יותר אופנת בייסיק, פחות מסעדות שף: כך נראות הוצאות הישראלים

מנתוני הפניקס גמא עולה כי בחודשים אפריל-מאי 2024 מחזור הקניות בענף האופנה עלה ב־20% בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד • ענף בתי הקפה והמסעדות רשם את העלייה הגבוהה ביותר במשק בגובה הקנייה הממוצעת - עלייה של 23%

חנות בגדים / צילום: אייל פישר
חנות בגדים / צילום: אייל פישר

יותר מקדונלד'ס ואופנת בייסיק, פחות מסעדות שף ובגדי יוקרה: מאז החלו העלאות המחירים באפריל האחרון, נרשמת מגמת שינוי ברכישות הצרכנים, בעיקר בענפי האופנה, מסעדות ומוצרי חשמל - כך עולה מנתוני הפניקס גמא, המשווים בין מחזור העסקאות בכרטיסי אשראי בחודשים אפריל־מאי 2024 ו־2023.

"כשיוחננוף יעלה מחיר, אני גם אחשוב על זה": פרטים חדשים על החשדות נגד אייל רביד
בהסתדרות טוענים: הסבסוד לסופר החברתי יספיק לפחות עד סוף השנה

הנתונים נבדקו על רקע גלי עליות המחירים, והם מבוססים על סליקת כרטיסי אשראי בכ־17 אלף עסקים, חברות ורשתות.

ענף בתי הקפה והמסעדות רשם את העלייה הגבוהה ביותר במשק בגובה הקנייה ממוצעת - עלייה של 23%, בזמן שכמות העסקאות ירדה ב־21% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

בניתוח עומק, ההתייקרויות בבתי הקפה והמסעדות היו חדות הרבה יותר, מה שהוביל לירידה של 30% בממוצע בכמות העסקאות. במקביל ניכרת מגמה של מעבר למזון מהיר. בסך־הכול מדובר בעלייה של 10% במחזור הענפי, המיוחסת לעליות המחירים.

"ניצול ציני להעלאת מחירים"

"ענף ההסעדה רשם את העלייה הגבוהה ביותר הודות לעובדה שרובנו נשארים בארץ בזמן המלחמה, ויש פה ניצול ציני להעלאת מחירים", אומר מומחה השיווק והאסטרטגיה אבי זיתן. "חלק מזה קשור לעלייה אובייקטיבית של חומרי הגלם וקשיי כוח־אדם, אבל אפשר היה לצפות שהעלאות המחיר ייעשו בצורה מעודנת יותר. נראה שהן מבוצעות כי הציבור לא 'על זה', והקשב של הצרכנים נמצא במקום אחר".

בענף החשמל, גובה העסקה הממוצעת עלה ב־19%, בעוד שכמות העסקאות ירדה ב־6%. מדובר בענף שמתמודד עם שורת אתגרים, בהם חסמי יבוא בהבאה ובאספקת הסחורות והעלויות הכרוכות בכך - שגולמו במחיר הסופי לצרכן.

לעומת זאת, ענף האופנה רשם עלייה בכל הפרמטרים, כשמחזור הקניות עלה ב־20%. לכך עשויות להיות שתי סיבות עיקריות. הראשונה - הבילוי בקניונים מהווה נחמה לישראלים בתקופת המלחמה. השנייה - בעקבות המצב הביטחוני רבים נשארים בארץ וטסים פחות לחו"ל, מה שמשפיע על היקף הצריכה שלהם בארץ.

בניתוח עומק של ענף האופנה עולה כי גובה הקנייה הממוצע באופנת בייסיק עלה ב־5%, בעוד שבאופנת הבוטיק נרשמה ירידה של 5%. הירידה אינה נובעת ממבצעים והנחות, אלא מהעדפת לקוחות לקנות פריטים יקרים פחות.

"בענף החשמל אנו רואים עלייה במחזור הקניות, אך היא אינה נובעת מגידול בכמות העסקאות", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "להפך: כמות העסקאות קטנה, והגידול במחזור נובע מגידול בעסקה הממוצעת המצביעה על עליית המחירים".