האם מספר הנרצחים בשנת 2024 נמצא בירידה?

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגאה בכך שתחתיו נתוני הרצח נמצאים בירידה. אבל זו לא התמונה המלאה • המשרוקית של גלובס

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (בוקר טוב ישראל, גלי צה''ל, 4.6.24) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
איתמר בן גביר, עוצמה יהודית (בוקר טוב ישראל, גלי צה''ל, 4.6.24) / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

האיום על החיים בישראל עשוי להיות לא רק לאומני אלא גם פלילי. בראיון לגלי צה"ל, המראיין אפי טריגר הציג בפני השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נתונים לא נוחים: "האלימות (בחברה הערבית) נמשכת, גם בחודש מאי (הייתה) עלייה במספר הנרצחים לעומת מאי בשנה שעברה, ואנחנו יודעים על עלייה שהייתה בשנה שעברה גם. האם משהו עומד להשתנות?". אבל השר לא קיבל את הדברים. "מבחינת נתונים זה לא נכון", הוא השיב. "יש ירידה ברצח במגזר הערבי. אגב, במגזר היהודי יש עוד יותר ירידה". אז מה אומרים הנתונים?

המשרוקית | האם הרשות הפלסטינית משלמת משכורות למחבלי הנוח'בה?
המשרוקית | לפני עשור המדינה גייסה פי 2 חרדים ממה שהיא מציעה לגייס כעת?

טריגר דיבר על חודש מאי השנה לעומת חודש מאי בשנה שעברה, ולכן ביקשנו לעשות שתי השוואות: הראשונה היא של חודש מאי 2024 למאי 2023 ומאי 2022. בנוסף, כדי לקבל תמונה רחבה יותר על פני כל הנתונים הזמינים מהשנה הנוכחית, השווינו גם את התקופה שבין ינואר למאי 2024 לעומת התקופה המקבילה ב־2023 ו־2022. ההשוואה ל־2022 נועדה לתת תמונה של המצב כעת מול התקופה לפני כניסת בן גביר לתפקידו.

פנינו לצורך כך לשני גופים: משטרת ישראל ולארגון יוזמות אברהם, שמבצע מעקב עצמאי אחר האלימות בחברה הערבית. בין המשטרה ליוזמות אברהם יש הבדלים מתודולוגיים, עליהם תוכלו לקרוא בבדיקה המלאה באתר, שיוצרים הבדלים קלים בספירה.

לגבי מקרי רצח בחודש מאי בלבד קיבלנו נתונים רק מיוזמות אברהם, ורק לגבי החברה הערבית. לפי הנתונים האלה, במאי 2024 נרצחו 21 איש. לעומת מאי 2023, במהלכו נרצחו 25 איש, אכן מדובר בירידה של 16%. אבל במאי 2022, כשהשר לביטחון פנים היה עמר בר לב נרצחו רק שישה, כך שבמאי 2024 נרצחו פי 3.5 יותר.

ומה אם נבחן תקופה ארוכה יותר, מינואר ועד מאי? הנתונים אפילו פחות מחמיאים. לפי נתוני משטרת ישראל, ב־2024 נרצחו בחברה הערבית 83 איש, לעומת 80 בתקופה המקבילה בשנה שעברה - עלייה קלה שנגדיר כקיפאון. בחמשת החודשים הראשונים של 2022 היו 30 קורבנות רצח - פי 2.7 פחות מאשר בשנה הנוכחית. המספרים של יוזמות אברהם, למרות הבדלים מינוריים, מראים מגמה זהה.

ומה לגבי החברה היהודית? לגביהם קיבלנו נתונים רק מהמשטרה, ורק בספירה של ינואר עד מאי. השנה נרצחו 15 איש, ירידה של כ־29% לעומת התקופה המקבילה ב־2023 (21 קורבנות). ועדיין, מדובר במספר גבוה פי 1.5 ממספר הנרצחים היהודים בחמשת החודשים הראשונים של 2022, אז נרצחו עשרה.

