באוצר ויתרו על הזינוק הדרמטי במס קנייה, אבל מצאו דרכים לפצות על אובדן ההכנסות

לגלובס נודע כי במקביל למיתון העלאת מס הקנייה, צפויה הפחתת התקרה של הטבת המס, שתקטן ב-2025 בכ-30% לעומת 2024 - מה שצפוי להעלות את מס הקנייה האפקטיבי, בעיקר בכלי רכב חשמליים זולים יותר • וגם: אלו החשמליות החדשות שהחלו לשווק בישראל • השבוע בענף הרכב

רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock
רכב חשמלי בטעינה / צילום: Shutterstock

בתחילת השבוע הודיע שר האוצר כי בכוונתו למתן את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר 2025, ולהעלות אותו מ-35% כיום ל-45% בלבד, במקום 83% כפי שתוכנן במקור, וזאת במטרה "לעודד את החדירה של כלי רכב חשמליים לישראל".

שאלות ותשובות | בתעשייה לחצו: העלאת מס הקנייה על המכוניות החשמליות מתמתנת
האם כדאי למהר לרכוש רכב חשמלי לפני תחילת ינואר?
המכוניות החשמליות ייעלמו? הדגם החדש שישטוף את כבישי ישראל

ואולם, לגלובס נודע כי במקביל צפויה הפחתת התקרה בשקלים (CAP) של הטבת המס, מ-50 אלף שקל כיום ל-35 אלף שקלים בינואר. כלומר, הטבת המס המרבית בשקלים, שאותה יוכלו כלי רכב חשמליים לקבל באמצעות מס הקנייה המופחת (בהשוואה לרכב בנזין), תקטן ב-2025 בכ-30% לעומת 2024.

המהלך צפוי להעלות את מס הקנייה האפקטיבי, בעיקר בכלי רכב חשמליים זולים יותר, שעבורם הטבת מס הקנייה משמעותית יחסית למחירם.

ההצעה להקטין את תקרת המס ב-2025 כבר הופיעה במתווה "המדורג" להפחתת מס הקנייה על רכב חשמלי, שהוצג במסגרת חוק ההסדרים בתחילת השנה.

הטבת המס הירוק תישמר

עם זאת, האוצר החליט להותיר על כנה הענקת "פטור" לכלי רכב חשמליים מהקטנת תקרת הטבת "המס הירוק", מ-18 אלף שקל ל-14 אלף שקל, שאושרה במסגרת התקציב בחודש שעבר. כלומר כלי הרכב החשמליים ימשיכו ליהנות מהטבת מס ירוק מלאה, בניגוד לרכבי בנזין ודיזל.

במסגרת הטבת "המס הירוק", כל רכב שנמכר בישראל מקבל "ציון ירוק" בהתאם לרכיבי הפליטה שלו, ולפי זה מחולקים הדגמים ל-15 קבוצות זיהום, וזוכים להפחתה ממס הקנייה, שנעה בין 18 אלף שקל (לקבוצה 0) לבין 0 שקלים לקבוצה 15.

באוצר בוחנים גם תוכנית לבצע בעתיד בידול בין סוגים של כלי רכב חשמליים, שבמסגרתו כלי רכב חשמליים זולים יקבלו תמרוץ מלא וכלי רכב חשמליים יקרים ויוקרתיים יקבלו תמרוץ מופחת במס הירוק. ואולם ספק אם תוכנית זו תיושם בעתיד הנראה לעין.

על פי הערכות, הקטנת תקרת ההטבה השקלית של המס הירוק, נוסף על עליית המע"מ, תקטין את תחזית הכנסות ממיסוי כלי רכב חשמליים, שעמדה במקור על 600 מיליון שקל בשנת 2025. אולם היא עדיין תגדיל את הכנסות המדינה בסעיף זה בכ-350 מיליון שקל.

הכנסה ממס תזנק החודש

בתוך כך מעריכים בענף כי הכנסות המדינה ממסי קנייה על רכב צפויות לזנק בחודש דצמבר ב-2.5 עד 3 מיליארד שקל מעבר לנורמה. זאת בשל שחרור מוקדם ממכס של כ-70 עד 80 אלף כלי רכב חדשים, ובהם חשמליים, בנזין ודיזל, כדי להקדים את עליית המס בינואר.

לפי הערכות בענף הנמלים, עד סוף החודש צפויים לנחות בנמל אשדוד, בנמל חיפה ובנמל המפרץ עוד 25-30 אלף כלי רכב חדשים, שיצטרפו לעשרות האלפים שכבר נפרקו.

