כך התגברה חברת השילוח הקטנה מחולון על איום החות'ים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם • מור השקעות: עלייה של כ-18% בהכנסות, תחלק דיבידנד בהיקף של כ-20 מיליון שקל • הראל הציגה דוחות חזקים לאור התשואות בשוק ההון ושיפור בביטוחי הבריאות • גם הפניקס הציגה זינוק מרשים ברווח אך רשמה הפסד בתחום ביטוחי הבריאות • חברת השילוח אי.טי.ג'י.איי הציגה קיטון בהכנסות לאור המצור הימי של החות'ים אך שיעור הרווח הגולמי שלה עלה • מדור חדש 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock
העדכונים החשובים
19:18
מור השקעות: רווח רבעוני של 17 מיליארד שקל, היקף הנכסים של חצה את ה-120 מיליארד שקל
החברה האם של בית ההשקעות רשמה עלייה של כ-18% בהכנסות לסך של 188 מיליון שקל • החברה תחלק דיבידנד בהיקף של כ-20 מיליון שקל

הרווח הנקי של מור השקעות, חברת האם של בית ההשקעות עמד ברבעון הראשון של השנה על כ-17.1 מיליון שקל, עלייה של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם פרסום הדוח הכספי, עדכנה החברה, בשמה המלא י.ד. מור השקעות, על חלוקת דיבידנד בהיקף של כ-20 מיליון שקלים.

ברבעון הראשון רשמה החברה הכנסות בסך של 188.3 מיליון שקל, גידול של 18% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בסוף הרבעון עמד היקף הנכסים על 119.5 מיליארד שקל. נכון ל-15 במאי 2024 מנהל נכסים בהיקף של כ-120.7 מיליארד שקל, צמיחה של יותר מ-10.5 מיליארד שקל לעומת סוף השנה שעברה, שמקורה הן בגידול אורגני והן בגידול בשל התשואות החיוביות בשוקי ההון.

בתחום הגמל והפנסיה, נכון ל-15 במאי 2024 מנוהלים נכסים בהיקף של כ-75.3 מיליארד שקל. חברת הגמל והפנסיה, שדיווחה בשבוע שעבר על חלוקת דיבידנד ראשונה בהיקף של כ-20 מיליון שקל, העלתה את תחזית הרווח השנתית לשנת 2024 לפיה הרווח הכולל לפני מס צפוי לעמוד בשנת 2024 על כ-68 עד 75 מיליון שקל. זאת לעומת תחזית רווח של בין 63 ל-70 מיליון שקל כפי שהוצגה בדוחות לסיכום שנת 2023.

בתחום קרנות הנאמנות, נכון ל-15 במאי 2024, עמד היקף הנכסים המנוהלים על כ-34.9 מיליארד שקל - עליה של כ-22% מתחילת 2024. היקף הנכסים בתחום קרנות הנאמנות לא כולל רכישת קרנות מחקות בהיקף של כ-1.9 מיליארד שקל שבוצעה לאחר תאריך הדוח.

בתחום ניהול תיקי ההשקעות, מנהלת החברה נכון ל-15 במאי 2024 נכסים בהיקף של כ-9.6 מיליארד שקל. ההכנסות בתחום (כולל הכנסות בינמגזריות) עמדו ברבעון הראשון של שנת 2024 על כ-7.7 מיליון שקלים, עליה של כ-11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

רועי ויינברגר

13:05
הכנסות חברת השילוח אי.טי.ג'י.איי קטנו אך שיעור הרווח הגולמי עלה
חברת השילוח והלוגיסטיקה אי.טי.ג'י.איי גרופ הציגה קיטון בהכנסות לאור מתקפות החות'ים על התובלה בים האדום. עם זאת, שיעור הרווח הגולמי שלה טיפס ל-21.5% הודות לצמיחה בפעילות המימון החוץ בנקאי.

