לידיעת תושבי הערים הגדולות: הדיל שמתגבש בנוגע לחניה בכחול לבן

הרפורמה שנועדה להסדיר את תמחור החניה בערים אמורה להיכנס לתוקף בקרוב, לאחר דחייה בשל מחלוקות פוליטיות • כעת, מסתמנת פשרה בין ועדת הכלכלה למשרדי הממשלה, שלפיה המהלך יחול ב־2027 ברשויות עם מעל 100 אלף תושבים, כמו ירושלים, ת"א וחיפה

חניית כחול לבן בתל אביב / צילום: Shutterstock
חניית כחול לבן בתל אביב / צילום: Shutterstock

חוק ההסדרים עמוס הרפורמות, שעבר בשנת 2021 בתקופת ממשלת בנט-לפיד, כלל בתוכו גם רפורמת חניה שנועדה לתמחר את החניה הציבורית באופן קרוב יותר לשוק החופשי ולחניונים פרטיים, מתוך הנחה ששום משאב ציבורי מוגבל אינו יכול להינתן בחינם, ויש לנהלו. כך, הרפורמה קבעה שכל עיר עם מעל ל-40 אלף תושבים תחולק לשלושה אזורי חניה לפחות, ולתושב העיר יינתן תו חניה המאפשר חניה חינמית רק לאזור מגוריו. כמו כן נקבע שהפער בין מחיר החניה בין תושב העיר לתושב חוץ לא יעלה על 30%.

פרשנות | האופוזיציה והקואליציה מצאו סוף סוף נושא שהן מסכימות עליו: לא לשלם על חניה 
התאונות בשיא, אך מספר ניידות האכיפה נמוך ברבע מהיעד שקבעה הממשלה 

תחולת החוק נקבעה לחודש הבא, לכאורה כדי לאפשר לרשויות להתארגן ולחוקק חוקי עזר בהתאם, אלא שהסיבה הלא רשמית לדחייה הייתה כמובן הבחירות המקומיות, והרצון שלא להכעיס לפניהן בצעדים לא פופולריים, גם אם הכרחיים, את הבוחרים, שחלקם הגדול נוהג ברכב פרטי בעיר.

השנה עיריית תל אביב אכן חוקקה את חוק העזר המתאים, שעבר את אישור שרת התחבורה מירי רגב ושר הפנים משה ארבל. אך בד בבד, במשרד התחבורה רצו לדחות את תחולתו בשנתיים נוספות, ובפשרה עם משרד האוצר דחו את תחולת החוק בשנה אחת, זאת לטענתם בעקבות המלחמה ובעקבות הטענה שהתחבורה הציבורית עדיין לא מספיק טובה. כמו כן נקבע, שרשויות שיבחרו לחוקק חוקי עזר, ולהכניס לתוקף את הרפורמה מוקדם יותר, יוכלו לעשות כן. אלא שכדי לאשר את הדחייה על הסבריה הדחוקים, יש לשנות את החוק, וכדי לשנותו צריך להכינו לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה, ושם הכול התחיל להסתבך.

רפורמת החניה

רפורמה שעברה בחוק ההסדרים ב-2021 וקובעת שכל רשות מעל ל-40 אלף תושבים מחויבת לחלק את העיר לאזורי חניה ולא להעניק פטור גורף מתשלום באמצעות תו. אמורה להיכנס לתוקף בינואר 2025

ברביבאי נגד חולדאי

בתל אביב הנושא נהפך לסלע המחלוקת בין קואליציית ראש העיר רון חולדאי, שהחליט להחיל את הרפורמה כבר בחודש הבא, ובין מנהיגת האופוזיציה אורנה ברביבאי, שמתנגדת לכך, ושבתפקידה כשרת הכלכלה בממשלה הקודמת הייתה בין מחוקקי הרפורמה. עוד חבר באופוזיציה העירונית הוא דודו לניאדו, ראש סיעת הליכוד, שמשמש גם כעוזרו הפרלמנטרי של יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, והוא מתנגד להחלת הרפורמה.

גורמים בענף הופתעו מהתגייסות חברי הכנסת לעמוד לצד חבריהם ממועצת העירייה ולנהל דיון סוער על מדיניות עירונית בנושא החניה. במהלך הדיון הצהיר ביטן שבכוונתו לבטל את הרפורמה בדיון הוועדה הבא, ואז החל משא ומתן מול משרדי הממשלה.

