ההצעה להפסקת המסחר עם טורקיה שקולה לאיום באקדח צעצוע

הצעת המחליטים שהפיץ לשרים משרד רה"מ להפסקת הסחר עם טורקיה מחריגה את הסחורות הטורקיות שמגיעות דרך צד ג' - בעוד שאין סחורות שמגיעות ישירות ממילא • היקף היצוא הטורקי ממשיך לצמוח, מה שמעיד על כך שמי שמסתדרת כרגע היטב בלי השנייה זו טורקיה בלי ישראל - ולא להיפך

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן וראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן וראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חודשיים לאחר ההחלטה התמוהה של טורקיה להפסיק את הסחר עם ישראל, כפי שנחשף בגלובס, משרד ראש הממשלה הפיץ לשרים הצעת מחליטים להפסקת הסחר עם טורקיה. יומיים לאחר שנודע שהגירעון טיפס ל־7.6%, כשהחטופים בעזה ובעוד שישנם עשרות אלפי מפונים המחכים לשוב לבתיהם - מדינת ישראל מתרכזת במשחקים ילדותיים של "אתה לא חבר שלי - אני לא אהיה חבר שלך".

 ● האשמות, קללות ואיומים: כך נקלע כתב גלובס לסערה בשל ציוץ על טורקיה
אמברגו על יצוא? לקוחות בישראל רכשו במאי וביוני כלי רכב מתוצרת טורקיה ברבע מיליארד שקל
הצוללת | המומחית שמציעה הסבר מפתיע לחרם שהטילה טורקיה על ישראל

מדינת ישראל התמכרה לסחר עם טורקיה במשך שנים, גם לאורך כל תקופות כהונותיו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, תוך שלא ראינו את בכירי ירושלים נוקטים בשום צעד מהותי כדי להפחית את התלות. היה נוח, בין השאר, כאשר 29% ממוצרי המלט, 11% מהפלסטיק והגומי וכ־10% מהטקסטיל הגיעו מטורקיה. והנה, ארדואן מצא כיצד לפגוע במדינת ישראל.

מנגד, הסוחרים מצאו דרכים עוקפות, וחלק מהסחורות עדיין מגיעות מטורקיה דרך צד ג'. כפי שפורסם בגלובס, סחורות טורקיות נשלחות לסלובניה, ליוון, לבולגריה ולמדינות נוספות, מתבצע הליך שטעון - ומשם הסחורות מגיעות לישראל. כמו כן, סחורות נשלחות ישירות לישראל, אם היבואן הרשום הוא פלסטיני שכבר סחר עם טורקיה.

עתה, נראה כי טורקיה וישראל נאבקות ביניהן מי יותר פאתטית. האם זו אנקרה? הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של טורקיה פרסמה לאחרונה את נתוני הסחר הבין־לאומי הראשונים, לאחר האמברגו שהטיל הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן ב־2 במאי. מהנתונים עלה כי היקף היצוא הטורקי לישראל צנח מ־308.6 מיליון דולר באפריל ל־1.5 מיליון דולר בלבד במאי - צניחה של 99.5%. בד בבד, מתחילת השנה, חלה צניחה ל־1.5 מיליארד דולר בין החודשים ינואר-מאי, מ־2.44 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. זה פאתטי, כי סחורות עדיין מגיעות לישראל דרך צד ג', ולטורקים אין יכולת להכחיש זאת.

היקף היצוא הטורקי צומח גם בלי הסחר עם ישראל

ההצעה הישראלית נותנת מאבק בקרב הפאתטיות. זו מחריגה את אותן הסחורות הטורקיות שמגיעות מצד ג'. ברור, הרי אין סחורות שמגיעות ישירות ממילא. מעבר לכך, כמובן, שישראל ממשיכה להחריג את יבוא הנפט מטורקיה. וכי למה? אזרבייג'ן היא ספקית משמעותית של ישראל, וכפי שנחשף בגלובס - אספקת הנפט ממנה דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן ממשיכה כדבר שבשגרה.

הזירה בה מדינת ישראל תפסיד מצעד שכזה בענק, היא הטריבונלים הבין־לאומיים. למדינת ישראל יש "קייס" נפלא לקחת את הטורקים לדין, על הפרת הסכם סחר באופן חד־צדדי. עם זאת, אם ישראל תפר באותה מידה את הסכם הסחר - תם הטקס של העמדת טורקיה במבוכה בין־לאומית; מבוכה כזו, שהייתה מאירה את הסחר של טורקיה עם כלל מדינות העולם באור שלילי.

מצטער לפוצץ את הבועה שמפריחים כאן, אבל מי שמסתדרת כרגע היטב בלי השנייה זו טורקיה בלי ישראל - ולא להיפך. גם בלי הסחר עם ישראל, היקף היצוא הטורקי צמח בין החודשים ינואר־מאי 2024 ב־4.5% ל־106.9 מיליארד דולר. אז צר לי לאכזב את ראש הממשלה והשרים: אתם מאיימים באקדח צעצוע.