ב-CNN מעריכים: כך תשפיע התפטרות גנץ על המשך המלחמה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ב-CNN מנתחים את ההשלכות של התפטרות גנץ, הפליטים שבורחים מרפיח מקימים ערי אוהלים חדשות, איראן הפעילה רשת טרור בשבדיה והסיפור של הכלבה הגיבורה פטל שהצילה משפחה שלמה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

איך סיקרו העיתונים בעולם את המבצע הנועז לשחרור בני הערובה ומי נותר "המום"?
פרשנות | תוצאות הבחירות מלמדות: אירופה אמרה לא למהגרים ולירוקים 

1איך תשפיע ההתפטרות של גנץ על המשך המלחמה?

"מדוע עזיבתו של חבר קבינט המלחמה בני גנץ חשובה ולא חשובה", אומרת הכותרת של כתבה שפורסמה אמש ב-CNN. "הוא נעלם מקבינט המלחמה; נעלם מהממשלה. בני גנץ חזר למקום בו היה בתחילת המלחמה שפתח חמאס ב-7 באוקטובר: שר ביטחון לשעבר, רמטכ"ל לשעבר - והיריב המדיני הראשי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. אז מה עכשיו? שלושת תחומי העניין הדחופים שבהם עשויה להיות מורגשת התפטרותו של גנץ - לפחות עבור הישראלים, הפלסטינים בעזה והעולם החיצון - הם ממשלת ישראל, ניהול המלחמה עם חמאס והסיכויים המדיניים של גנץ עצמו. אולי ההשפעה החשובה ביותר של עזיבתו של גנץ היא זו שלא תהיה לה: היא לא תגרום לקריסת הממשלה". בנוסף, "עבור הפלסטינים בעזה, ממשלה נטולת גנץ פירושה שבמקרה הטוב, המצב לא יחמיר".

גנץ אינו שוחר שלום, נכתב. גם לא שר הביטחון יואב גלנט, החבר השלישי בקבינט המלחמה. עם זאת, גם גנץ וגם גלנט מוכנים לא להסכים בפומבי עם נתניהו. כך ש"אם הייתה מוצעת עסקת החטופים המקובלת על גנץ וגלנט, אך שתרגיז את שותפיו הקואליציוניים של נתניהו, ונתניהו היה חוסם אותה מסיבות אישיות, אולי הם היו יכולים לאתגר אותו. כשגנץ איננו, זה כעת פחות סביר, וכך גם האפשרות שתתרחש בקרוב עסקת חטופים".

מתוך ה-CNN, אליוט גוטקין. לקריאת הכתבה המלאה. 

2ערי האוהלים החדשות שקמות ברצועת עזה

"אזור הולך וגדל של מרכז עזה מתמלא באוהלים, כך עולה מתמונות לוויין, כאשר פלסטינים שנמלטו דרומה לרפיח כדי להימלט מהסכנה, אספו את רכושם ונעו שוב בחיפוש אחר ביטחון", נכתב בניו יורק טיימס. "רוב העזתים ברפיח החלו לצאת בתחילת מאי, לאחר שצה"ל, שהתכונן למבצע הקרקעי שלו בדרום, הוציא צווי פינוי למזרח העיר. כאשר רפיח התרוקנה, פלסטינים נמלטו לאזורי חוף בנפות חאן יונס ודיר אל בלח, אזור המיישר קו עם האזור ההומניטרי שהוכרז על ידי הצבא הישראלי. קצב היישוב מחדש הואץ בעקבות המבצע הישראלי האחרון".

נכתב כי "עוד לפני שישראל החלה בפעילותה הקרקעית ברפיח, פלסטינים רבים חיפשו מחסה במרכז עזה, ליד דיר אל בלח. אבל חלק מקו החוף נותר ריק ברובו. כעת, אוהלים ומקלטים זמניים ממלאים כמעט 12 קילומטרים רצופים של קו חוף, המשתרע מקרבת ואדי עזה בצפון לכיוון הגבול עם מצרים בדרום. עם שטח מצומצם, חלק נאלצו להקים את האוהלים שלהם במרחק של מטרים ספורים מהגלים".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת לורן ליתרביי. לקריאת הכתבה המלאה. 