הדוחות הכספיים לרבעון הראשון מלמדים לפעמים גם על תושייה עסקית. חברת השילוח והלוגיסטיקה  אי.טי.ג'י.איי גרופ   מחולון, שנמצאת בשליטת ובראשות ברק דותן, יחד עם שותפו יוסי בן שלום ובניהולו של לירן יעקבסברג, נאלצה להתמודד עם המצור הימי שהטילו החות'ים בתימן על התובלה בים האדום, שהובילה לקיטון בהכנסות, בעזרת פעילות נוספת שלה - מימון חוץ בנקאי.

הכנסות החברה ברבעון הראשון נשחקו ב-3.2% והסתכמו ב-104 מיליון שקל. כאשר הסיבה היא קיטון במגזר הלוגיסטיקה בשל הקיטון בהיקף פעילותו. ההנהלה ציינה כי המלחמה הביאה לירידה משמעותית בהיקפי ההובלה האווירית ועליית מחיריה. "היקפי ההובלה הימית הושפעו גם כן, בשל מתקפות חוזרות ונשנות של הכוחות החות'ים על ספינות בים האדום, אשר מהווה נתיב סחר ימי עיקרי ומשמעותי בין המזרח הרחוק לישראל", הוסיפה. זמן השילוח, כתוצאה משיט סביב יבשת אפריקה התארך בין 20 ל-25 יום מה שהעלה את עלויות השילוח מהמזרח.

אי.טי.ג'י.אי נאלצה להעלות את מחירי השילוח האווירי והימי מה שקיזז חלק מהירידה בהכנסות שלה. אך בסיכומו של דבר הרווחיות שלה השתפרה, כאשר שיעור הרווח הגולמי שלה טיפס ל-21.5% מ-19.4%, גם הודות לצמיחה בפעילות המימון החוץ בנקאי. למרות הריבית הגבוהה, וקיטון בביקושים מצד לקוחות החברה, ההנהלה העריכה כי המלחמה בתחום האשראי החוץ בנקאי שהיא מעמידה ללקוחות "לא השפיעה לרעה באופן מהותי על תוצאות תחום פעילות המימון".

בשורה התחתונה ולמרות הירידה בהכנסות, הודות לשיפור בנתוני הרווחיות הגולמית, עלה גם הרווח הנקי בכ-5% ל-7.7 מיליון שקל. מניות החברה עולות ב-1.6% בבורסה למחיר המגלם לחברה שווי שוק של 260 מיליון שקל.

חזי שטרנליכט

10:40
הפניקס: הרווח זינק פי 3 והנכסים מתקרבים לחצי טריליון שקל

קבוצת הביטוח הגדולה בישראל רשמה רווח רבעוני של 284 מיליון שקל, בעיקר בשל שיפור בביטוח הכללי בו נרשם רווח של 251 מיליון שקל. גם הסוכנויות בבעלות הקבוצה תרמו מאוד לרווח. מנגד, ביטוחי הבריאות שייכנסו השבוע לרפורמה משמעותית סבלו מהשפעות הריבית ויצרו הפסד רבעוני

קבוצת הביטוח הפניקס  הציגה ברבעון הראשון לשנת 2024 רווח כולל של כ-284 מיליון שקל, המשקף תשואה להון לבעלי המניות של 11.2%. זאת בהשוואה לרווח של 81 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ותשואה של כ-3.3%.

הרווח מפעילויות הליבה - (ללא השפעות לא תפעוליות, כולל שוק ההון מעל ומתחת לתשואה ריאלית של 3%, השפעת הריבית, והשפעות מיוחדות), גדל והסתכם ברבעון הראשון לשנת 2024 לסך של כ-322 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של כ-301 מיליון שקל ברבעון מקביל אשתקד. כידוע, פעילות הליבה של חברות הביטוח מתחלקת לשניים - ביטוח מחד וניהול נכסים מנגד, כאשר בהפניקס כוללים יחד עם ניהול הנכסים גם את תחום האשראי בו פועלת החברה בעיקר באמצעות גמא. דוחות הקבוצה מגלים כי רווח הליבה מביטוח הסתכם ב-193 מיליון שקל לעומת 201 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, ורווח הליבה מניהול נכסים ואשראי הסתכם ב-129 מיליון שקל לעומת 100 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