מטעם בן גביר לא נמסרה תגובה.

בשורה התחתונה: דברי בן גביר מטעים. במאי 2024 הייתה ירידה במספר מקרי הרצח לעומת מאי 2023, אך בהסתכלות רחבה יותר ניתן לראות שבחברה הערבית יש קיפאון. כמו כן, גם בחברה הערבית וגם בחברה היהודית מספר המקרי הרצח ב־2024 גבוה משמעותית ממה שהיה בתקופה המקבילה ב־2022, טרם כניסת בן גביר לתפקיד השר לביטחון לאומי.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: איתמר בן גביר
מפלגה: עוצמה יהודית
תוכנית: בוקר טוב ישראל, גלי צה"ל
תאריך: 4.6.24
ציטוט: "יש ירידה ברצח במגזר הערבי... במגזר היהודי יש עוד יותר ירידה"
ציון: מטעה

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התראיין בגלי צה"ל, והמראיין אפי טריגר שאל אותו: "האם יש לך איזה משהו, איזושהי בשורה, איזושהי הבטחה לבני החברה הערבית בישראל? כי האלימות שם נמשכת, גם בחודש מאי עלייה במספר הנרצחים לעומת מאי בשנה שעברה, ואנחנו יודעים על עלייה שהייתה בשנה שעברה גם. האם משהו עומד להשתנות? האם אתה יכול לתת להם איזושהי בשורה?".

בן גביר השיב: "קודם כל, מבחינת נתונים זה לא נכון. יש ירידה. יש ירידה ברצח במגזר הערבי. אגב, במגזר היהודי יש עוד יותר ירידה. יש גם בעוד כל מיני נושאים ירידה, אבל לא מדברים על זה". 

גם ג'וש בריינר, כתב המשטרה והפלילים של "הארץ", שמע את הראיון הזה וטען באיקס כי בן גביר "משקר". לפי בריינר, ב־2024 מספר הנרצחים עקף את מספר הנרצחים בתקופה המקבילה ב־2023, ושתיהן עקפו את התקופה המקבילה ב־2022, אז עמר בר־לב היה השר לביטחון הפנים. עם זאת, כפי שהראינו בבדיקה קודמת, בריינר מבצע מעקב עצמאי, ולכן החלטנו לפנות לגורמים נוספים. כמו כן, בריינר התייחס לחברה הערבית בלבד, מבלי להתייחס לחברה היהודית. 

מאחר שטריגר דיבר על מאי השנה לעומת מאי שנה שעברה, פנינו למשטרה וביקשנו שתי השוואות: הראשונה היא בין מאי 2024, מאי 2023 ומאי 2022. השנייה, למקרה שהייתה כוונה לתקופה כולה מאז תחילת השנה, היא בין ינואר למאי 2024 לתקופה המקבילה ב־2023 וב־2022. זאת כדי ליצור השוואה גם לשנה שעברה, וגם לתקופה שקדמה לכניסתו של בן גביר לתפקיד (באותה תקופה השר לביטחון פנים היה עמר בר־לב). יצוין כי ביקשנו את מספר הנרצחים ולא את מספר מעשי הרצח, שכן במעשה רצח אחד עשוי להירצח יותר מאדם אחד.

משטרת ישראל החזירה לנו תשובה רק לגבי הנרצחים בתקופה שבין ינואר למאי בכל שנה. נתחיל בנתונים הכלליים: בינואר עד מאי 2024 נרצחו בסך־הכול 107 קורבנות. מדובר בירידה של נרצח אחד לעומת התקופה המקבילה ב־2023, אז המספר עמד על 108 קורבנות. אבל בפועל מדובר בקפיאה ובמספר גדול פי 2.6 מהתקופה המקבילה ב־2022, אז היו 42 נרצחים. כלומר, בסך־הכול, מספר קורבנות הרצח כמעט זהה לזה שהיה בשנה שעברה, והוא גבוה משמעותית מזה שהיה בתקופה שקדמה לכניסת בן גביר לתפקידו.