ההערכות בענף הן שמי שעומדים מאחורי הלחצים לבטל את הרפורמה, מלבד האופוזיציה בת"א, שהצליחה להסעיר את הוועדה, הם ראשי רשויות שונות, לרבות מרכז השלטון המקומי. אך גם הם נמצאים במלכוד שאיננו קשור כלל במדיניות תחבורה: מצד אחד הם לא רוצים "לעצבן" את תושביהם, ומנגד, הם צפויים ליהנות מהכנסות משמעותיות שתגרוף קופת העירייה.

במשרד התחבורה נעמדו באופן מפתיע על הרגליים האחוריות, והודיעו שאם ייעשה מהלך לביטול החוק, הם ימשכו את תיקונו, והרפורמה תיכנס מיידית לתוקף. אז החל משא ומתן מול משרד האוצר, שעדיין לא הסתיים. ואולם, ביום שלישי בבוקר הונח על שולחן הוועדה נוסח חדש, שמחיל את הרפורמה רק בעוד שנתיים ורק על רשויות עם מעל 100 אלף תושבים, מה שיוריד את מספר הרשויות ברפורמה ל-30. כלומר, רשויות קטנות ובינוניות הוחרגו מהרפורמה, שנדחתה בינתיים, וייתכן שראשיהן היו בין הפועלים לדחותה. ואולם, ספק אם בכך ימוצו השינויים, וזאת משום שגם בערים מודיעין ובת ים, שבהן יותר מ-100 אלף תושבים, מביעים התנגדות קולנית.

תחרות על ניהול הרשות המטרופולינית? מנהלת התחבורה החדשה בר"ג

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה, מקים מינהלת תחבורה חדשה, בראשות בכיר משרד התחבורה לשעבר גיל קרומר, שעזב את תפקידו בתקופת השרה רגב.

קרומר, איש מקצוע מוערך, עמד בראשות האגף לרשויות מקומיות במשרד התחבורה, היה אחראי על תקצוב וניהול של פרויקטים ולקח חלק בחתימה על הסכמי גג מול רשויות.

לפי העירייה, המינהלת תפעל לקידום מערכת התחבורה בעיר, כולל הרחבת שבילי אופניים ונתיבים לאוטובוסים, ושאמה, יחד עם המנהל החדש נפגשו עם מנכ"ל משרד התחבורה השבוע. "מינהלת התחבורה החדשה תהווה זרוע ביצועית שתוביל מהפכה תחבורתית", אמר שאמה.

ואולם, ייתכן שלהקמת המינהלת סיבות נוספות - כמו הרפורמה להקמת רשויות מטרופוליניות לתחבורה שאמורה להיכנס לתוקף בקרוב. זו תחייב את העירייה, שלא מתבלטת בתחום, להתמקצע ולא להשתרך מאחור. המינהלת גם תוכל לסייע לשאמה אם ירצה להתמודד על עמידה בראש הרשות שבה נכללות גם ת"א ור"ג. זאת משום שבניגוד לטיוטות קודמות, אז הובטח תפקיד היו"ר לעיר הראשה תל אביב, בנוסח העדכני מוצע לבחור את היו"ר מבין החברים.

הגדלת ההכנסה ממבקרים

שינוי נוסף שההצעה כוללת הוא הגדלת הפער שבין מחיר החניה לתושב העיר ובין המחיר לתושב חוץ. בעוד שהרפורמה קובעת שהפער לא יעלה על 30%, כעת המספרים עלו ל-50%, באופן שיוכל להגדיל את ההכנסות העירוניות ממבקרים, ולהקטין את המחיר לתושבים.

ועדיין, הצעת ועדת הכלכלה בראשות ביטן כוללת את ביטול חוק העזר לת"א, ולכך מתנגדים במשרדי הממשלה הכוללים את האוצר, התחבורה והפנים. ייתכן שהדבר ייתקל גם במשוכה משפטית, משום שוועדת הכנסת מעוניינת להביא לביטולו של חוק עזר עירוני, שחוקק על ידי חברי מועצת העיר. גורמים בממשלה נרתעים מהתערבות כה גסה מצד הכנסת במדיניות עירונית, וזאת בשעה שהנימוקים לביטול הרפורמה היו שראשי ערים יודעים טוב יותר מה נכון לעירם.

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת
 יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

רגע לפני הדיון בשבוע שעבר חזר בו חולדאי מחלק ממרכיבי הרפורמה העירונית, שכללו גם תשלום של 500 שקל על תו חניה שני למשק בית, והחליט להקנות פטור מתשלום בשעתיים הראשונות. בכל אופן, בעוד ימים ספורים אמורה להיכנס לתוקפה רפורמת חניה בעיר, שתושביה ובאיה עדיין לא יודעים אם תצא לפועל.