הביטוח הכללי רווחי, הבריאות והחיים פחות

באשר לפעילות הביטוח, עיקר הגידול נובע משיפור ברווח החיתומי בענף רכב רכוש וענפי רכוש אחרים בקיזוז ירידה ברווחיות בענפי חבויות אחרים, וכן מרכב חובה ומשיפור בהכנסות מהשקעות. כזכור, כל חברות הביטוח נמצאות כבר יותר משנה בתהליך של העלאת תעריפים בביטוחי הרכב (עלייה של 64% בממוצע בתוך שנה על פי מדד Wobi) ובשוק מאמינים כי התעריפים, שעלו בין היתר בשל מכת הגנבות אחריה אנחנו בגלובס עוקבים מקרוב, הגיעו לנקודת איזון.

מנגד, בביטוחי הבריאות והחיים נרשמו הפסדים, כתוצאה מהשפעות הריבית הגבוהה. על אף יציבות ברווח החיתומי, ההפסד הכולל לפני מס ברבעון הראשון של 2024 בביטוחי הבריאות הסתכם ל-62 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח כולל לפני מס בסך 150 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. עיקר הירידה ברווח נבעה מהשפעת ירידת הריבית של בנק ישראל בחודש ינואר על העתודות כתוצאה מירידה בפרמיית אי הנזילות (פרמיה שגובה הגוף המוסדי על כך שהוא מחזיק בנכסים לטווח ארוך למקרה שיצטרך למכור אותם במהרה), בהשוואה לתקופה מקבילה.

ביטוח חיים וחיסכון הסתכם ההפסד הכולל לפני מס ברבעון הראשון של 2024 ל-83 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד כולל לפני מס בסך 77 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, על אף גידול ברווח החיתומי ומירידה נמוכה יותר בהכנסות מהשקעות ביחס לתקופה מקבילה אשתקד וזאת בשל השפעה שלילית של השינוי בעקום הריבית ופרמיית אי נזילות.

מיזוג קרנות הנאמנות של פסגות העלה ב-22 מיליארד שקל את הנכסים

דוחות הפניקס מגלים כי סכום הנכסים המנוהלים בקבוצה גדל והסתכם בסוף הרבעון הראשון בסך של 472 מיליארד שקל. זאת כתוצאה מתשואות חיוביות בשוקי ההון במהלך הרבעון וגם לאחר רכישת פעילות ניהול קרנות מסורתיות מפסגות שהושלמה בחודש מרץ, בסך של כ-22 מיליארד שקל. מגזר שירותים פיננסיים (בית ההשקעות ולקוחות כשירים), אליו משתייכות קרנות הנאמנות, תרם לרווח 72 מיליון שקל לעומת 51 מיליון ברבעון המקביל.

עולם הגמל והפנסיה תרם לרווח הרווח הכולל לפני מס 31 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח כולל לפני מס בסך 20 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

עולם סוכנויות הביטוח שבבעלות הפניקס, אליו מחפשת החברה להכניס שותפים על פי שווי של כמיליארד דולר, תרום ברבעון הראשון רווח כולל לפני מס של 72 מיליון שקל, וזאת בהשוואה לרווח כולל לפני מס בסך 73 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. האשראי, תחת הפניקס גמא, תרם 31 מיליון שקל לרווח, לעומת 28 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

רועי ויינברגר

10:30
הראל: התשואות בשוק ההון ושיפור בביטוחי הבריאות הזניקו את הרווח ל-233 מיליון שקל

קבוצת הביטוח רשמה גידול של 600% ברווח הכולל בהובלת ביטוחי הבריאות והחיים. שיפור נרשם גם בביטוח הכללי, בין היתר בשל ייקור תעריפים כפי שעשה הענף כולו

הרווח הכולל של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל  עמד ברבעון הראשון של שנת 2024 על כ-233 מיליון שקל, ומשקף תשואה להון של 11%, וזאת לעומת רווח כולל לאחר מס של כ-33 מיליון שקל ברבעון המקביל של שנת 2023.

