מלחמת הטילים משתקת את ענף הרכב ומטלטלת את היבוא העתידי
ענף הרכב הישראלי ספג מ-13 ביוני ועד יום ה' נזק ישיר ועקיף של מעל 400 מיליון שקל. כך מעריכים בענף. זאת בשל אובדן מוחלט של מכירות - שבשגרה עומדות בממוצע על כ-1,000 כלי רכב ביום - ביטולי הזמנות, השבתה חלקית של מערך המוסכים והחלפים, הפסקת מבצעי מכירות ועצירת מסירות, למעט למשרד הביטחון. בנוסף מציינים בענף כי הפגיעה הייתה בתחילת תקופת ההצטיידות של חברות ההשכרה לעונת תיירות הקיץ, והביאה לביטולים של מאות הזמנות עד כה, בעיקר לכלי רכב קטנים.
● אלפי כלי רכב מגיעים לנמלי הצפון; המדינה באה לקראת היבואנים
● דירת פאר על גלגלים: הרכב שיעלה קצת יותר ממיליון שקל
על פי הערכות, החודש צפויות מסירות כלי הרכב החדשים להיות נמוכות במיוחד. בנוסף, מספר יבואנים מרכזיים כבר הקפיאו הזמנות ייצור רכב חדשות מיצרני הרכב שלהם. כלי הרכב האלה אמורים היו להיות מיוצרים בחודשים הבאים, ולהגיע לישראל ברבעון האחרון של השנה.
עלייה בביטוח הימי
נזק לוואי כלכלי נוסף לענף, שעשוי לבוא לידי ביטוי בתקופה הקרובה, הוא עלייה חדה בפרמיית "ביטוח המלחמה הימי", שמטילות חברות הביטוח הבינלאומיות על כלי שיט ומטענים שעוגנים בנמלי ישראל. השבוע דיווחה עיתונות הספנות כי פרמיית ביטוח המלחמה על ספינות שעוגנות בישראל זינקה לרמה של כ-0.7% עד 1% מערך המטען, פי שלושה עד ארבעה מהשיעור מלפני תחילת המלחמה, ביום חמישי שעבר. הרמה הזו עדיין נמוכה מפרמיה בגובה 2%, שהוטלה בנובמבר 2023 על עגינה בישראל, אולם מכיוון שחברות הספנות נוהגות לגלגל את העלויות אל הלקוחות, היא צפויה לייקר משמעותית את עלות יבוא הסחורות, ובמיוחד סחורות בעלות ערך ביטוחי גבוה, כמו כלי רכב חדשים.
עם זאת, בענף מעריכים כי אם תוצאות המלחמה יביאו להפסקת המצור הימי שהטילו החות'ים בים האדום, צפויה ירידה משמעותית בזמני התובלה מהמזרח לישראל, בשל החזרה לתעלת סואץ, ובמקביל ירידה משמעותית בעלויות התובלה.
על פי נתוני האוצר, בין יום שישי 13 ביוני, שבו החלו מתקפות הטילים מאיראן, ועד אתמול, הוגשו למס רכוש 1,827 תביעות בגין נזקי רכב. מהערכות ראשונות של גורמי ביטוח עולה, שחלק גדול מהתביעות הן בשל אובדן מוחלט. מדובר בנזק כספי בהיקף משוער של כ-150־250 מיליון שקל, שנחשב גבוה יחסית, בשל הפגיעות במרכזי הערים ובאזורים שבהם יש הרבה כלי רכב חדישים ויקרים יחסית. עם זאת, מספר התביעות צפוי לגדול משמעותית, בין השאר מכיוון שחלק מהבעלים של כלי הרכב שניזוקו לא נמצאים בישראל, ולאחרים עדיין לא הייתה נגישות אליהם. במקרה של פגיעה מלחמתית, הנזק לא משולם על ידי חברות הביטוח אלא על ידי המדינה, ולפיכך פרמיות הביטוח ללקוחות הנפגעים אינן אמורות להתייקר.
