השוק מגיב בעצבנות, השקל יורד, והדיווחים בתקשורת על היערכות לתקיפה ישראלית באיראן נותנים את אותותיהם. לתקיפה כזו יש השלכות רבות, ובהן גם אפשרות לסגירת המרחב האווירי ולביטולי טיסות לתקופה ארוכה, כפי שהוכיחו אירועי עבר.
בגופים הכפופים למשרד התחבורה עדיין לא התקבלו תהיות או שאלות מצד חברות תעופה זרות, אך ההערכה הרווחת בענף היא חד-משמעית: במקרה של תקיפה כזו, חברות התעופה הזרות לא יישארו כאן, משום שההנחה היא שתקיפה באיראן תוביל לכל הפחות לתגובה ואולי אף למערכה אינטנסיבית יותר.
● "זה יהיה גרוע לשקל": התרחיש שממנו חוששים בשווקים אם ישראל תתקוף באיראן
● פרשנות | תרגיל המשא-ומתן של טראמפ שיכול להפוך למלחמה חסרת תקדים
בתחילת החודש שעבר טיל חות'י ששוגר מתימן נפל בשטח נמל התעופה בן גוריון, והמרחב האווירי בארץ נסגר לחצי שעה בלבד, באופן שהביא מיד לגל ביטולים של חברות התעופה - לרוב לכ-48-72 שעות אך באופן שהתארך מעת לעת, עד כדי כך שגם כעת ישנן חברות רבות שעדיין לא החזירו את טיסותיהם לישראל.
גורמים בענף מסבירים כי כל תמריץ שהמדינה תיתן לחברות התעופה הזרות לא יסייע להשאיר אותן פה בשעה שיש התחממות ביטחונית משמעותית ובטח לאחר שטיל שלא יורט נפל בשטח הנמל.
קודם לכן כבר בחודש מרץ הזהירו החות'ים את חברות התעופה הזרות שלא לטוס לישראל, אך האיומים לא גרמו לביטולים - עד שאכן התממשו.
באופן חריג, תחקיר חיל האוויר על הכשל ביירוט של הטיל שנפל בנתב"ג הוצג לחברות הזרות, ונציגיהן נלקחו לסיורים בחברות התעשיה הביטחונית בארץ כדי להציג את יכולותיה של ישראל להתמודד עם איומים - ועדיין החזרה של החברות לכאן היא איטית.
ללמוד מתקדימים
מתקפת הטילים הבליסטית על ישראל שהתרחשה בתחילת אוקטובר האחרון הביאה לסגירת המרחב האווירי של ישראל למשך שעה, ולאחר מכן מספרן של חברות התעופה שפעלו בישראל ירד דרמטית, בתקופה שבה גם ככה לא הייתה כאן פעילות ערה של חברות זרות.
גם חברות התעופה הישראליות נפגעו והודיעו על שינויים בלוחות הזמנים בעקבות עזיבתם המיידית של מטוסים חכורים ב"חכירה רטובה" (מטוסים זרים המופעלים על-ידי צוותים זרים בשירות החברה). במשרד התחבורה הגדירו את לרנקה ואת אתונה כהאבים תחבורתיים שמהם יתוגברו טיסות ארצה, אבל יום לאחר המתקפה, מבדיקת גלובס עלה כי לא היו כרטיסים פנויים לטיסות כאלה.
כל אלה נכונים לתקיפה בישראל. עם זאת, התגובה האיראנית לתקיפה ישראלית עשויה גם להתעכב ולא להיות מיידית, אבל גם אז סביר שחברות תעופה יבטלו טיסות מתוך הנחה שתקיפה כזו אכן תקרה.
ניתן ללמוד מתקדימים: הנציבות האירופית וסוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי (EASA) המליצו בסוף חודש ספטמבר האחרון לחברות התעופה להימנע מהפעלת טיסות במרחבים האוויריים של לבנון וישראל לחודש לפחות, זאת בעקבות חיסולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה בלבנון, ש"הביאה להסלמה כוללת בהתקפות האוויריות והידרדרות במצב הביטחוני, המשפיעים על בטיחות המרחב האווירי מעל ישראל ולבנון", הן מסרו אז.
אולם האזהרות הרשמיות הללו התפרצו לדלת פתוחה: לאחר החיסול ועוד לפני שנודעו תוצאותיו, וויז אייר השעתה את טיסותיה לארץ, לאחר שטיסה מלונדון לישראל שבה על עקבותיה. אייר פראנס וחברות זרות נוספות ביטלו את הטיסות עוד לפני האזהרות הרשמיות. קודם לכן, גם מתקפת הביפרים בלבנון הובילה להפסקת פעילותן של חברות תעופה זרות בישראל מחשש לתגובה.
שיקול כלכלי
הרגישות הגבוהה של ענף התעופה למצב הביטחוני בישראל מיוחסת פעמים רבות לחשש של צוותים זרים להגיע לארץ מוכת טילים ולקושי בגיוסם לטיסות אלה, לצד טענות על עוינות ושיקולים פוליטיים. אבל השורה התחתונה היא כלכלית, שכן מדובר בחברות עסקיות.
כך, בחודש שעבר מייקל או'לירי, מנכ"ל ענקית הלואו קוסט ריינאייר, אמר כי "אני חושב שאנחנו מאבדים סבלנות לישראל ולטיסות לתל אביב, אם הן ימשיכו להיפגע בגלל שיבושי הביטחון. בכנות, היינו מרוויחים יותר משליחת אותם מטוסים למקום אחר באירופה, שם לפחות נוכל למכור את המושבים ללא ההפרעות החוזרות האלה". בהמשך, ריינאייר ביטלה את הטיסות לישראל לקיץ הקרוב.
הקווים לישראל נחשבים לקווים רווחים מאוד, וזאת משום שיש ביקוש גבוהה ויציב לטיסות לחו"ל ובמיוחד בחודשי הקיץ וחגי תשרי, ואולם במסגרת ניהול הסיכונים שמבצעות החברות הזרות, הן מעדיפות פעמים רבות לבחור ביציבות על פני שורת הרווח. כלי הטיס בעולם הם משאב שנמצא במחסור, ולכן "לשרוף" אותו על מקום לא יציב, בשעה שעונת הקיץ היא עונת השיא של השוק, היא החלטה שחברות עסקיות לא ירצו לקבל. זו יכולה להיות אחת הסיבות שפעמים רבות החברות הזרות מקדימות את אזהרותיהם של רגולטורים וסוכנויות.
ולכן, לקראת הקיץ בשוק יעקבו אחרי כמה חברות המשמשות אינדיקטורים חשובים. הראשונה היא קבוצת לופטהנזה, הקבוצה החשובה באירופה, שנחשבת לברומטר עבור לא מעט חברות תעופה ורק בשבוע שעבר הודיעה על חזרה לישראל.
גם פעילות החברות האמריקאיות יונייטד ודלתא היא קריטית - אחרת היחידות שיטוסו לניו יורק הן החברות הישראליות, ובעיקר אל על. הטיסות לניו יורק ולחלק מהיעדים באירופה הן לא רק טיסות תיירות, אלא הרבה פעמים משתייכות לסגמנט כלכלי-עסקי, ולכן קו תעופה פתוח כזה יש השפעה מאקרו-כלכלית.
האחרונה היא וויז אייר, היחידה מבין שלוש חברות הלואו קוסט הגדולות שפעילה היום בישראל. אם היא תחליט על השהיית טיסות, ההשפעה על היצע ומחירי הטיסות יהיה משמעותי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.