה לא מדע מדויק אבל בשבוע שעבר פרסמנו על הזמנות של מיליארד דולר".

למה הגידול לא מגיע לתזרים מפעילות, שממשיך להיות  שלילי?
ד"ר קובי כגן, סמנכ"ל הכספים: "ביחס לרבעון הראשון של השנה שעברה בהחלט ראינו שיפור. התזרים החשבונאי קרוב לאפס - לאיזון. מה שמאפיין את הרבעון היה גידול בהון החוזר. על רקע עיכובים בשרשרת האספקה, אנחנו שמים דגש במטרה להיות מסוגלים להאיץ את הייצוא וזה ההסבר העיקרי".

לדברי כגן ומכליס, בניגוד לרבעונים מסוימים בשנה שעברה, לא היו ברבעון הראשון עיכובים בתשלומים שמשרד הביטחון נדרש לשלם לאלביט, ונכון לסוף הרבעון הראשון משרד הביטחון עמד בכל התחייבויותיו לחברה.

מהן ההזמנות המרכזיות מצד משרד הביטחון?
מכליס: "לא נכון להסתכל על תחום ספציפי, ההזמנות הן מכל תחומי הפעילות של החברה, ויש רשימה ארוכה. לפני מספר שנים רכשנו את תע"ש וחיברנו את פעילות היבשה והחימוש ליחידה אחת באלביט - זה היה מהלך מוצלח מאוד, והחברה מספקת היום חימושים מסוגים שונים, מרגמות, תותחים, רקטות, והביקושים גדולים מאוד כמובן. במקביל יש מערכות מל"טים שונות שגם הן בשימוש מסיבי בלחימה ואנו מקבלים הזמנות משמעותיות. כמובן, גם תחום הדיגיטיזציה - זו המלחמה הדיגיטלית הראשונה בעולם ויש בה הרבה כוחות בתא שטח קטן, שנדרשים למודיעין, סגירת מעגלי אש ועוד - הכל במערכות של אלביט. אלה כמה דוגמאות, ואנחנו ממשיכים לעבוד במרץ".

אלביט שבשליטת מיקי פדרמן נסחרת בנאסד"ק ובת"א ושווי השוק שלה הוא 8.8 מיליארד דולר, לאחר שמתחית המלחמה בעזה ירדה ב-2% - לעומת זינוקים של מאות אחוזים שרשמו מניות בטחוניות קטנות יותר.

למרות הצמיחה, המניה חזרה לרמתה מלפני המלחמה. בקנדה היו מחאות נגד בעל מניות באלביט - Bank of Nova Scotia שמכר חלק ניכר מההחזקה. מה אתם שומעים מהמשקיעים הזרים?
"קודם כל עובדתית זה נכון שהיו בקנדה מחאות ולחץ על הבנק, אך מצד שני  חשוב לומר: אני מנהל חברה ולא מניה - ועם התוצאות של החברה קשה להתווכח, היא צומחת, מרוויחה, מתפתחת ותמשיך להתפתח ולגדול בארץ ובעולם. גם אם מישהו מכר מניות, אחרים קנו אותן באופן די מיידי. מהניסיון שלי צריך להסתכל בראייה ארוכת טווח, אז נכון שבראייה קצרת טווח מישהו מכר וזה גרם אולי ללחץ נקודתי, אבל אי אפשר להתווכח על הגידול של החברה ואני מעריך שזה יבוא לידי ביטוי במניה. בסך הכול, הדוחות טובים, ואנחנו עושים מאמץ תפעולי גדול מאוד לקחת את ההזמנות ולספק אותן - בארץ ובעולם".