הרכבת הקלה | בלעדי

מחיר מלחמת הסחר: ישראל תשלם עוד 100 מיליון שקל על קרונות רכבת

האמריקאים דרשו מישראל שלא לחתום על עסקה עם חברת CRRC הסינית כספקית קרונות לרכבת הקלה בירושלים • הפשרה: העסקה תחתם, אך הקרונות יורכבו בארה"ב בעלויות נוספות

קרונות בנמל אשדוד, מאי 2020 / צילום: נת''ע
קרונות בנמל אשדוד, מאי 2020 / צילום: נת''ע

בחודש שעבר אמורה הייתה להיחתם עסקת הענק לרכישת קרונות לרכבת הקלה בירושלים בעלות של 383 מיליון דולר מהחברה הסינית CRRC - שסיפקה את הקרונות גם לקו האדום בגוש דן. אולם העסקה נעצרה בחריקת בלמים מירושלים, כשבמשרד האוצר קיבלו הנחיה שלא לחתום על העסקה. זאת לנוכח דרישת ממשל טראמפ שלא לרכוש את הקרונות מסין.

בלעדי | בעלות של 130 אלף שקל לפחות: מירי רגב תטוס מחר להונגריה
מסמך פנימי של נת"ע חושף: פרויקט הענק צפוי להתעכב במספר שנים

מאז התקיים שיח שהיו מעורבים בו החשכ"ל יהלי רוטנברג ואנשיו וכן השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר עם אנשי השגרירות האמריקנית בישראל. בסופו של דבר הוסכם על רכישת הקרונות מהסינים, שייצרו אותם במפעל של CRRC בארה"ב. כעת מסתבר שה"מס" שישראל תצטרך לשלם על מלחמת הסחר של טראמפ יהיה לפחות 100 מיליון שקל שיתווספו לסכום העסקה כדי להעביר את הייצור מסין לארה"ב, כך נודע לגלובס.

חברה מוכרת בישראל

נזכיר כי בחודש אפריל האחרון אמור היה להיחתם ההסכם לאחר שהקבוצה שזכתה במכרז הקמת הקו בהנהגת החברות הישראליות דן ודניה סיבוס, פנתה לסינים - לאחר שהחברה הפולנית PESA פרשה מהפרויקט בשנה האחרונה. זאת בשל הסיכון הגובר בעשיית עסקים עם ישראל והורדת דירוג האשראי. בכל אופן, כדי לא לעכב את הפרויקט, אושר בינתיים מימון לעבודות ההנדסה האזרחית, והוחלט שבתוך חצי שנה יבוצע רכש קרונות בהליך מכרזי חדש.

החברה הממשלתית הסינית CRRC מוכרת בישראל. היא התחרתה יחד עם אגד ושיכון ובינוי על הקמת הקווים הירוק והסגול בגוש דן, אך הצעתה נפסלה. לא בגלל ארץ המוצא, אלא משום שהיא לא עמדה במבחני כדאיות כלכלית, ובוועדת המכרזים חששו שמדובר בהצעה בעייתית שאין לה היתכנות באמת, אשר תשית על המדינה בהמשך סכומי עתק נוספים כדי להשלים את הפרויקט.

אותה CRRC גם סיפקה את קרונות הקו האדום בגוש דן לאחר שזכתה במכרז בשנת 2015 לאספקת 90 קרונות, חוזה תחזוקה ל־16 שנה לקרונות ולתשתיות וכן אופציה לרכישת 30 קרונות נוספים. תוצאות המכרז עמדו גם במבחן בתי המשפט. הוגשו נגדו עתירות רבות לאחר שהסינים זכו בו בזכות המחיר הנמוך שסיפקו לעומת המתחרות האירופיות. כעת, בנוסף למשא ומתן שמתנהל לגבי הקרונות בירושלים, הממשלה מבקשת לממש את אותה אופציה לרכישת הקרונות לרכבת בגוש דן. פרקטית, ייתכן שלמדינה אין ברירה אלא לממש את האופציה עם הסינים, שהרי אלו כבר זכו לפני שנים באספקת הקרונות.

אין באמת אינטרס

בנוסף, גורמים בענף מציינים שאמנם ישראל "נקנסה" בסכום כסף נכבד כדי לרצות את האמריקאים אבל שמדובר באפשרות הרעה במיעוטה וזאת משום שפתיחת הליך מכרזי חדש כשכל המתחרות הציעו מחירים גבוהים בהרבה משל הסינים היו גורמים להשתת סכומים גבוהים יותר על קופת המדינה. ובכל זאת, קשה להתעלם מן העובדה שחומרי הגלם יועברו מסין לארה"ב ושם יורכבו הקרונות שיעברו בסופו של דבר לישראל ובעלות גבוהה יותר מהמתוכנן מבלי שלישראל יש אינטרס מובהק בנושא.

הקרונות המדוברים מיועדים לקו הכחול בבירה שהקמתו מוערכת בכ־9 מיליארד שקל והוא יכלול 31 ק"מ משכונת גילה ותלפיות ועד לרמת אשכול ושכונות צפון העיר. לא מדובר בסכום היחיד שנוסף לפרויקט הרכבות הקלות בעקבות התפתחויות חריגות. בכנס תשתית לעתיד של גלובס שהתקיים בחודש מרס האחרון חשפה סגנית החשכ"ל אשרת דוד דקר כי עלות התפרעויות קומץ מהעדה החרדית נגד העבודות באזור בר אילן כבר עלו 300 מיליון שקל.

בנוסף, בשבוע האחרון נחתם הסכם בין משרד האוצר למשטרה בעלות 135 מיליון שקלים לתוספת תקנים ובונוסים למשטרת ירושלים כדי שזו תפסיק לתקוע את העבודות על קווי הרכבת הקלה . כך, לפני החתימה החשכ"ל יהלי רוטנברג ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן האשימו כי המשטרה פוגעת בפרויקטים בשל הרצון בתוספת תקציבית. "המשטרה פועלת ללא הצדקה ללא סמכות ובניצול כוחה לרעה", נכתב.