3איראן הפעילה רשת טרור בשבדיה נגד יהודים וישראלים

"משרד החוץ השבדי הודה כי מזימות הטרור של איראן ברחבי אירופה והמעורבות שלה עם רשתות פליליות בשבדיה 'מדאיגות מאוד'", נכתב באיראן אינטרנשיונאל. "המשרד אמר כי חשיפת המזימות על אדמת שוודיה ומחוצה לה באמצעות כנופיות פשע שוודיות נלקחות 'ברצינות רבה. זה מדאיג מאוד שמעצמה זרה, במקרה זה איראן, השתמשה לכאורה ברשתות פליליות כדי לבצע או להסית פשעים בשבדיה. משרד החוץ זימן את הדיפלומט האיראני בשבדיה כדי להדגיש באיזו רצינות אנו מתייחסים למידע הזה', נמסר מלשכת העיתונות של משרד החוץ השוודי לאיראן אינטרנשיונאל".

נכתב כי "דיווחים אחרונים של שירות הביטחון השבדי (SÄPO) חשפו כי מזימות טרור הנתמכות על ידי איראן מכוונות למתנגדי משטר איראניים בנוסף לקהילה היהודית והישראלית של שוודיה". הוזכר כי "בינואר, מטען חבלה נמצא בשטח שגרירות ישראל בשטוקהולם והושמד. החשודים נמצאו כחלק מכנופיה המכונה פוקסטרוט, שנשכרה בהוראת טהראן, לפי סוכנות הביון הישראלית המוסד. כנקמה על הגילויים השבדים, איראן גינתה את הטענות כ'חסרות בסיס' ומושפעות מישראל".

מאמר מערכת מתוך איראן אינטנשיונאל. לקריאת הכתבה המלאה. 

4הניו יורק פוסט נפרד מהכלבה הגיבורה פטל שהצילה משפחה שלמה

בניו יורק פוסט סיפרו את סיפורה של "הכלבה הגיבורה שהצילה משפחה שלמה", ומתה לאחרונה. "בעוד מחבלים ניפצו דרך חלון המטבח בבית משפחת בן-צבי בקיבוץ בארי, החלה פטל בת ה-11, כלבה מסוג לברדור מעורב, לנבוח בטירוף מחדר הממד. 'היא קפצה על הדלת, נבחה כמו מטורפת', נזכרה אלה בן צבי, בת 38. הנביחות של הכלבה, היא הוסיפה, נקלטו על ידי מוניטור של התינוק בחדר הממד המקושר למערכת הסטריאו של הבית, שהחלה לשדר את נהמותיה של הכלבה - והבריחה את המחבלים. 'אותה קבוצת מחבלים נכנסה לשניים מהבתים של שכנינו ורצחה אותם', הוסיפה. 'אפשר די בוודאות להניח שנוכחותה של הכלבה הצילה את חיינו'".

נכתב כי "כאשר הגיעו כוחות ישראליים לבית בן-צבי מאוחר יותר באותו היום כדי לחלץ את בני הזוג וילדיהם, הכלבה סירבה לצאת מהבית. 'לא יכולנו לשאת אותה כי החזקתי ילד אחד על הגב וגררתי עוד ילד, בעלי החזיק את הקטן ואת התרמיל עם בגדים', היא אמרה והוסיפה שהחיילים לא יכלו לשאת את הכלבה ולהגן על המשפחה במקביל. לפני שנמלטו ברגל מתחת למטח כדורים, בני הזוג נעלו את פטל בחדרם עם אוכל ומים, כשהם מתכננים לחזור בעוד מספר ימים. אולם ביום שלישי שלאחר מכן נודע לבני הזוג כי פטל נמצאה פצועה בשער הכניסה של הקיבוץ. חיילים חבשו את הכלבה והביאו אותה למרפאה וטרינרית ברחובות, שם היא עברה ניתוחים לתיקון רגל שבורה והוצאת רסיסים שנתקעו בגופה. בתחילה פונתה המשפחה לבית מלון ליד ים המלח. במרץ הם עברו לבית עם חצר, שם התאחדו עם האלופה הפרוותית שלהם, והשאירו אותה לצידם, עד למותה הפתאומי אך השליו בשבוע שעבר".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת מת'יו סדקה. לקריאת הכתבה המלאה.