סבך משפטי ועתירות של בעלי קרקעות לאורך תוואי החוף של הרכבת, מחיפה לשפיים, עלולים לעכב מאוד את יישום התוכנית להכפלת מסילת הרכבת. השבוע עתרו 268 בעלי קרקעות לבג"ץ נגד המדינה עקב הפקעה צפויה של עשרות דונמים בבעלות פרטית, שתוכנית המתאר של חדרה ייעדה אותם לאזור תעסוקה.
● ההגרלה התשיעית של "דירה בהנחה" יוצאת לדרך: כמה דירות יוגרלו, באילו יישובים - והאם הביקוש העצום יימשך?
● בלעדי | הלמ"ס תשיק מדד חדש למחירי הדירות. אלה השינויים הגדולים
● המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל
התוכנית, ששמה תת"ל 65א, נועדה לשדרוג והרחבה של מסילת החוף בין חוף הכרמל לשפיים. שטחה הכולל הוא כ-15 אלף דונם, והיא כוללת את הכפלת מסילת החוף לכל אורכה לארבע מסילות, מתוכן שתיים יהיו מהירות ויאפשרו לרכבת להגיע למהירויות של 220-250 קמ"ש. לצורך זה התוכנית מסיטה את תוואי הרכבת מערבה מהתוואי הקיים, עד לסמוך לתוואי כביש החוף.
ואולם התוואי החדש עובר על קרקעות שמצויות בבעלות פרטית, בדרום-מערב חדרה, בין כביש החוף למסילת הברזל הקיימת, דרומית לקניון "מול החוף". ב-2014 אושרה תוכנית המתאר של חדרה, הקובעת כי המתחם ישמש בעיקרו לתעסוקה, ויוקמו בו בעיקר בנייני תעשיית הייטק ובנייני משרדים משולבים במסחר, בגובה של עד 6 קומות, עם אפשרות להקים במקום אצטדיון. גם תוכנית המתאר המחוזית מ-2016 מייעדת את המתחם לייעודים דומים.
הבעיה היא שכל התוכניות הללו מבוטלות בפועל בתוכנית הכפלת המסילות, שכן התוכנית קובעת כי הקרקעות יופקעו. לפיכך, כשהתוכנית הופקדה, בעלי הקרקעות התנגדו לה, אך גם עיריית חדרה, שכן מדובר במתחם משמעותי לתכנון העתידי של העיר ולתקבולי ארנונה. בעקבות זאת מונה חוקר לבדוק את ההתנגדויות, והוא המליץ לשחזר את זכויות הבעלים במתחם, כלומר לשמור על זכויותיהם במתחם, באמצעות העברתן למגרשים דומים בסביבה על-ידי תוכנית איחוד וחלוקה (רפרצלציה).
ואולם היועצת המשפטית של הות"ל טענה כי קרקע שמשמשת למסילת רכבת כבדה אינה יכולה להיכלל בתוכנית איחוד וחלוקה, והחוקר חזר בו מהמלצתו ודחה את התנגדויות בעלי הקרקעות והעירייה.
נזק של כ-1.2 מיליארד שקל
התוכנית אושרה, וכמה עשרות מבעלי הקרקע הכלולה בה בחדרה עתרו נגד ההחלטה. בין היתר הם הביאו תחשיב, לפיו אומדן הפגיעה וההפסדים הכלכליים למדינה ולעיר חדרה בעקבות הפקעת המתחם שבו מצויות הקרקעות שלהם יגיע לכ-1.2 מיליארד שקל.
בתחילת השבוע הוגשה עתירה נוספת על-ידי 268 בעלי קרקעות בשטח של 870 דונם, שסמוכות לאלה של העותרים הראשונים, באמצעות עורכי הדין דוד יצחקי ושחר הררי, ואף היא מבקשת לעצור את החלטות רכבת ישראל והמדינה הנוגעות להפקעת הקרקעות.
לפי העותרים, במשך שנים התקיים שיתוף-פעולה מלא בין רכבת ישראל, העירייה והבעלים, אך לטענתם, הנהלת הרכבת פעלה בניגוד לסיכומים הקודמים, כשחתמה על צווי הפקעה באופן חד-צדדי ומבלי לשקול חלופות שפגיעתן פחותה.
"מצב הזוי"
אלחנן ליזרוביץ, מנכ"ל ובעלי קבוצת elg שמחזיקה ב-180 דונם, מהם יופקעו 37 דונם, מסר: "עשינו כל מאמץ להגיע לפשרה עם רכבת ישראל ולשמור על הזכויות של כל הצדדים המעורבים, אבל לצערנו הניסיון הזה לא צלח. כעת נוצר מצב הזוי שבו המדינה לא רק פוגעת בזכויותינו, אלא גם תיאלץ לשלם מאות מיליוני שקלים כפיצויים על ההפקעות ועל הנזקים הכלכליים שנגרמו מהמהלך הזה, וכל זאת מכספי הציבור".
עו"ד דוד יצחקי, המייצג את העותרים, אומר כי "מטרת העתירה היא לתקן עיוות תכנוני שהתפתח מבלי משים לב לתוצאות ההליך התכנוני. מתברר שיד ימין (המתכננת) אינה מתואמת עם יד שמאל (המדינה). כך נוצר מצב שרגע לפני אישור תוכנית מפורטת הזדרזה רכבת ישראל לאשר תת"ל לטובת שינוי תוואי מסילת הרכבת אשר גורם במישרין להפקעה, ובכך מאלצת בעקיפין את המדינה לשלם פיצויים בעשרות או מאות מיליוני שקלים".
בעתירה מתבקש בית המשפט להוציא צווים על-תנאי וקבועים, המורים לוועדות ולרכבת להסביר מדוע תוכנית המתאר של חדרה אינה שומרת את זכויותיהם, ולהצהיר כי התוכנית אכן שומרת זכויות קניין.
בדיון שנערך לפני כחצי שנה בבית המשפט העליון לגבי העתירה הקודמת, העירו השופטים כי בצד החשיבות לקידום וביצוע תוכנית הכפלת המסילות, על רשויות המדינה והשלטון לחפש פתרונות לשמר זכויות במתחמים שבהם עובר עובר תוואי המסילה, כך שבסופו של דבר יקודמו אזורי פיתוח עירוניים בסינרגיה עם הרכבת, ומבלי שהמדינה והרשויות יידרשו לשלם פיצויים.
ואולם לגלובס נודע כי טרם נרשמה התקדמות במגעים בין הצדדים בדרך להשגת הסדר בנושא.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.