אפקט המנגל: המכירות של הקצביות עלו ב-80% בשבוע של יום העצמאות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • נתוני הפניקס גמא מצביעים על ירידות כמעט בכל ענפי המשק, למעט ענף המזון

מנגל ביום העצמאות / צילום: Shutterstock
מנגל ביום העצמאות / צילום: Shutterstock

בשבוע החולף, שבו צוינו יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות, נרשמו ירידות ברוב ענפי הצריכה המרכזיים עקב מצב-הרוח הלאומי, מזג האוויר השרבי והשריפה הגדולה באזור הרי ירושלים - כך עולה מנתוני המדד השבועי של הפניקס גמא, הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל. בנוסף, לעובדה שבשבוע זה היו פחות ימי עבודה אל מול השבוע הקודם, הייתה השפעה על הירידות.

ועדות הכלכלה והכספים בדיון על מחירי המזון: "היו מי שניצלו את המשבר"
הטיסה בוטלה בגלל הטיל מתימן? אלה הזכויות שלכם

הירידה הגדולה ביותר נרשמה בענף האופטיקה (31%), למרות המבצעים הרבים שפרסמו רשתות האופטיקה השונות לקראת יום העצמאות. הירידות המשמעותיות הבאות הן בענף התיירות (26%) ובענף מוצרי החשמל והאלקטרוניקה (23%).

הענף היחיד שרשם השבוע עלייה לעומת השבוע הקודם הוא ענף המזון (6%), הודות לקניית בשר למנגלים של יום העצמאות. נזכיר כי גם בשבוע הקודם עלו הרכישות בענף (16%), הודות ל"מילוי המזווה" מחדש לאחר חג הפסח.

בצלילה לתוך הסגמנט, תת-ענף הקצביות ומוצרי הבשר רשם עלייה משמעותית של 80% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי. העלייה נבעה מגידול של 35% במספר הקניות ועלייה של 33% בגובה הקנייה הממוצעת. לשם המחשה, הקנייה הממוצעת בקצביות עמדה השבוע על 327 שקל לעומת 245 שקל בשבוע קודם לכן. בהשוואה לשנה שעברה נרשמה עלייה של 11% בגובה הקנייה הממוצעת, שמיוחסת ליוקר המחיה ולעלייה במחירי הבשר בישראל.

"לאחר שאפריל היה חודש חזק עם מחזורי קניות גבוהים בכרטיסי אשראי, חודש מאי נפתח בירידות", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "למרות הכול, הציבור הישראלי לא וויתר על המנגלים ביום העצמאות, ועל כן ענף המזון עלה השבוע במחזורי הקניות".