השבוע החזק של ענף המזון הסתיים עם עלייה של 67% במכירות בסופ"ש

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי השבוע שהחל בעליות רשם היפוך מגמה מאז התקיפה באיראן

תורים ברשת אושר עד / צילום: יונתן כיתאין
תורים ברשת אושר עד / צילום: יונתן כיתאין

השבוע החולף התחלק לשניים: מיום ראשון עד חמישי נרשמו עליות דו-ספרתיות במחזורי הקניות בענפי המזון, בתי הקפה והמחשבים, ועליות חד-ספרתיות בענפים אחרים. לאחר המתקפה הישראלית באיראן והטילים שבאו בעקבותיה, התחדדו ההבדלים: ענף המזון רשם עלייה משמעותית, בעוד בתי הקפה והתיירות בירידה דרסטית.

מליסרון בפנייה דחופה לשר הכלכלה: "לא יהיה מנוס מהוצאת מאות אלפי עובדים לחל"ת"
הצרכנים ממשיכים להתנפל על רשתות השיווק; זינוק ברכישת בריכות בוולט

בראייה שבועית (8-14 ביוני), ענף המזון רשם עלייה של 16% במחזור הקניות, בעוד ענף האופנה רשם ירידה של 21%, וענף האופטיקה רשם ירידה של 15%. ענף התיירות סיים עם ירידה של 5% בלבד (ועלייה של 9% בגובה הקנייה הממוצעת), מה שמעיד בעיקר על גובה הביקושים בימי החול של שבוע זה.

המערכה שנפתחה בלילה בין חמישי לשישי גרמה לכך שבשישי ושבת נצבעו כל המדדים ומחזורי הקניות בכרטיסי אשראי באדום, והראו ירידות חדות של עשרות אחוזים בכל ענפי הקמעונאות (בהשוואה לתקופה המקבילה שבוע קודם לכן) - למעט ענף המזון שהראה עליות חדות.

בעקבות הסתערות הציבור על המדפים בסופרמרקטים כחלק מהתארגנות לשהייה ממושכת במרחב הביתי או במקלטים, מחזורי הקניות עלו ב-67%, כאשר גובה הקנייה הממוצעת עלה ב-43%. בירידה לסגמנטים, נרשמה עלייה של 20% בהזמנות בשר בקצביות.

במקביל נרשמו בסוף השבוע ירידות חדות בענף בתי הקפה והמסעדות, שבדרך-כלל דווקא רושם את שיאי הפעילות שלו בימים אלה. הענף רשם ירידה של 75% במחזורי הקניות, בעיקר בגלל סגירת המקומות הפיזיים. באונליין נצפו ירידות חדות פחות, הודות להזמנת משלוחים.

מחזור הקניות בענף התיירות ירד בסוף השבוע ב-54%. בזמנים רגילים הענף היה אמור להיות בשיא ההזמנות לקראת חופשות הקיץ, אך בשל המצב ספג ירידות משמעותיות. יותר מ-100 אלף ישראלים תקועים בחו"ל ואינם יכולים לטוס לארץ, אולם הם מזמינים טיסות בין מדינות אחרות, וחלקם מאריכים את שהותם בחו"ל באמצעות סוכני נסיעות ואתרי תיירות, ולכן עדיין קיימת פעילות בענף.

"המשק הישראלי כבר למוד-ניסיון לאחר ה-7 באוקטובר", אומר נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בתחילת המלחמה ראינו ירידות רבות ברוב הענפים, ואז המשק הראה חוסן והתאושש מהר מאוד. הקמעונאים הצליחו להתאים את עצמם למצב החדש ולמקסם את התוצאות מהמצב שנוצר, ומעניין יהיה לראות אם כך יהיה גם הפעם".