יצחק תשובה מצטרף למרוץ: קבוצת דלק מציעה לרכוש את ישראכרט לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל

הקרב על רכישת גרעין השליטה בישראכרט ממשיך לצבור תאוצה כאשר קבוצת דלק של יצחק תשובה מפתיעה ומצטרפת למרוץ • במקביל בנק ירושלים מציע עסקת מיזוג עם ישראכרט, בהחלפת מניות, כך שתגלם לישראכרט שווי של 3.2 עד 3.4 מיליארד שקל •  רצונו של תשובה לרכוש את חברת כרטיסי האשראי נחשף בגלובס ביוני האחרון

יצחק תשובה ורן עוז / צילום: עינת לברון, תמי בר שי
יצחק תשובה ורן עוז / צילום: עינת לברון, תמי בר שי

הדרמה סביב רכישת ישראכרט  עולה היום מדרגה. ביום שלישי בשבוע הבא אמורים היו בעלי המניות של ישראכרט להצביע על הצעתה של חברת הביטוח מנורה מבטחים  להשתלט עליה לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל. אבל ברגע האחרון מגישה קבוצת דלק  של יצחק תשובה הצעה משלה בשווי של כ-3.36 מיליארד שקל , מהלך שגלובס חשף בחודש יוני השנה, כאשר כעת מתברר שבדלק מתכננים אותו בדקדקנות מאז. במקביל גם בנק ירושלים  מגיש הצעה בשווי שנע בין 3.2 ל-3.4 מיליארד שקל למיזוג (בעסקת החלפת מניות).

"התיאבון שלו לעסקאות מעולם לא נחלש": מה עומד מאחורי מסע הקניות של יצחק תשובה 
מצטרף למרוץ: בנק ירושלים עומד להגיש הצעה לרכישת ישראכרט 

בישראכרט מסרו כי קיבלו הצעה מבנק ירושלים וכן מקבוצת דלק, לרכישת השליטה בחברה: "ההצעות יועברו לבחינת הדירקטוריון, במקביל להצעת חברת מנורה", נמסר מהחברה.

מנורה מבטחים מעוניינת להשתלט על ישראכרט, בדרך של הקצאת מניות (כך שמנורה תחזיק ב-33% מישראכרט לאחריה) בעסקה שמגלמת לחברת כרטיסי האשראי שווי של 3.1 מיליארד שקל. קבוצת דלק של תשובה מציעה לרכוש מניות ישראכרט בדרך של הקצאה פרטית, כך שתחזיק 37% מחברת כרטיסי האשראי במחיר שמגלם לה שווי של 3.36 מיליארד שקל. שווי זה גבוה בכ-11% ממחיר הסגירה של מניית ישראכרט ביום רביעי, פרמיה של 15% ביחס למחיר הממוצע בשלושים ימי המסחר האחרונים.

בקבוצת דלק אין חשש מקושי בקבלת האישורים מרשות התחרות 

את המהלך של קבוצת דלק, מוביל מנכ"ל הקבוצה עידן וולס. התחכום של הכנת הקרקע להצעה המפתיעה מצידה של קבוצת דלק, ממש ברגעים האחרונים לפני הדיון בהצעת מנורה מבטחים, נחשף בהצעה. ממנה מתברר כי כבר בחודש יוני האחרון פנתה קבוצת דלק לבנק ישראל בבקשה פורמאלית, לדבריה, "לקבלת היתר שליטה בחברת ישראכרט ונמצאת בהליך מתקדם מול בנק ישראל לקבלת היתר השליטה".

קבוצת דלק יש להזכיר מכרה בשנת 2019 את החזקותיה בחברת הפניקס לקרנות ההשקעה גלטין וסנטרברידג', בשל הוראות חוק הריכוזיות. אולם כיום היא למעשה כבר לא מהווה לדבריה "תאגיד ריאלי משמעותי ואינה גורם ריכוזי", מה שעשוי להקל עליה מהבחינה הרגולטורית.

לכן מציינת הקבוצה בהצעתה כי "בשונה מהשחקנים הפיננסיים בשוק הישראלי, אינה צופה קושי בקבלת האישורים הנדרשים מרשות התחרות לצורך השלמת העסקה, שכן קבוצת דלק אינה גוף פיננסי ונכון למועד זה אינה פועלת בשוק הפיננסי, בדגש על תחום כרטיסי האשראי. ככזאת, קבוצת דלק איננה מתחרה של ישראכרט ולמיטב הבנתה אין לה מניעה תחרותית להחזיק במניותיה של ישראכרט".

טרם ההקצאה, גם קבוצת דלק מנסה "לפתות" את בעלי המניות כפי שהציעה מנורה מבטחים וגם בנק ירושלים, בחלוקת דיבידנד. קבוצת דלק מציעה חלוקה של מיליארד שקל עד 1.3 מיליארד שקל לבעלי המניות, כאמור טרם ביצוע ההשתלטות שלה. קבוצת דלק מציינת כי היא נכונה להתקשר "בתוך ימים ספורים" בהסכם השקעה מחייב זהה לזה שקיים בישראכרט (הכוונה היא להסכם שהציעה מנורה מבטחים). להערכת קבוצת דלק יש סבירות גבוהה שתקבל את האישורים הרגולטורים הנדרשים לשם המהלך.

