המדינה הערבית שלא הייתה בה אפילו הפגנה פרו-פלסטינית אחת

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בפיננשל טיימס מעריכים שהמלחמה עם חיזבאללה לא תפרוץ בקרוב והסיבה לכך היא נתניהו, שוק שחור של סיגריות פורח ברצועת עזה, ובאיחוד האמירויות לא הייתה בה אפילו הפגנה פרו-פלסטינית אחת • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

ארה"ב נערכת לתביעת ענק נגד חמאס. כך זה יעבוד
עסקאות נשק במיליארדי דולרים: כך הפכה מרוקו ללקוחה גדולה של ישראל  

1הסיבה שבגללה מלחמה עם חיזבאללה כנראה לא תפרוץ בקרוב

"ברחבי ישראל, לבנון ושאר המזרח התיכון, ישנו נושא שיחה דומיננטי אחד: האם בקיץ הקרוב תתקיים מלחמה בקנה מידה מלא בין מדינת היהודים לחיזבאללה?", נכתב הבוקר בטור דעה בפייננשל טיימס. "אם הייתם שופטים לפי הדיון התקשורתי התדיר, אזהרות המסע המתגברות וקניות בהולות של גנרטורים ומוצרי מזון יבש, התשובה תהיה בהחלט כן. אבל למרות שקיימת אפשרות תמידית של חישוב שגוי והסלמה נוספת של עימותים חוצי גבולות, זה לא אומר שעימות כולל הוא בלתי נמנע - או שזה יקרה בקרוב". נכתב כי "ישנן כמה סיבות לכך שהסכסוך המבעבע לא צפוי לזלוג למלחמה כרגע. נתניהו אמור לנסוע לוושינגטון לנאום משותף לקונגרס האמריקני ב-24 ביולי. כפי שהוא אף פעם לא שוכח להדגיש, זו תהיה ההזמנה הרביעית שלו, מספר שיא, אחת יותר מווינסטון צ'רצ'יל. אין סיבה עבורו לחבל בנאום שלו על ידי הרחבת הסכסוך".

באופן יותר רלוונטי, נכתב, "ישראל עדיין זקוקה לכמה שבועות נוספים כדי לסיים את המתקפה הקרקעית שלה בעיר רפיח שבדרום עזה ובחלקים אחרים של השטח. אוגוסט וספטמבר נחשבים על ידי אנליסטים ישראלים כ'זמן הסכנה' לפרוץ מלחמה בקנה מידה מלא. אולם נתניהו מעולם לא התחייב להחזיר משפחות מצפון ישראל לבתיהן עד תחילת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. הסלמה רצינית עם חיזבאללה תשנה את שגרת החיים בישראל, ונתניהו יודע את זה. לדברי בכיר ישראלי לשעבר, האסטרטגיה היא לשרוד כל שלב, להתגבר על מכשולים שבועיים עד פגרת הקיץ של הכנסת, הנמשכת מסוף יולי עד סוף אוקטובר, לאחר החגים היהודיים. חשוב מכך, מקורבים אומרים שהעיכוב הזה יביא את נתניהו לערב הבחירות הכלליות בארה"ב בנובמבר, עם פוטנציאל לניצחון של דונלד טראמפ. אלא אם כן יהיה אירוע גדול בלתי צפוי, כמו תקיפה אווירית ישראלית או מזל"ט של חזבאללה שיגרום לנפגעים רבים, המשקיפים מאמינים שנתניהו יישאר לא מחויב למלחמה מורחבת".

מתוך הפייננשל טיימס, מאת נרי זילבר. לקריאת הכתבה המלאה. 

2באיחוד האמירויות לא הייתה אפילו הפגנה פרו-פלסטינית אחת

"בטקס הסיום של אוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי במאי, סטודנט שלבש את צעיף הכאפייה הפלסטיני המסורתי צעק 'שחררו את פלסטין!' כשהוא חצה את הבמה כדי לקבל את התעודה שלו, אומרים עדים. ימים לאחר מכן, על פי הדיווחים, הוא גורש מאיחוד האמירויות הערביות", נכתב הבוקר באתר החדשות AP. "התקרית מגיעה בזמן שאיחוד האמירויות מנסה לאזן את ההכרה הדיפלומטית שלה בישראל עם המלחמה המתמשכת שהחריבה את רצועת עזה. בזמן שהציעה סיוע לפלסטינים, לא התקיימה אף אחת מההפגנות ההמוניות ששטפו את העולם הערבי באיחוד האמירויות, פדרציה של שבע אמירויות השולטת באופן הדוק בחופש הביטוי ושבהן מפלגות פוליטיות אינן חוקיות".

