ענקית הנמלים של איחוד האמירויות, דובאי פורטס (DP World), חתמה על מזכר הבנות עם ממשלת סוריה, להשקעת ענק של כ־800 מיליון דולר בפיתוח הטרמינל והשירותים הלוגיסטיים בנמל טרטוס. זאת חודשים ספורים לאחר שמשטר אחמד א־שרע (אבו מוחמד אל־ג'ולאני) דרש מהצי הרוסי לעזוב את העיר.
● היא אחת המדינות העוינות את ישראל, היא מאיימת על שכנותיה ופוטנציאל עסקאות הנשק בשמיים
● מערכת הנשק הישראלית שזוכה לביקושים גדולים במיוחד
חברת DP היא אחת מהגדולות בעולם, ומפעילה 78 טרמינלים בכ־40 מדינות: החל מצ'ילה וקנדה באמריקה, דרך צרפת ובריטניה באירופה, מצרים, קפריסין, ערב הסעודית וסומלילנד במרחב המזרח התיכון, הודו וסין באסיה ועד לאוסטרליה וניו זילנד. בכל המדינות הללו גם יחד, החברה מעסיקה כ־97 אלף עובדים. לאחר כינון הסכמי אברהם, החברה אף התעניינה בנמל חיפה, אולם בדצמבר 2021 פרשה מהמכרז להפרטתו בעקבות החלטה שלא לאשר את ההצעה האמירותית שכללה דרישה להיות בעלת השליטה - בגין שיקולים ביטחוניים.

מפת הנמלים של סוריה
במקום זאת, DP פונה כעת לסוריה במסגרת צעד אמירותי אסטרטגי, שמציב אותה במאבק על הנוכחות במדינה ביום שאחרי משטר אסד - מול מדינות שונות בהן טורקיה וערב הסעודית. זהו ניצול ואקום שנוצר בשל דרישת א־שרע מרוסיה לעזוב את טרטוס. זאת שש שנים לאחר שבשאר אסד העניק את הנמל בחכירה ל־49 שנים לחברת "בודטרנסגז" הרוסית, שהתחייבה להשקיע כ־500 מיליון דולר בפיתוח. באותה עת, שאפה ממשלת סוריה כי התפוקה של הנמל תעלה מ־4 מיליון טונות בשנה בלבד לכ־38 מיליון טונות.
עבור דובאי פורטס, היעדים בסוריה רחוקים מלהיות חסרי תקדים. ב־2024, למרות השפעות מתקפות המורדים החות'ים על תנועת הסחורות הימית, חלה צמיחה שנתית של 8.3% בהיקף המכולות שטופלו בטרמינלים בנמלי DP לשיא של 88.3 מיליון TEUs (יחידת מידה מקבילה למכולת 20 רגל). מנגד, בשנה שעברה חלה ירידה של 2% ברווחי הענקית האמירותית ל־1.5 מיליארד דולר, על אף עלייה של 9.7% בהכנסות לכ־20 מיליארד דולר. בחברה נימקו זאת בצמיחה בעלויות הפיננסיות.
מגוון יעדים עתידיים
בסוריה מצפה לחברה תחרות עסקית מעניינת, לאחר שבתחילת החודש חתמה ענקית הספנות והלוגיסטיקה הצרפתית CMA CGM על הסכם להפעלת נמל לטקיה, שבו תשקיע כ־259 מיליון דולר בתוך כארבע שנים. עדות להשפעה הדיפלומטית של אותו הסכם התקבלה, כשתוך פחות משבוע מהחתימה - הנשיא עמנואל מקרון קיבל בארמון האליזה את נשיא סוריה אחמד א־שרע.
האתגרים הללו נלקחו בחשבון במטה החברה האמירותית, שביצעה התאמות בהשקעותיה. בתחילת השנה אלו עמדו על כ־2.5 מיליארד דולר לנמל הדגל באיחוד האמירויות, ג'בל עלי, ולשדרוג מתחם הפרי זון (סחר חופשי) בו, לשיפוץ נמלי "גייטווי" בלונדון, טונה טקרה בהודו, נ'דאיאנה בסנגל וג'דה בערב הסעודית. יו"ר ומנכ"ל דובאי פורטס, אחמד בן סוליים, הסביר כי האסטרטגיה הזו משרתת את מטרת החברה לצמיחה ארוכת טווח: "זו אסטרטגיה שמתאימה לנכסים שלנו, שבשילוב תשתיות קריטיות בשווקי מפתח (דוגמת נמלים; ד.ש.א), מבטיחים התרחבות יעילה".