חברת מאיר משיקה חשמלית פרימיום במחיר שובר שוק

חברת "מאיר" החלה לשווק החודש את הקרוס-אובר החשמלי הראשון של המותג Lynk&Co מקבוצת Geely הסינית. הרכב, שסימולו 02', מבוסס על פלטפורמת דגמי הקרוס-אובר הקומפקטיים של הקבוצה, שעליה מבוססים בין השאר "זיקר X" וכן וולבו EX30. אורכו 4.46 מ', רוחבו 1.84 מ' גובהו 1.57 מ' ואורך בסיס הגלגלים שלו 2.75 מ'. יש לו תא מטען בנפח 440 ליטר.

הרכב משווק בשלב הראשון בגרסה חד-מנועית בלבד עם מנוע בהספק של 272 כ"ס וסוללה בקיבולת 66 קילוואט-שעה, שמאפשרת טווח נסיעה של עד 465 ק"מ או עד 435 ק"מ, בהתאם לגרסה. מערך הפיקוד כולל שני מסכים דיגיטליים, ומסך מולטימדיה בגודל 15.4 אינץ'. כל הגרסאות מצוידות בחבילת אבזור מקיפה, שכוללת בין השאר חישוקי 19 אינץ', ריפודי עור מלאכותי, מושבים חשמליים, חלון גג פנורמי עם כיסוי ועוד.

Lynk&Co / צילום: יח''צ
 Lynk&Co / צילום: יח''צ

המחירים מתחילים ב-170 אלף שקל, עשרות אלפי שקלים פחות מהמתחרים מאותה משפחה, והאחריות על הרכב היא לחמש שנים, או 200 אלף קילומטר.

חברת UMI משיקה בישראל מיניוואנים חשמליים מבית מקסוס

חברת UMI השיקה השבוע בישראל את המיניוואנים החשמליים החדשים מסדרת MIFA של מותג הרכב MAXUS, ששייך לקבוצת סאייק הסינית.

בשלב הראשון משוקים הדגמים, MIFA7 ו-MIFA9, שניהם עם מנוע חשמלי בודד בהספק 245 כ"ס ומומנט של 35.7 קג"מ. לדגמים סוללות של 77 או 90 קילוואט, וטווחי נסיעה של 410 עד 480 ק"מ, בהתאם לגרסה.

המיניוואן החשמלי של מותג הרכב MAXUS / צילום: יח''צ
 המיניוואן החשמלי של מותג הרכב MAXUS / צילום: יח''צ

ה-MIFA7 מצויד בשבעה מושבים בשלוש שורות ונמתח לאורך של 4.9 מ', רוחב 1.88 מ' וגובה 1.75 מ' עם בסיס גלגלים באורך 2.97 מ'. הדגם ישווק בשתי רמות גימור, וכבר הבסיסית מצוידת במושב נהג חשמלי, ריפוד עור סינתטי, מצלמות היקפיות ועוד. המחיר: כ-215 אלף שקל עד 250 אלף שקל.

הדגם MIFA 9 מצויד בשבעה או שמונה מושבים, בהתאם לגרסה, ואורכו 5.27 מ' עם בסיס גלגלים באורך 3.2 מ'. קיימות לו מספר תצורות מושבים, כולל גרסת VIP עם שני מושבי "מחלקה ראשונה" בשורה השנייה. המחירים: מ-275 אלף שקל עד כ-355 אלף שקל. החברה ייבאה מלאי ראשוני של כ-1,400 מכוניות. יבואנית רשמית נוספת של מקסוס, קבוצת אוטו-חן, צפויה להשיק בקרוב את שני הדגמים.

החשמלית העירונית של LEAP משתדרגת באבזור הבטיחותי ועולה במחיר

הסינים ממשיכים להתרחב לפלחים חדשים בשוק הרכב הישראלי. השבוע החלה קבוצת סמלת לשווק את הדור המחודש של המכונית החשמלית העירונית T03 של חברת LEAP הסינית, ששווקה בישראל על ידי "מטרו".

הרכב, שאורכו 3.62 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.4 מ', מגיע עם אותה מערכת הנעה, שכוללת מנוע בודד בהספק 95 כ"ס וסוללה של 37.7 קילוואט-שעה, עם טווח נסיעה של עד 265 ק"מ ב-WLTP. הרכב מגיע כעת עם חבילת מערכות בטיחות אקטיביות שלא היו בדגם היוצא ועם שש כריות אוויר במקום שתי כריות בעבר. בנוסף הוא מצויד במערכת אלקטרונית מתקדמת יותר. מחירו כ-110 אלף שקל לדגם מאובזר.

צילום: יח''צ
 צילום: יח''צ