בעקבות הסכם הסחר בין סין וארה"ב: מניית צים מזנקת בשיעור דו-ספרתי

חברת התובלה הימית מישראל, בניהולו של אלי גליקמן, מפעילה קווים משמעותיים בין המזרח הרחוק לבין נמלי ארה"ב • לאחר שארה"ב וסין הודיעו על השהיית רוב המכסים ההדדיים ביניהן לתקופה של 90 יום, מניית צים מזנקת במסחר בוול סטריט, וכך גם מניות נוספות מהתחום

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ארה"ב וסין הודיעו הבוקר על השהיית רוב המכסים ההדדיים ביניהן לתקופה של 90 יום, במטרה להמשיך את המגעים בין המדינות ולנסות להגיע להסכם. בתגובה, המדדים בוול סטריט קופצים בחדות. אחת החברות הישראליות שצפויה להרוויח במיוחד מהורדת המכסים היא צים , שמנייתה מזנקת במסחר בארה"ב בשיעור דו-ספרתי.

אך לא רק היא - מניות נוספות מתחום תובלה ימית מתעודדות מהחדשות: Maersk מזנקת כעת באירופה בכ-12.6%, ו-Hapag_Lloyd מטפסת בכ-10.7%.

הציוץ של טראמפ שמפיל בחדות את טבע ואת יתר מניות הפארמה
ארה"ב הודיעה רשמית: הגענו להסכמות עם סין על הסכם סחר

צים, חברת התובלה הימית מישראל בניהולו של אלי גליקמן, מפעילה קווים משמעותיים בין המזרח הרחוק לבין נמלי ארה"ב. כשהמכסים של ארה"ב על רוב מדינות העולם עלו, ובהמשך, כשאלה על סין לא הוקפאו, המשמעות הייתה ייקור של מוצרים סיניים עבור הצרכן האמריקאי, וכתוצאה מכך ירידת ביקושים - מה שפוגע בתוצאות צים. זאת משום שהירידה בביקושים מפחיתה את הביקוש לתובלה הימית ומורידה את מחירי התובלה. חברות התובלה הימית נהנות כשהיקף הסחר הבינלאומי גדל, וסובלות כשיש מלחמות סחר. זו בין היתר הסיבה שמניית צים נפלה מתחילת השנה הנוכחית ב-19%.

עם פרסום דוחות 2024, עוד לפני הטלת המכסים של ארה"ב, גליקמן אמר כי "אלה השפעות חיצוניות מאוד קשות שעלולות לזעזע את שוק הספנות, והן לא בשליטתנו. במאקרו, העלאת מכסים עלולה להעלות את האינפלציה, לגרום להורדת ביקוש ולפגוע משמעותית בסחר העולמי".

מניה תנודתית

צים היא מניה תנודתית: החברה הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק ב-2021 לפי שווי 1.5 מיליארד דולר. על רקע משבר הקורונה היא הגיעה לשיא של מעל 10 מיליארד דולר, ואז נפלה לשפל של פחות ממיליארד דולר ב-2023.

שנת 2024 הייתה חיובית עבור צים, דווקא בגלל איומי החות'ים וסגירת המעבר במיצרי באב אל-מנדב ותעלת סואץ. הארכת הקווים הובילה להורדת ההיצע של אוניות ומכולות, ולכן להעלאת מחירי התובלה הימית, מה שבא לידי ביטוי בדוחות חזקים של החברה ב-2024.

צים רשמה בשנה זו צמיחה של 63.3% בהכנסות ל-8.4 מיליארד דולר, עברה מהפסד לרווח נקי של 2.15 מיליארד דולר והציגה EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 3.7 מיליארד דולר. נכון להיום (לפני הזינוק בטרום), שווי החברה מגיע לכ-2 מיליארד דולר.