גמר "הכוכב הבא לאירוויזיון" של קשת 12, שהתקיים בשבוע שעבר, רשם רייטינג שיא של חמש שנים, 27.7%. יובל רפאל, ניצולת מסיבת הנובה, תייצג את ישראל בתחרות שתתקיים בשווייץ בחודש מאי, ובמסגרת ההסכם בין קשת לתאגיד השידור "כאן", קשת היא זו שתממן את המשלחת בעלות של כ־3.5 מיליון שקל - כך נודע לגלובס.
● הבליץ לא נגמר: הליכוד מגיש הצעת חוק חדשה נגד תאגיד השידור הציבורי
● הרשות השנייה: דד־ליין חדש של עוד חודשיים למינוי מנכ"ל קבוע לחדשות 13
מדובר במימון מלא של המשלחת, כולל האבטחה הנדרשת באירוע כזה בצל המלחמה והאנטישמיות הגואה, לצד הפקת השיר לאירוויזיון ומימון המשדר המיוחד בערוץ כאן 11 שבו ייחשף השיר שייצג את ישראל בתחרות. מבחינת ערוץ כאן 11, המשמעות היא חיסכון בהוצאות של מיליוני שקלים, שניתן יהיה להסיט לטובת הפקות מקור.
בנוסף, במסגרת ההסכם מקבל התאגיד חבילת פרסום בשווי כמה מיליוני שקלים בערוץ קשת 12, הן סביב האירוויזיון והן סביב תכני התאגיד כמו "קופה ראשית", למשל. גם בשנה שעברה נחתם הסכם דומה, שבמסגרתו קודמו מספר תכנים של התאגיד, ובהם "המפקדת", "טהרן", "דוח רולניק" ו"מנאייכ".
כמה שווה ההסכם לקשת? לפי נתוני יפעת בקרת מדיה, לאורך העונה נמכרו פרסומות וחסויות בהיקף של 25 מיליון שקל (לא כולל שידורים חוזרים). הסכום מבוסס על כך שמדובר בתוכנית סופר פריים־טיים המשודרת פעמיים בשבוע, כלומר יש אפקטיביות גבוהה לפרסום.
הרווח של קשת
הקשר בין כאן 11 לבין קשת 12 מתקיים זו השנה השנייה לאחר קול קורא שהוציא התאגיד להגשת הצעות בעניין האירוויזיון. בפני התאגיד עמדו שתי אלטרנטיבות: לקיים ועדה פנימית ולדאוג לעלויות בעצמו - או להוציא את האופרציה בקול קורא לחברה אחרת שתקיים תחרות שירה. מאחר שתחרות כזו קיימת רק בקשת, הבחירה הייתה מתבקשת (ב־2022 שיתוף־הפעולה היה עם "אקס פקטור" של רשת 13).
לפני כשנתיים ויתרו בתאגיד על שיתוף־פעולה, ונועה קירל נבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון, כשכל העלויות היו השידור הציבורי. בשנה שעברה קשת מימנה את עלויות המשלחת של עדן גולן - שמוערכות בסכום נמוך יותר ב־250-400 אלף שקל - וכך יהיה כאמור גם השנה עם רפאל.
מעבר להורדת העלויות, במשך כחצי שנה התאגיד מקבל אזכורים לאחד משידורי הדגל שלו בערוץ מסחרי מוביל. ההייפ שנמשך כמה חודשים גם עשוי לחזק את נתוני הרייטינג של האירוויזיון עצמו.
עם זאת, שיקול נגד ההסכם הוא אובדן מותג האירוויזיון. בעוד שבתאגיד יהיו רק המשדרים של חשיפת השיר הנבחר והאירוויזיון עצמו, בקשת 12 נהנים לאורך השנה משימוש במותג התאגיד עבור נתוני הרייטינג. במידה מסוימת, הנציג הנשלח לאירוויזיון מזוהה יותר עם קשת ופחות עם התאגיד.
התמריצים עבור קשת ברורים אף הם: בעלות על התוכנית שבה נבחר הנציג לתחרות שירה בינלאומית פופולרית, ממצבת את קשת גבוה יותר בשוק הישראלי ובכלל. יתרה מכך, ממוצע העונה עמד על 20% רייטינג, גבוה מכל העונות האחרונות, מה שתרם מאוד לביקוש לפרסום.
נציין כי קשת התמודדה מול ביקורת רבה ברשתות על ניצול ציני של המלחמה במהלך העונה האחרונה. עם זאת, נתוני הרייטינג - שהביסו מדי שבוע את המתחרים - יכולים ללמד על העדפות הציבור בפועל ועל הדומיננטיות של הערוץ המשדר. במהלך תוכנית הגמר ציינו המנחים כי נרשם שיא של 4.5 מיליון הצבעות לשלוש המתמודדות.
אזהרת ה־EBU
בחודשים האחרונים הגישו חברי כנסת מטעם הליכוד מספר הצעות חוק המבקשות לסגור או לשנות את פעילות התאגיד, ואלה הגיעו לדיונים בוועדת הכלכלה.
לאור ניסיונות החקיקה הללו, בחודש שעבר שלח איגוד השידור האירופי, ה־EBU, מכתב חריג לכנסת שהזהיר כי סגירת התאגיד הוא מהלך חסר תקדים.
שידור ציבורי הוא מאבני־היסוד של הדמוקרטיה, נאמר במכתב, וסגירת התאגיד או השתלטות עליו יצביעו על "סטייה מהסטנדרטים המחוזקים על־ידי מדינות דמוקרטיות בעולם, ויסכנו לא רק את האמון המקומי אלא גם את האמון הבינלאומי".
באופן אופרטיבי, החברות של ישראל באיגוד השידור האירופי מאפשרת לה את ההשתתפות באירועים בינלאומיים מרכזיים, ובהם האירוויזיון.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.