הסכסוך בצפון, שגרם טלטלה עמוקה בענף התעופה, מתקרב ככל הנראה לסיומו, עם דיווחים על הפסקת אש מתקרבת בלבנון. אולם בענף, שספג מכה קשה במהלך 14 החודשים האחרונים, עדיין מתקשים לראות את הסוף. לאחר שלמעלה מ-100 חברות תעופה פעלו בנתב"ג ערב המלחמה, כיום פעילות כאן פחות מ-20, ולכל אחת מאלה שנטשו סל שיקולים משלה, שיכריע אם תשוב לישראל בהקדם.
● ראיון | החברות לא חוזרות? מנהל רשות התעופה האזרחית לא מבין מה רוצים מהממשלה
● 1,350 דולר לניו יורק: חברת התעופה של ההייטקיסטים חושפת מחירים
● השמיים נופלים: מה יעצור את משבר התעופה החמור שאליו נקלעה המדינה
על אף הדיווחים הגוברים, חברות התעופה ממשיכות להודיע על ביטולים ועל הארכת השעיית הקווים לישראל, מה שמעיד יותר מכל על זהירותן. ביום שני הודיעה אייר אירופה כי תמשיך להאריך את ביטולי הטיסות, וגם אייר פראנס הודיעה לאחרונה כי תאריך את ביטולי הטיסות עד סוף השנה. בעולם התעופה למדו שהמציאות בישראל היא יותר מהכול בלתי צפויה.
מעדיפות להמתין שיתבססו תנאי יציבות
גם אם הפסקת האש תצא לפועל, חברות התעופה מעדיפות להמתין עד שיתבססו תנאי יציבות לאורך זמן. שירלי כהן-עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, סבורה כי "הפסקת אש בצפון היא צעד ראשון וחיובי בשיקום ענף התעופה והתיירות. מדובר בבשורה משמעותית, מכיוון שמה שמטריד בעיקר את חברות התעופה הזרות הוא האיום הרקטי על נתב"ג ועל מרכז הארץ, שכמעט לא קיים מעזה אבל כן מלבנון.
"עם זאת, מבחינת חברות התעופה הזרות החזרה תהיה הדרגתית, וזה לא יקרה תוך יום אחד, חלק מחברות התעופה כבר סגרו את לוח הטיסות ליעדים אחרים לחודשים הקרובים, וחלק הודיעו שלא ישובו לישראל במהלך כל 2025. מבחינת המורל ומצב-הרוח הלאומי, נראה שיפור ומוטיבציה גדולה יותר מצד הצרכנים להזמנת חופשות. אם שתי החזיתות ייסגרו, ישנו פוטנציאל לתהליך שישפיע לחיוב על הענף כולו".
ד"ר עוזי פרוינד-פיינשטיין, מרצה במחלקה לניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מסביר כי החברות בוחנות את המצב בזהירות, וייקח זמן עד שישובו, במיוחד אלה שכבר נקבו בתאריך חזרה מרוחק. "החברות יבחנו את האפשרות לשוב לישראל, אבל ייתכן שיקח עוד זמן רב, בוודאי עד שתהיה חזרה להיקף החברות שפעלו בישראל לפני המלחמה. רוב החברות האמריקאיות כבר הודיעו כי לא ישובו עד ספטמבר, ואני מעריך שייקח להן זמן".
כהן-עורקבי מוסיפה כי "חשוב לזכור שאנו נמצאים בעונת החורף, מחוץ לשיא עונת התיירות, ולכן לא נראה הסתערות על נתב"ג".
הקושי העיקרי הוא להגיע לארה"ב
עבור הנוסעים, המשמעות של אי-חזרת החברות הזרות היא המשך מחסור בקווים פעילים, מחירים גבוהים ותלות גוברת בפתרונות זמניים. הקושי העיקרי כיום הוא להגיע לארה"ב, שכן מאז ביטולן של החברות האמריקאיות, אל על הפכה למונופול בקווים השונים לארה"ב. חברות אירופיות כגון אייר פראנס, KLM, אייר אירופה וקבוצת לופטהנזה, שמשמשות לטיסות המשך לארה"ב, כמעט נעלמו מישראל, ובהתאם טיפסו גם המחירים.
בשבועות האחרונים נחשפנו לשלל הכרזות של פתרונות למצב, ובעיקר למתן מענה לביקושים הגוברים לטוס לארה"ב. במשרד התחבורה הודיעו כי מתקיימים מגעים לקראת הפעלת טיסות חכורות לארה"ב, בקוד של חברת תעופה ישראלית. ככל הנראה החברה המרכזית שעל הפרק היא ישראייר, אך עדיין אין ודאות שהיוזמה תצא לפועל, שכן ישראייר התנתה זאת בתיקון חוק שירותי תעופה ("חוק טיבי"), שיבטל באופן זמני את החובה לשלם פיצויים לנוסעים שבוטלה טיסתם בשל המצב הביטחוני. בשבוע הבא יתקיים שוב דיון בנושא, אולם אם הפסקת האש תצא לפועל, ייתכן כי תיקון החוק יאבד רלוונטיות, בשל חזרה עתידית אפשרית של החברות הזרות.
