משרד האוצר ממשיך לגבש רפורמה במיסוי על רכב חשמלי, שתפורסם לקראת סוף השנה. הרפורמה הנידונה כוללת מספר מהלכים, שמימושם תלוי בין השאר בעלות התקציבית ובהתקדמות המעשית לקראת הטלת מס נסועה על רכב חשמלי. על פי חוק התקציב שאושר, מס הנסועה אמור היה להיכנס לתוקף בתחילת 2026 אולם ככל הנראה ידחה במספר רבעונים, בהנחה שלא יוחלט לבטל אותו כליל ברגע האחרון.
● בלעדי | מחיר מלחמת הסחר: ישראל תשלם עוד 100 מיליון שקל על קרונות רכבת
החלופות המוצעות למס
המהלך הראשון צפוי להיות פרסום של רפורמה בשווי השימוש על כלי רכב חשמליים ו"מחושמלים" כולל פלאג־אין והייבריד. בסוף 2025 תפקע הוראת השעה, שעל פיה נקבע כיום גובה ההטבה בשווי השימוש החודשי על כלי רכב מופחתי פליטה. גובה ההטבה עומד כיום על 560 שקל לחודש לרכב היברידי, 1,130 שקל לחודש לרכב פלאג־אין ו־1,350 שקל לחודש לרכב חשמלי מלא. סכומים אלה נקבעו בתחילת העשור ועודכנו עד כה רק בגובה המדד.
האוצר בוחן כעת להגדיל משמעותית את גובה ההטבה כדי לפצות על השחיקה הריאלית שלה לאורך השנים, שנובעת בין השאר מהתייקרות משמעותית של דגמי רכב רבים מסוגים אלה, בין השאר בשל עליית מס הקנייה עליהם בשנים האחרונות. על פי הערכות ההטבה לרכב חשמלי מלא עשויה לעמוד על 1,800-2,000 שקל לחודש אולם הסכום עדיין לא נקבע.
במקביל מגבשים באוצר מספר חלופות לגובה מס הקניה על רכב חשמלי, שיוטל החל מה־1 בינואר 2026. החלופות תלויות, כאמור, במימוש של מס הנסועה ב־2026, שאמור להכניס לקופת האוצר כ־1.35 מיליארד שקל ויוכפל בשנה שלאחר מכן. ברירת המחדל, בהנחה שלא תתקבל החלטה אחרת, היא ביטול הטבת מס הקניה על רכב חשמלי והעלאת המס מ־45% ל־83% בניכוי הטבת המס הירוק. אולם אם מס הנסועה אכן ייכנס לתוקף בשנת 2026 עשוי מס הקניה לעלות לכ־55% עד 65% כאשר הגובה השקלי המקסימלי של הטבת המס יפחת בדרגה נוספת.
מרשות המסים נמסר בתגובה כי "הוראת השעה בנושא הטבת שווי השימוש ברכב צמוד תקפה עד סוף 2025. אין כרגע צפי מדויק מתי יעודכן שווי השימוש אולם הוא צפוי להתרחש עד סוף השנה האזרחית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.