נכתב כי "זה השפיע על החיים האקדמיים באוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי, שם סטודנטים מדווחים כי פעילויות הקשורות למלחמה נאסרו. באופן דומה, הושפעו גם אירועי תרבות בבירה, כאשר אנשים לובשי הכאפייה לא הורשו להיכנס. בתגובה לשאלות AP, אוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי הצהירה כי היא שומרת על סמכות אקדמית בקמפוס שלה. עם זאת, היא הבהירה שחברי קהילתה כפופים בכל מקרה לחוקים המקומיים".

מתוך אתר החדשות AP, מאת מלק הארב. לקריאת הכתבה המלאה.

3המטבע המפתיע ששולט ברצועת עזה

"שוק שחור של סיגריות פורח ברצועת עזה הנצורה, ומספק הצצה להפקרות ולייאוש ברצועה תשעה חודשים למלחמה של ישראל נגד חמאס", נכתב בוושינגטון פוסט. "הסיגריות הבלתי חוקיות, אחת מצורות המטבע האחרונות בעזה, מוחבאות בתוך אבטיחים חלולים וקופסאות חיתולים, והן מוברחות על משאיות דרך מעברים שבשליטת ישראל ונמכרות במחיר של עד 30 דולר ליחידה. כנופיות פשע ממתינות לאורך הדרך בדרום עזה, שעוברת באזורים צבאיים, ובודקות משאיות בחיפוש אחר סיגריות, אומרים גורמים הומניטריים. ברגע שהסיגריות מגיעות לשוק הפתוח, רשויות חמאס מנסות להפחית את המכירות באמצעות קנסות וסחיטה, לפי סוחרים ואזרחים. השוק השחור לסיגריות הופך את ההתקפות על משאיות הומניטריות לתכופות או חמורות יותר, מה שמקשה על משלוחי הסיוע הנחוצים ומחמיר את המצב ההומניטרי, כאשר פקידי הסעד מזהירים מפני רעב אפשרי".

צוין כי "חמאס הסדיר ולעתים אסר על טבק במהלך 17 שנות השלטון, אך גם הרוויח ממיסוי כבד על המוצר. לפני המלחמה, סיגריות היו זמינות בעזה, נחמה קטנה לאנשים שחיים תחת מצור ישראלי ושלטון חמאס".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת מרים ברגר, הג'ר הארב. לקריאת הכתבה המלאה. 

4תביעה נגד איראן, סוריה וצפון קוריאה בגלל התמיכה שלהם בחמאס

באיראן אינטרנשיונאל דיווחו על התביעה שהוגשה ביום שני בבית המשפט הפדרלי בארה"ב על ידי הליגה היהודית נגד השמצה (ADL) נגד איראן, סוריה וצפון קוריאה. בתביעה נכתב כי זו "טוענת שחמאס לא יכול היה לבצע את הזוועות ב-7 באוקטובר נגד ישראל ללא תמיכת איראן, סוריה וצפון קוריאה". נכתב כי "ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל והמנהל הלאומי של קבוצת ההסברה ADL, אמר לנציג איראן אינטרנשיונאל, פרדד פרחזאד, כי המטרה היא לתת דין וחשבון לשלוש המדינות ולחפש צדק עבור הקורבנות ומשפחותיהם. זהו גם אמצעי לתעד את האכזריות שמבצעת חמאס ותומכיו כדי להילחם בדיסאינפורמציה בעידן של 'הכחשה', אמר גרינבלט".

"'אנו נוכיח מעל לכל ספק סביר את התפקיד שמילאו איראן, סוריה, צפון קוריאה בהכנה, תמיכה והכשרת חמאס, שאיפשר לו לבצע ב-7 באוקטובר את מעשה הטרור הגרוע ביותר בדורות, היום העקוב מדם שחוו על ידי העם היהודי מאז השואה', אמר". צוין כי "ב-26 באוקטובר 2023, חבר הקונגרס האמריקני ביל הויזנגה, יו"ר ועדת המשנה לשירותים פיננסיים של בית הנבחרים בנושא פיקוח וחקירות, הצהיר כי איראן מממנת כ-93% מתקציב חמאס העומד על כ-350 מיליון דולר בשנה. ב-2018, דוח משרד החוץ האמריקאי קבע כי איראן מממנת כ-100 מיליון דולר בשנה לקבוצות כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני".

מתוך איראן אינטרנשיונאל, מאת נגר מוג'טהדי. לקריאת הכתבה המלאה.