"טק אייר": מחכים להתחייבות של 35%
במקביל, במטה ההייטק החליטו לא לחכות למשרד התחבורה, ולפעול בעצמם. בתחילת החודש הם הכריזו על יוזמה תקדימית להפעלת טיסות לניו יורק בשם "טק אייר", וכעת הם בודקים היתכנות להצלחתה. אמש הועלה לאתר של היוזמה טופס רישום עבור המעוניינים לשריין מושבים לטיסות, שכלל גם לו"ז עקרוני להפעלת הטיסות, אולם מהמטה נמסר, כי "הלו"ז לא סופי, ונוכל לצאת לדרך רק כשנדע על התחייבות של 35% לפחות".
גם כאן, אם היוזמה תצא לפועל, הטיסות יופעלו בקוד של חברה ישראלית. כאן החברה המרכזית שעל הפרק היא ארקיע. היוזמה מגיעה על רקע הקושי להגיע לארה"ב מאז ביטולי הטיסות של החברות האמריקאיות, ומשקפת במידה מסוימת את תחושת הייאוש שאותה חולקים אנשי ההייטק עם אנשי עסקים שזקוקים למושבים זמינים לטיסות לארה"ב ולעולם בכלל. הקושי להגיע לארה"ב, טענו אז במטה, משפיע ישירות על העסקים ועל היחסים עם המשקיעים.
אלא שבענף חלוקים בנוגע להיתכנות היוזמה. חלק מביעים אופטימיות, בעוד שחלק מביעים סקפטיות וחושדים שמדובר בספין.
באתר "טק אייר" פורסם כי עלות ההפעלה של טיסה הלוך וחזור לניו יורק JFK באמצעות חכירת מטוס בואינג 777 מחברה אירופית עומדת על 350 אלף דולר (משוקלל עמלות סוכנים, הפצה ב-GDS, שיווק וניהול), ומחיר לכרטיס יהיה מחיר אחיד של 1,350 דולר למחלקת תיירים, 2,600 דולר למחלקת הפרימיום ו-5,400 דולר לביזנס.
בענף מעידים כי ההיתכנות קיימת; מטוס כזה מכיל 294 מקומות, מתוכם 24 במחלקת הפרימיום ו-30 במחלקת הביזנס. כמו כן, הביקושים לטוס גבוהים במיוחד, למרות עונת החורף שבה הביקושים נמוכים, ועל כך יעידו המחירים וזמינות המושבים במחלקת התיירים.
מבדיקת גלובס באתר אל על עולה כי המחיר הנמוך ביותר שניתן למצוא בו כרטיס הלוך חזור לניו יורק בחודש ינואר עומד על 1,210 דולר, אולם מדובר בכרטיסים בודדים ונדירים שנותרו במחלקת התיירים. בשל הביקושים הגבוהים, ברוב התאריכים המחירים מטפסים, ומצאנו כרטיסים שמגיעים למחיר של לא פחות מ-7,200 דולר במחלקת העסקים. כמו כן, עבור נוסעי עסקים שאינם חברים בנוסע המתמיד, אלטרנטיבה כמו "טק אייר" עשויה להיות אטרקטיבית במיוחד.
מנגד, אחד הקשיים של יוזמה כזו יהיה לספק מענה עבור אנשי ההייטק, שכן חלק נכבד מהפעילות בענף מתקיימת בחוף המערבי, בעוד שלחברות הישראליות אין הסכמי קוד עם חברות אמריקאיות שיסייעו להן להגיע ליעדים נוספים ביבשת מניו יורק. למרות שבמהלך השנה האחרונה אל על שיווקה כרטיסים שהגיעו גם לעלות של 1,900 דולר במחלקת תיירים, המקדימים להזמין יכלו ליהנות גם ממחירים אטרקטיביים בהרבה, בעלות של פחות מ-1,000 דולר, כך שהמחירים שמוצעים במסגרת הקו לא מספקים בשורה משמעותית, אלא בעיקר מושבים פנויים וודאות.
עבור יוזמה שמתיימרת לתת תחרות, המחירים לניו יורק בחורף עדיין לא זולים, והדבר משחק לידיים של אל על. גם תדירות הטיסות - שלוש פעמים בשבוע בלבד - אינה מספקת פתרון להיקף הביקוש הקיים כיום, שלפי הערכות בשוק דורש כ-18 טיסות שבועיות נוספות לשלל היעדים בחוף המזרחי והמערבי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.