הנחות בצל המלחמה: היבואנים מציעים שלל מבצעי הוזלות משמעותיות
המלחמה, ההאטה במכירות והמלאים ממשיכים לדחוף את יבואני הרכב להנחות והוזלות על כלי רכב חדשים ובעיקר על רכב "אפס קילומטר מהיבואן", כלומר כלי רכב שבהם "היד" הראשונה נרשמת על שם היבואן בתום 12 חודשים ממועד ייצור הרכב.
בין השאר מציעה כיום טלקאר דגם פופולרי כמו קיה נירו הייבריד בתנאי אפס קילומטר בכ-163 אלף שקלים, הנחה של 16 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי 480 מוצעת ב-140 אלף שקל באפס קילומטר, כ-30 אלף שקל פחות ממחיר המחירון שלה כחדשה. יונדאי אלנטרה היברידית מוצעת ב-160 אלף שקל באפס קילומטר, עשרת אלפים שקל הנחה.
ואילו מאזדה הוזילה את מחיר הקרוס־אובר הגדול והמפואר CX-90 עם שמונה מקומות ישיבה ומנוע שישה צילינדרים בנפח 3.3 ליטר למחיר התחלתי של 289 אלף שקל, 38 אלף שקל פחות ממחיר המחירון הקודם של הדגם. המחיר הוא לרכב חדש.

MAZDA CX-90 / צילום: יח''צ
"המונית האוטונומית" של מובילאיי ופולקסווגן עולה על פס הייצור, שנה לפחות לפני הסייברקאב של טסלה
חברת מובילאיי רשמה השבוע אבן דרך משמעותית בדרך למסחור טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המלאה שלה, עם החשיפה של "המונית האוטונומית" הראשונה מייצור סדרתי, שמצוידת בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית פרי פיתוחה.
הרכב מיוצר על ידי חטיבת הרכב האוטונומי MOIA של קבוצת פולקסווגן, והוא מבוסס על המסחרית החשמלית ID. BUZZ של פולקסווגן. זהו אחד מכלי הרכב האוטונומיים הראשונים בעולם שמיוצרים על פס ייצור סדרתי של יצרן רכב גדול בליווי כל שלבי הליכי בקרת האיכות, הפיתוח ההנדסי והאחריות המקובלים בכלי רכב שאינם אוטונומיים.
הייצור הסדרתי אמור להחל כבר במהלך 2025, לפחות שנה לפני ה"סייברקאב" של טסלה, וסדרות הייצור הראשונות כבר הוזמנו ויופעלו ככל הנראה על ידי "אובר".
הרכב יוצא לשוק בשלב הראשון בגרסה עם בסיס גלגלים ארוך, שכוללת ארבעה מושבים ומקום מרווח למזוודות. הוא מגיע עם פתרון "TURNKEY", שמאפשר להפעיל אותו מיידית בשירות מסחרי. הפתרון כולל בין השאר תשתיות טעינה, אפליקציה לניהול ציים, אפליקציה לנוסעים ועוד.

המונית האוטונומית של מובילאיי ופולקסווגן / צילום: יח''צ
המערכת האוטונומית של מובילאיי, שנמצאת ברכב, מוגדרת "דרגה 4", כלומר היא מאפשרת נהיגה ללא התערבות נהג על מסלולים קבועים מראש, והיא כוללת בין השאר רדאר, חיישן לייזר (ליידאר) ומעבדי IQ מפיתוח של מובילאיי. המחיר טרם פורסם, אולם על פי הערכות הוא צפוי לעלות בשלב הראשון על 150 אלף דולר, בין השאר בשל עלות המערכת האוטונומית. לפיכך כלי הרכב ככל הנראה יוחכרו ללקוחות בתוכנית מימון מיוחדת. יצוין כי כלי רכב ראשונים מסוג זה כבר נעים על כבישי ישראל במסגרת בחינה ופיתוח של מובילאיי, אולם ככל הידוע אין כרגע כוונות להפעיל אותם מסחרית בישראל.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.