אמברגו סמוי? המדינה שחתכה בחדות ובחשאי את אספקת הנשק לישראל

אף שבריטניה טוענת כי תמשיך לספק נשק לישראל, נתונים חשאיים שפורסמו ברויטרס מראים כי היקף היצוא ירד למיליון דולר בלבד לציוד הגנתי - שפל של 13 שנה

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק / צילום: Shutterstock

הממשלה הבריטית הפחיתה באופן דרסטי את היקף רישיונות יצוא הנשק לישראל מאז תחילת המלחמה בעזה, כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס, על סמך נתונים שקיבלה מהממשלה הבריטית. בריטניה היא אחת המדינות האחרונות באירופה שלא הודיעו על אמברגו נשק, יחד עם גרמניה, אחרי שמדינות אחרות הקפיאו מכירת נשק לישראל.

עם החזקות ב-15 מיליארד דולר: וורן באפט מאמין במניה הזו
פסקי דין סותרים: ההכרעה בעניין החרם על ישראל בתערוכת הנשק רק הערב 

מכירות ציוד ביטחוני על ידי בריטניה לישראל בתקופה שמאז ה-7 באוקטובר ועד לסוף שנת 2023 היו נמוכות ב-95% מהממוצע בשני העשורים האחרונים, ורשמו שפל של 13 שנים, לפי הסוכנות.

במונחים כספיים, היקף המכירה לישראל הסתכם בכמיליון דולר בלבד. זהו ההיקף הנמוך ביותר של מכירת נשק בריטי לישראל מאז 2010, ציינה "רויטרס". בשנה הקודמת (2022) בתקופה המקבילה מכרה בריטניה נשק לישראל בשווי כ-23 מיליון דולר, כולל נשק קל, תחמושת, רכיבים למטוסי קרב. ב-2017 עמד היצוא הביטחוני בתקופה מקבילה על כ-210 מיליון דולר, כולל רכיבים לטנקים, טילי קרקע-אוויר.

בנוסף להפחתה החדה ביצוא הביטחוני, נראה כי רוב הפריטים שנמכרו הם לא התקפיים, כמו אפודי מגן, קסדות או כלי רכב משוריינים, נכתב.

בחודשים האחרונים ניצבת הממשלה הבריטית בפני לחץ של גורמים פרו-פלסטינים להודיע על אמברגו נשק על ישראל. מקורות במשרד החוץ אף איימו לעשות זאת אם ישראל תפלוש לרפיח ותנהל שם מבצע צבאי משמעותי.

בחודש האחרון "התהפכה" העמדה הבריטית, לפחות כלפי חוץ, ושר החוץ דייוויד קמרון אמר שהמדינה לא תטיל אמברגו נשק על ישראל. פרסום הנתונים החשאיים כעת על ידי רויטרס יכול להתפרש כניסיון של הממשלה הבריטית להציג אמברגו "דה-פקטו", למרות שהיא נמנעת מלהכריז עליו. לפי קמרון, בדיקה פנימית במשרד החוץ לא מצאה עד כה ראיות לביצוע פשעי מלחמה כך שהמממשלה תהיה חייבת להפסיק את משלוחי הנשק לישראל.