ד"ר יואל גוז'נסקי, חוקר בכיר וראש תוכנית המפרץ במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אומר כי העסקה של האמירותים עם הסורים היא לחלוטין גיאו־אסטרטגית. "עד עכשיו, האמירותים היו מהוססים בסוריה, והסעודים נכנסו לשם בעוצמה רבה יותר . יתכן כי זו סנונית ראשונה אשר נובעת גם מהחיבוק של טראמפ, שהסיר סנקציות מסוריה. התפיסה של דובאי פורטס בעולם מראה כי לאן שהחברה הזו הולכת, האמירותים הולכים - וזה ניכר במקומות כמו נמלי הים האדום. עסקת טרטוס נראית כמו שילוב של הזדמנות עסקית וגיאו־אסטרטגית".
אותו שילוב של הזדמנות עסקית וגיאו־אסטרטגית משתקף מהיעדים העתידיים של DP בסוריה, שכוללים העברת ידע וניסיון של החברה בתחומים נוספים שבהם היא מתמקצעת, ובמיוחד ניהול לוגיסטי מתקדם. הענקית האמירותית, בשילוב ממשלת סוריה, בוחנות גם יצירה של מתחמי תעשייה ואזורי סחר חופשי כמו אלו שחברת DP כבר מפעילה, ויצירת מתחמי אחסון הובלות גדולים באזורים שונים בסוריה.
מנהל הקשרים המקומיים והבינלאומיים ברשות הנמלים הסורית, מאזן אלוש, סיפר לסוכנות הידיעות "אנאב בלאדי", כי ההשקעות בנמלים המקומיים יתבססו על הצעות תחרותיות, בין אם על בסיס הכרזות של המשטר ובין אם על בסיס משא ומתן עם חברות גדולות. "אנחנו מאפשרים לכל מדינה או חברה שמחויבות לחוקים ולדרישות הציבור הסורי להגיש הצעות, שתואמות את האינטרסים והביטחון הלאומי שלנו", אמר.
לא רק נפט
הפתיחות הסורית להשקעות משתלבת היטב עם חזון 2030 של איחוד האמירויות לגיוון הכלכלה, חזון שדובאי פורטס היא כלי מהותי להגשמתו. לפי נתוני הבנק העולמי, הנפט מהווה כ־15% מהתוצר האמירותי, אבל נתוני משרד הכלכלה באבו דאבי מעידים עד כמה הם מצליחים בגיוון הכלכלה. במחצית הראשונה של 2024, סקטור הנפט המקומי צמח ב־0.3% בלבד, ואילו הסקטור שאינו נפט זינק ב־5.3%.
ההסכם על טרטוס מתווסף להשקעות נוספות שביצעה DP לאחרונה, בהן מזכר הבנות מסקרן עם ממשלת ערב הסעודית לפיתוח מתחמים לוגיסטיים משותפים בממלכה. כאלו שתואמים הן את חזון 2030 של איחוד האמירויות והן את חזון 2030 של ערב הסעודית. מעבר לכך, יומיים בלבד לפני שנסגר מזכר הבנות עם ממשלת סוריה, ענקית הנמלים האמירותית חתמה על הסכם דומה עם ממשלת הרפובליקה הדומיניקנית, שכולל השקעה של 760 מיליון דולר בנמל מקומי. בדומה לסוריה, זוהי צפויה להוות נקודת פתיחה גם למיזמים נוספים, כמו מתחם פרי זון.
הציפייה באבו דאבי היא כי כל ההשקעות בתחומים שאינם נפט יניבו צמיחה בטווח המיידי ובטווח הארוך. לגבי השנה הנוכחית, פירסט אבו דאבי בנק (FAB) מעריך כי איחוד האמירויות תסיים את 2025 עם צמיחה של 5.6% - לעומת כ־4.5% אשתקד. נתון גבוה משמעותית מהתחזית העולמית של קרן המטבע הבינלאומית ל־3.2% ותחזית FAB לגבי מדינות מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) של 4.2%.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.