בהראל הסבירו כי השיפור ברווח נובע מהמשך שיפור חיתומי בתחומי הפעילות וכן מתשואת נוסטרו ריאלית חיובית לעומת תשואה ריאלית שלילית שנרשמה בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה מדווחת על שיפור חיתומי (מפעילות הליבה שלה - ביטוח וניהול נכסים). בעסקי הביטוח נרשם שיפור חיתומי של כ-178 מיליון שקל ברווח לסך של כ-269 מיליון שקל. בניהול הנכסים, כלומר בעולמות הפנסיה, הגמל ובתי ההשקעות נרשם שיפור של כ-16 מיליון שקל לכדי רווח כולל של כ-62 מיליון שקל, ובתחום האשראי היה שיפור של כ-6 מיליון שקל לרווח כולל של כ-30 מיליון שקל.

בענף ביטוחי בריאות, בו הראל היא הקבוצה הגדולה בענף, נרשם הרווח הגדול ביותר מבין תחומי הביטוח. ברבעון הראשון הרווח החיתומי בביטוח בריאות הסתכם בכ-144 מיליון שקל, זינוק לעומת 8 מיליון בתקופה המקבילה. זאת בעיקר כתוצאה מקיטון בהתחייבויות הביטוחיות בענפי סיעוד פרט וסיעוד קבוצתי לאור התקצרות משך הזמן ממועד קרות האירוע הביטוחי ועד למועד הגשת התביעה. כמו כן, הגידול ברווח נבע משיפור חיתומי בכיסויי השתלות, אמבולטורי, ותאונות אישיות כתוצאה מקיטון בכמות התביעות וסכומי התביעות ששולמו, שקוזז בחלקו על ידי עלייה בכמות התביעות בכיסוי תאונות בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" בסך של כ-4 מיליון שקל.

עוד ציינו בהראל כי התוצאות בענף סיעוד קבוצתי משקפות את סיום ההסכם עם חברי קופת חולים "כללית" במתווה הישן ויישומו במתווה החדש לפיו קרן העתודה נושאת במלוא הסיכון הביטוחי, במקום 20% הסיכון שנטלה הראל בהסכם הקודם. לאור זאת, התוצאות בתקופת הדוח משקפות את ההכנסות התפעוליות נטו של החברה בגין המתווה החדש. לכן, החל משנת 2024 לא נרשמות פרמיות בגין ההסכם עם כללית, והפרמיות בביטוח סיעודי קבוצתי הסתכמו ברבעון הראשון של 2024 בכ-60 מיליון שקל, לעומת כ-470 מיליון שקל ברבעון המקביל של שנת 2023.

שיפור נרשם גם ברווח החיתומי בביטוח כללי, שהסתכם בכ-41 מיליון שקל, לעומת 3 מיליון בלבד ברבעון המקביל. בענף רכב רכוש נבע השיפור החיתומי בעיקר מעלייה בפרמיה הממוצעת ומקיטון בעלות התביעה הממוצעת. מנגד, בענף רכב חובה נרשמה הרעה חיתומית שנבעה בעיקר מהתפתחות שלילית בגין שנים קודמות אשר קוזזה בחלקה מהמשך מגמה של ירידה בעלות התביעה הממוצעת.

הגידול ברווח הושג על אף גידול בעלות התביעות בביטוח חיים ובביטוח בריאות בסך של כ-34 מיליון שקל לפני מס, כתוצאה מהשלכות מלחמת "חרבות ברזל".

התשואות משוק ההון בתקופת הרבעון היו חיוביות, לעומת תשואות שליליות בתקופה המקבילה אשתקד. סך ההשפעה השלילית של הכנסות מהשקעות על הרווח לפני מס בתקופת הדוח הסתכמה בכ-6 מיליון שקל, לעומת השפעה שלילית בסך של כ-311 מיליון שקל ברבעון המקביל של שנת 2023.

במהלך הרבעון רשמה הראל המשך צמיחה בנכסים המנוהלים בקבוצה, שהסתכמו בסופו בכ-453 מיליארד שקל, צמיחה של כ-6% מתחילת השנה, וצמיחה של כ-20% לעומת סוף הרבעון המקביל אשתקד.

רועי ויינברגר