לא עוצר במלחמה: קרעי גייס משרד יח"צ לקידום הרפורמה בשוק התקשורת

במשרד התקשורת יצאו במכרז לגיוס יועץ תקשורת ייעודי לרפורמת חוק השידורים, למשך שנה עם אופציה לשנה נוספת • בראש המשרד שזכה, טלמון ובן שמעון תקשורת - אשר נתן את ההצעה הכספית הנמוכה ביותר - עומד דובר איחוד מפלגות הימין לשעבר

שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

בקיץ האחרון הכריז שר התקשורת שלמה קרעי על רפורמה בשוק התקשורת, או בשמה הרשמי, "תזכיר חוק השידורים". קרעי הציג את המהלך ככזה שמסדיר את שוק הטלוויזיה והרדיו ומאפשר תחרות בעזרת הסרת חסמי כניסה לשחקנים חדשים, אך עד מהרה נשמעו קולות נגד המהלך. בין היתר, על הקביעה שגוף פוליטי יפקח על התוכן, בעוד הרשות השנייה תבוטל, והפועל היוצא של חלק מהמהלכים - לערוץ 14 (המזוהה עם הימין) יינתנו הטבות נרחבות. 

צמצום רגולציה, מהפכה בחדשות ומה יקרה לתאגיד: חוק השידורים של שר התקשורת נחשף
המרוויחים, המפסידים והמניעים מאחורי חוק השידורים של קרעי
ועדת המדרוג: "הצעת קרעי דומה למצב ברוסיה"

עם פרוץ המלחמה נדמה היה כי המהלך ירד מהפרק, או לכל הפחות נדחה. אלא שכבר בחודש דצמבר יצאו במשרד התקשורת במכרז לשכירת משרד ייעוץ תקשורת, שיטפל בנושא הרפורמה בנושא באופן ייעודי, כשהחוזה הוא לשנה עם אופציה להארכה לשנה נוספת. אחת הדרישות הייתה ניסיון מוכח בניהול משברים.

למכרז ניגשו 5 משרדים: טלמון ובן שמעון, פרו אסטרטגיה, בייסברג תקשורת, זליגר שמעון וש. אחדות. ההכרעה ניתנה באפריל, והזוכה היה טלמון ובן שמעון תקשורת, שהציע את הסכום הנמוך ביותר - 120 אלף שקל. לפי גורמים בענף, מדובר בסכום הפסדי ולא ריאלי.

אריק בן שמעון, נציין, היה בעבר דובר האיחוד הלאומי ואיחוד מפלגות הימין. ההצעה הגבוהה ביותר, אגב, הייתה של בייסברג תקשורת, עם כ-800 אלף שקל, וההצעה שלפניה הייתה של ש. אחדות עם כ-220 אלף שקל.

התקשרות עם משרד יחסי ציבור חיצוני הפכה לפרקטיקה מקובלת בעבודת משרדי ממשלה, וזאת למרות שהם מחזיקים בדוברים משלהם לצד דוברים לשרים. עם זאת, ניתן לתהות על הצורך בהשקעת כספי ציבור במקרה הנוכחי, ועל הסיבות לבחירה.

ניסיון בשני משברים

על-פי המכרז, החוק שמציע קרעי "יסייע לקידום המדיניות שאותה מוביל שר התקשורת: הגברת התחרות, הורדת חסמים בירוקרטיים והענקת החירות לכל אזרח לצפות בתכנים כאוות נפשו, ללא התערבות".

לכן, לצורך "התמודדות עם התנגדויות והסתייגויות מצד גורמים שנהנים מהמצב הקיים ואינם מעוניינים בשינויו, או מצד גורמים שסבורים שהשינוי שמוצע שונה מעמדתם, מבקש המשרד להתקשר עם יועץ תקשורת חיצוני".

עוד לפי המכרז, "נוכח העובדה שמדובר בתחום מורכב הדורש הסברה המצריכה ניסיון ומקצועיות ברמה גבוהה מאוד בתחום היח"צ, (דרוש) יועץ תקשורת חיצוני שמתמחה בתחום, מכיר את עולמות התוכן הרלוונטיים, הקהלים הנכונים, ויודע למקד ולהעביר את המסרים שאותם מבקש המשרד לקדם, ובנוסף, שניסיונו מוכיח כי נחל הצלחות בקידום פרויקטים ממשלתיים דומים".

התפקיד כולל מתן שירותי ייעוץ תקשורתי בנוגע לתזכיר חוק השידורים, ובכלל זה גיבוש אסטרטגיה תקשורתית, סיוע בגיבוש רשימת מסרים של המשרד, גיבוש ראיונות לכלי תקשורת במדינה והדרכת נציגי המשרד הצפויים להופיע בכלי התקשורת, לרבות שילוב ידיעות.

בין דרישות הסף: ניסיון של חמש שנים לפחות בייעוץ וכן ניהול של לפחות שני משברים תקשורתיים. בהכרעה ניתן משקל של 70% לאיכות ההצעה ו-30% להצעת המחיר. כאמור, המשרד שנתן את ההצעה הזולה ביותר הוא זה שנבחר לבסוף, על אף שלא הוביל בניקוד האיכות - בפרמטר הזה הוביל בייסברג תקשורת.

בפועל, מדובר בלא מעט שעות עבודה של ייזום שיח ברשתות החברתיות, לחץ על מובילי דעה ומשפיענים בתחום, שילוב אייטמים בכלי התקשורת ופעולות אקטיביות ויצירתיות בשטח. במידה מסוימת, עבודת המשרד הנבחר גם תהיה סוג של מאבק בגופי התקשורת שמולם הוא עובד בדרך-כלל ביומיום. 

משרד התקשורת: המהלך ישפיע לטובה על כל אזרחי המדינה 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "היועץ שנבחר עמד בכל התנאים המוקדמים להשתתפות במכרז, ונבחר על-ידי ועדת מכרזים כהצעה זוכה, בהתאם לתהליך מכרזי ואמות-המידה שפורסמו.

"נוכח העובד שמדובר בתחום מורכב, הדורש הסברה המצריכה ניסיון ומקצועיות ברמה גבוהה מאוד בתחום היח"צ, המשרד ביקש להעסיק יועץ תקשורת חיצוני שמתמחה בתחום, ושכאמור מכיר את עולמות התוכן הרלוונטיים ואת הקהלים הנכונים ויודע למקד ולהעביר את המסרים שאותם המשרד מבקש לקדם.

"ביחס לתזכיר חוק השידורים, החוק יסייע לקידום המדיניות שאותה מוביל שר התקשורת. התזכיר נועד להסדיר לראשונה זה עשורים את שוק השידורים באמצעות פתיחת שוק הטלוויזיה והרדיו לתחרות בעזרת הסרת חסמי כניסה לשחקנים חדשים, דבר שיעניק אפשרות לגורמים נוספים אשר אינם משדרים היום להתחיל לשדר, ובכך להגביר את מגוון הדעות ואת התחרות. המהלך צפוי להשפיע לטובה על כל אזרחי המדינה".

ממשרד TBS טלמון בן שמעון נמסר בתגובה: "המשרד בעל רזומה וניסיון עשיר ומוצלח בהובלת קמפיינים ציבורים למגוון לקוחות, וזכה במכרז ההתקשרות לאחר הליך ארוך ומקצועי תוך עמידה בתנאי הסף המחמירים ביותר. אנו גאים ללוות את משרד התקשורת בקידום התהליכים שיגבירו את חופש הביטוי ויאפשרו לכלל האזרחים להביא לידי ביטוי את מגוון הדעות בחברה הישראלית".