בבנק ירושלים מציעים עסקת מיזוג

גם בנק ירושלים הציג הצעה משלו ביום חמישי. מדובר בהצעה שונה, מזו של קבוצת דלק ושל מנורה מבטחים. שכן הבנק רוצה לקנות למעשה 100% ממניות ישראכרט, בשווי שנע בין 3.2 ל-3.4 מיליארד שקל. בעסקה זו יתבצעו חילופי מניות, כך שבעלי מניות ישראכרט יקבלו מניות בבנק ירושלים. ישראכרט תהפוך לחברה פרטית שתמוזג לתוך הבנק. בעלי המניות של ישראכרט יחזיקו ב-58% מהחברה הממוזגת, אבל משפחת שובל בעלת השליטה שמחזיקה בגרעין השליטה בבנק, תמשיך להחזיק בשליטה כחלק מההיתר הרגולטורי שברשותה. גם אם תדולל משמעותית.

שווי השוק של בנק ירושלים עומד כיום על 1.2 מיליארד שקל, קצת מעל לשליש משווי השוק של ישראכרט (3 מיליארד שקל), כך שמשמעות העסקה ככל שתימצא הדרך לאשר אותה, היא שגוף קטן יותר מגיע "בולע" ולמעשה מתמזג עם חברת האשראי הגדולה ממנו. על פי ההצעה של בנק ירושלים, בניהולו של יאיר קפלן, ישראכרט תהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של בנק ירושלים, בדרך של מיזוג משולש הופכי.

בבנק ירושלים סבורים כי יש להם סיכויים טובים יותר מאשר לענקית הביטוח מנורה מבטחים, בקבלת אישורים להשלמת המהלך. על פי ההצעה בעלי המניות בישראכרט ייהנו מהיקף החזקה של כאמור כ-58% בבנק ירושלים, כתוצאה מכך (ומשפחת שובל בעלת השליטה בבנק באמצעות חברת ייצוא תדולל משמעותית, אך עדיין אמורה להחזיק בגרעין השליטה שכן מדובר יהיה בבנק). בבנק ירושלים מדגישים כי מדובר בבנק שהוא חברה ציבורית, בעל גרעין שליטה יציב שימשיך גם לאחר העסקה ומפוקחת ע"י בנק ישראל, ואשר יחזיק בבעלות מלאה בישראכרט לאחר העסקה. על פי ההצעה, ערב השלמת המיזוג, יחולק לבעלי מניות ישראכרט דיבידנד מיוחד בסך 950-1,050 מיליון שקל (מהקופה של ישראכרט). לאחר מכן יזרים בנק ירושלים לקופת ישראכרט סכום הוני שלא פורט, כדי שזו תעמוד ביחסי ההון הנדרשים.

מנכ"ל בנק ירושלים יאיר קפלן: צעד 'מחולל תחרות'

בבנק ירושלים סבורים כי "מדובר בצעד 'מחולל תחרות' משמעותי, תוך שילוב הערכים של שני הגופים והגברת התחרות במערכת הבנקאות ובשוק כרטיסי האשראי. הסינרגיה הצפויה עם בנק ירושלים תוכל להערכת הבנק לסייע לישראכרט לשפר באופן משמעותי את הצעת הערך ללקוחותיה על ידי הנגשת שירותים ומוצרים נוספים". עוד נמסר שם כי "לחברת ישראכרט יש כ-4.5 מיליון לקוחות ונתח שוק של כ-45% משוק תשלומי כרטיסי האשראי והיא נחשבת חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל. בנק ירושלים מתמחה בבנקאות 'מוצרית', ומציע מוצרים ושירותים פיננסיים למשקי בית המנהלים חשבונות עו"ש בבנקים אחרים". בבנק ציינו בין היתר כי נכון שוועדת שטרום קבעה שבנקים לא יכולים להחזיק בחברות כרטיסי אשראי, אך הנחיות אלה לתקפות לגבי בנקים קטנים כמו בנק ירושלים.

יאיר קפלן, מנכ"ל בנק ירושלים התייחס להצעה ואמר כי "חיבור בנק ירושלים וישראכרט הוא בשורה צרכנית משמעותית לציבור. הקבוצה החדשה תתרום משמעותית לתחרות במערכת הבנקאית בישראל, שתשורשר בסוף היום גם לכיס הצרכנים. ההצעה המפורטת שלנו שאושרה בדירקטוריון בנק ירושלים מהווה להערכתנו הצעה עדיפה ביחס להצעה אחרת שקיבלה ישראכרט ובכך להשיא הערך לבעלי מניותיה".

כולם רוצים את ישראכרט

המרוץ אחר רכישה והשתלטות על ישראכרט ניטש זה כמעט שנתיים. בשנה שעברה ניסתה חברת הביטוח הראל  לרכוש את ישראכרט במלואה אך רשות התחרות מנעה זאת לבסוף. מנורה מבטחים התמודדה אז על הרכישה אך לבסוף העסקה לא יצאה לפועל.

בקיץ האחרון התחדש המרוץ עם הצעה מחודשת של מנורה מבטחים, ובהמשך גם הגיעה ווישור גלובלטק  (המחזיקה בחברת הביטוח איילון  וחברת הביטוח הדיגיטלית ווישור) שהגישה הצעה שלא הגיעה לישורת האחרונה. ואז הגיע תורה של חברת אל על  להגיש הצעה, אך לסגת ממנה כמה שבועות לאחר מכן. וכעת כשנראה היה שסיכויי מנורה מבטחים הם הטובים ביותר, צצות שתי הצעות חדשות.