167 הרוגים: מה גרם להתרסקות המטוס בדרום קוריאה

התקלה במטוס נגרמה, כך על פי הערכת הרשויות, כתוצאה מפגיעת ציפור במערכת הנחיתה במהלך ניסיון הנחיתה הראשון • בעקבות הפגיעה, נאלץ המטוס לנסות נחיתת חירום ללא גלגלים, מה שהוביל להחלקה על המסלול, פגיעה בקיר והתלקחות קטלנית

התרסקות המטוס בקוריאה הדרומית / צילום: Reuters, Kazuki Koike
התרסקות המטוס בקוריאה הדרומית / צילום: Reuters, Kazuki Koike

הלילה התרסק מטוס בואינג 737-800 של חברת Jeju Air במהלך נחיתה בנמל התעופה הבינלאומי מואן בקוריא הדרומית. הטיסה הגיעה מבנגקוק עם 181 נוסעים וההתרסקות הובילה למותם של לפחות 167, כאשר שני ניצולים נמצאו עד כה - אנשי צוות שהיו בחלקו האחורי של המטוס.

לרנקה בחוץ, פרנקפורט בפנים: אל על מאריכה את המחירים המקובעים לארבעה יעדים
התקלה של חברת התעופה שפגעה במיליוני נוסעים

לפי הערכת הרשויות המקומיות, התקלה נגרמה כתוצאה מפגיעת ציפור במערכת הנחיתה במהלך ניסיון הנחיתה הראשון. בעקבות הפגיעה, נאלץ המטוס לנסות נחיתת חירום ללא גלגלים, מה שהוביל להחלקה על המסלול, פגיעה בקיר והתלקחות קטלנית. תאונות מסוג זה, הנובעות מפגיעת ציפור במערכת קריטית, הן נדירות יחסית, במיוחד לאור הסטנדרטים הגבוהים של בטיחות תעופתית בקוריאה הדרומית.

עלייה בתאונות ב־2024

האירוע הקשה מצטרף לשורת התרסקויות נוספות שאירעו במהלך 2024, האחרונה רק לפני שבוע, כאשר מטוס של חברת אזרבייג'ן איירליינס מבאקו לגרוזני, צ'צ'ניה, נאלץ לסטות ממסלולו עקב פעילות של מערכות הגנה אווירית רוסיות שזיהו את המטוס כגורם עוין. המטוס ניסה לנחות מספר פעמים בגרוזני, אך בשל התנאים, הופנה לנחיתת חירום באקטאו, קזחסטן, שם התרסק. בתאונה נהרגו 38 מתוך 67 הנוסעים, רובם אזרחים אזרבייג'נים. בעקבות המקרה, אל על הודיעה על השעיית הקווים למוסקבה למשך שבוע.

על פי דוח הבטיחות של IATA ל־2023, שיעור התאונות הכללי בתעופה האזרחית עמד על 0.80 תאונות לכל מיליון טיסות, כלומר הסיכוי שתאונה תתרחש הוא כ־1 ל־1.2 מיליון טיסות. שיעור התאונות הקטלניות היה אף נמוך יותר (0.03). שנת 2023 הייתה שנה בטוחה בתעופה העולמית, למעט תאונה קטלנית אחת שאירעה בנפאל לא היו התרסקויות. אולם שנת 2024 הביאה עימה עלייה בשיעור התאונות, כאשר התרסקויות נוספות אירעו השנה גם בברזיל ונפאל, ואירוע בטיחות חמור אירע ביפן.