שומרים על הארנק בכיס: הישראלים מחכים למבצעי סוף השנה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על שבוע מתון ברוב ענפי הצריכה; הירידה הבולטת - בענף המחשבים

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

שבועיים לפני סוף השנה הצרכנים משאירים את הארנק בכיס וממתינים למבצעים: לפי מדד הפניקס גמא, בשבוע האחרון נרשמה מגמה מעורבת במחזורי הקניות ברוב ענפי הצריכה, עם תנודות מזעריות לעומת השבוע הקודם. בחלקם מדובר בירידה מתונה ביחס לשבועות האחרונים, לאחר שהציגו שיאי מחזורים בימי הקניות של נובמבר. 

באירופה הוא תופס שליש מהמכירות, אז למה בישראל המותג הפרטי לא מתרומם?
לא מאוימים מהבינה המלאכותית: כ־60% מאנשי השיווק לא חוששים לעבודתם

כך, לשם המחשה, ענף המחשבים ירד בשבוע האחרון ב־3% במחזור הקניות, נתון שמורכב מכמות עסקאות שעלתה ב־4% וגובה קנייה הממוצע שירד ב־6%, משמע הציבור החל לנצל את המבצעים בענף המחשבים.

בענף התיירות נרשמה ירידה של 2% במחזור הקניות, שנבעה מעלייה של 5% במספר הקניות וירידה של 7% בגובה קנייה ממוצע, כלומר יותר אנשים סוגרים ומזמינים חופשות - אך במחיר נמוך יותר מהשבוע הקודם.

לעומת זאת, בענף החשמל והאלקטרוניקה - שרשם את העלייה הגבוהה של השבוע - נרשמה מגמה הפוכה. מחזור הקניות בענף עלה ב־4% כתוצאה מעלייה של 10% בגובה הקנייה ממוצע וירידה של 5% בכמות העסקאות בכרטיסי אשראי. כלומר, הציבור קנה פחות אך שילם יותר.

"מחד, השבוע השלישי של דצמבר רשם מחזורים נאים, ומאידך, במרבית הענפים מדובר בירידות מתונות בהשוואה לשבוע שעבר", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "ההמתנה של הציבור למבצעי סוף השנה והשילוב של חופשת החנוכה צפויים להשפיע לטובה על מחזורי הקניות בשבוע הבא.

"בשבוע הקרוב אנחנו צפויים לראות עלייה בכמות העסקאות, כאשר מבצעי סוף השנה יהוו פקטור משמעותי, לצד עליית המע"מ שתחול בינואר".