עם זאת, היחס היה לחברה הערבית ולחברה היהודית. לפי המשטרה, בינואר עד מאי 2024 היו 83 קורבנות מהחברה הערבית. מדובר בעלייה קלה לעומת 80 קורבנות "בלבד" בתקופה המקבילה ב־2023 (וניתן להגדירה כקיפאון). שנת 2023 היוותה קפיצה לעומת התקופה המקבילה ב־2022, בה נרצחו 30 קורבנות מהחברה הערבית - פי 2.7. כלומר, לפי נתוני המשטרה, אם נבחן את כל הנתונים הזמינים ל־2024, אין שיפור ביחס ל־2023, ומדובר בהרעה של ממש לעומת 2022.

המשטרה סיפקה לנו לתקופה זו גם את מספר הנרצחים מהחברה היהודית (נציין כי הנרצחים משתי החברות לא משלימים לסך הנרצחים הכולל): בינואר עד מאי 2024 היו 15 קורבנות רצח יהודים. מדובר אכן בירידה של 28.6% לעומת התקופה המקבילה ב־2023, אז היו 21 קורבנות, אבל עדיין מדובר במספר גבוה יותר ממה שהיה בתקופה המקבילה ב־2022, עם עשרה קורבנות רצח. כלומר, ב־2024 נרצחו פי 1.5 יותר יהודים מאשר בתקופה המקבילה שלפני כניסתו של בן גביר לתפקיד.

כדי לקבל נתונים על חודש מאי לבדו, פנינו גם ליוזמות אברהם, ארגון שעוקב באופן עצמאי אחרי הפשיעה בחברה הערבית. בניגוד למשטרה, שם לא סיפקו לנו נתונים לגבי החברה היהודית או הכללית, שכן הסוגיות האלה לא נמצאות בלב המעקב שלהם. כמו כן, כפי שהסברנו בעבר, יש הבדלים מתודולוגיים בין הספירות של הארגון ושל המשטרה, משום שיוזמות אברהם סופרים את "כל מי שנהרג בנסיבות של אלימות ופשיעה בחברה הערבית", ספירה מרחיבה יותר משל המשטרה. עם זאת, לרוב ההבדלים הם מינוריים. בכל מקרה, לפי הארגון, נרצחו במאי האחרון 21 איש. אכן ירידה של 16% לעומת מאי 2023 (25 נרצחים), אבל עדיין מספר גבוה פי 3.5 ממספר הנרצחים במאי 2022, שעמד על שישה.

לגבי ינואר עד מאי בחברה הערבית, למרות ההבדלים בספירה, התמונה לא נראית מחמיאה עבור בן גביר דרך יוזמות אברהם מאשר דרך המשטרה. בניכוי המתים מפעילות משטרתית, שגם נספרים על־ידי יוזמות אברהם, 86 איש מהחברה הערבית נרצחו ב־2024. בתקופה המקבילה ב־2023 נרצחו 85, כלומר היה קיפאון. מספר הנרצחים בחברה הערבית ב־2024 היה גבוה פי 2.7 מבתקופה המקבילה ב־2022, אז היו 32 נרצחים ערבים.

לסיכום: בבחינה של מקרי הרצח ב־2024 (ינואר עד מאי) לעומת תקופות מקבילות ב־2023 ו־2022 מראה שלא הייתה ירידה ברצח בחברה הערבית, ושהמספרים גבוהים משמעותית לעומת התקופה שקדמה לכניסת בן גביר לתפקיד. כאשר בוחנים את המקרים במאי בלבד, או את מקרי הרצח בחברה היהודית, אכן הייתה ירידה מ־2023 ל־2024, אך המספרים משמעותית גבוהים יותר לעומת 2022. לכן דבריו של איתמר בן גביר מטעים.