שנתיים חלפו מאז השקת ChatGPT וכלי הבינה המלאכותית היוצרת שבאו בעקבותיו ותפסו אחיזה בחיי היומיום של אנשי השיווק. אך למרות שאין כמעט מישהו בענף שלא התנסה לפחות פעם אחת בעבודה עם אחד מהכלים הללו - עדיין לא מדובר בתחליף לבני אדם.
● מומחה הפרסום והשיווק הגלובלי: "הבינה המלאכותית היא לא מהפכה, זה רק עוד כלי"
● הבטיחו ש־ChatGPT ישנה את שוק העבודה ואת שדה הקרב. מה קרה בפועל?
מה כן? מרבית אנשי השיווק בישראל סבורים כי הבינה המלאכותית תשנה באופן ניכר את עבודתם. כ־44% חושבים ש־AI יבצע עד 20% מעבודת השיווק ב־2025, וכ־25% מעריכים כי היא תבצע עד מחצית מהעבודה. עם זאת, יותר מ־60% השיבו כי אינם חוששים לאבד את תפקידם, ורק כ־3.5% חוששים במידה רבה - כך עולה מסקר חדש של קהילת מנהלי שיווק מצייצים, בשיתוף חברת הסקרים Segmanta.
הסקר מרכז את עמדותיהם של כ־400 אנשי שיווק ופרסום בכל הנוגע למהפכת הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), להשלכות המלחמה המתמשכת ולהעדפות הפרסום שלהם. הוא התקיים במהלך נובמבר־דצמבר, ומבין המשיבים 42% הם מנהלי שיווק, 12.5% מנכ"לים/בכירים, 10% עצמאים ו־7% מנהלי דיגיטל.
כמחצית מהמשיבים (48%) משקיעים עד שעה ביום ללימוד בינה מלאכותית, אך 15% לא משקיעים בכך כלל. הכלי הפופולרי ביותר הוא ChatGPT עם כ־87% מאנשי השיווק, ואחריו במרחק משמעותי Claude עם כ־30% מהנשאלים.
דומיננטיות לאינסטגרם
אחת הנקודות הבולטות בסקר היא הדומיננטיות של הפרסום בדיגיטל. כ־87% מהמשיבים אומרים כי השקיעו בשנה החולפת את הנתח הגדול ביותר מתקציב הפרסום שלהם בדיגיטל - עלייה קלה בהשוואה ל־2023, אז עמד הנתון על 81%. הביקוש לעבודה עם משפיענים גדל ב־2024 זו השנה השנייה ברציפות, אף יותר מהפרסום בטלוויזיה.
התחזית ל־2025 דומה: בתשובה לשאלה "באיזו מדיה תשקיע את תקציב הפרסום הגדול יותר ב־2025?", 85% בחרו במדיות דיגיטליות. מתוך זה, הבמה המועדפת היא אינסטגרם, כאשר 72% העידו כי יגדילו את תקציבי הפרסום בפלטפורמה. 66% יגדילו תקציבים בפייסבוק, ו־58% יגדילו תקציבים בטיקטוק (מגמת ירידה לעומת 61% בשנה שעברה).
לאחרונה החלה מגמה גלובלית של שימוש במשפיעני בינה מלאכותית (אוואטרים), פתרון שמתאים למשל לחברות קטנות שאין להן תקציב גדול לתשלום למשפיענים אמיתיים. עם זאת, לפי הסקר, מנהלי השיווק בישראל לא ממהרים לאמץ את הפתרון: 42% השיבו כי לא ישתמשו בו, 35% השיבו כי הם לא יודעים, ורק 23% השיבו כי ישתמשו בו ב־2025.
השפעות המלחמה
כיצד תשפיע המלחמה על עבודת המפרסמים ב־2025? לפי הסקר, 38% מהנשאלים ישנו בצורה משמעותית את המסרים לקמפיינים, 24% מעידים כי היא לא תשפיע על התוכניות, 10% יקטינו משמעותית את תקציבי השיווק, ואילו 9% דווקא יגדילו אותם.
"כשניגשנו לביצוע הסקר, עמדו לנגד עינינו סקר דומה שבוצע על־ידי גרטנר בשוק האמריקאי, ולפיו 87% מאנשי השיווק בארה"ב חוששים לעתידם התעסוקתי", מספרים אמיר שניידר וטל ספיבק, המשמשים כמנהלים שותפים בקהילת מנהלי שיווק מצייצים (יחד עם לירן פורמן), הכוללת כ־15 אלף מנהלי שיווק ופרסום מהחברות הגדולות במשק.
"הסיבה לכך שבסקר שערכנו עלו תוצאות הפוכות נובעת להערכתנו מכך שמנהלי השיווק הישראלים מתמודדים עם איומים קיומיים בעת מלחמה מרובת־חזיתות, והאיום הביטחוני והקיומי עולה בימים אלה על עננת חוסר הוודאות התעסוקתית שמביאה עמה הבינה המלאכותית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.