מלחמת חרבות ברזל, ובוודאי מבצע "עם כלביא", הקשתה על חברות התעופה הזרות לנהל פעילות רציפה בישראל. מעבר לאיום הירי הרקטי על נתב"ג, התווספו גם מחירי ביטוח שהאמירו, קושי בשכנוע צוותי אוויר להגיע, ומעל הכל ממד של חוסר ודאות - כאשר מתכננים להפעיל טיסה למדינה שבה המרחב האווירי עלול להיסגר בכל רגע.
● חברות התעופה הזרות הראשונות שמבקשות לשוב לישראל
● מאות טיסות ביום: כך נערכות חברות התעופה לפתיחת השמיים
חברות תעופה הזקוקות לוודאות על מנת לנהל את לוחות הזמנים שלהן, יכולות בקלות להחליט להסיט את המטוסים ליעדים שבהם ניתן לנחות בלי כל כאב הראש הזה.
השיא הגיע עם פתיחתו של המבצע באיראן: המרחב האווירי נסגר, וחברות התעופה הזרות הודיעו בזו אחר זו על ביטול הטיסות.
חששות בענף מביטולים שיימשכו עד סוף עונת הקיץ וחגי תשרי, התקופות שבהן הביקוש מגיע לשיא, התגשמו במהרה כשחברות ענק כמו איזי ג’ט ובריטיש איירווייז, וכן איבריה אקספרס ו־Swiss הודיעו על הפסקת פעילות עד סוף אוקטובר. עם זאת, בתוך פחות משבועיים, ובזכות הישגים חסרי תקדים שהושגו במהלך המבצע, מסתמן כי יש גם חברות תעופה זרות שממתינות להזדמנות לחזור.
חברות שידן לא הייתה קלה על הביטולים
אילו חברות מבקשות לחזור בכל זאת? למעשה, אין הפתעה שמדובר באותן חברות שהפגינו יציבות לאורך כל תקופת המלחמה. הראשונה שהגישה בקשה לחדש את הטיסות בהקדם הייתה פליי דובאי, שבמהלך השנה וחצי האחרונות הקפידה על ביטולים נקודתיים בלבד ואף הגבירה את תדירות הטיסות לישראל גם בזמן הלחימה. היציבות של החברה נובעת, בין היתר, מהביקושים היציבים וכן מהסכמי אברהם, והאמירתים גם מרוויחים מכך בפועל, שכן הם יכולים להפעיל טיסות במסלולים העוברים מעל ישראל מאז כניסת ההסכמים לתוקף.
שתי חברות נוספות שהגישו בקשה לשוב לישראל הן טוס הקפריסאית ובלו בירד היוונית, חברות תעופה זרות בבעלות חברת קווי חופשה הישראלית. בימים האחרונים פעלה טוס לטובת חילוץ ישראלים באמצעות טיסות לעקבה, וסייעה במעבר הגבול דרך מעבר רבין. גם כאן מדובר בחברות שהפגינו יציבות בהשוואה לחברות זרות אחרות, והקפידו על ביטולים נקודתיים רק במקרי קיצון בין היתר בזכות הקשר הישראלי של החברה, שנמצאת בבעלות ארנון אנגלנדר ועמי כהן. כמו כן הקהל הישראלי מהווה את עיקר הנוסעים בחברות אלו שמפעילות טיסות בעיקר מישראל ליעדי אגן הים התיכון ואירופה. ישנן חברות נוספות שהגישו את הבקשה, בעיקר כאלה ממרכז אסיה ואפריקה.
נכון למועד כתיבת שורות אלו, טרם התקבלו מרשות שדות התעופה האישורים להפעלת טיסות של חברות תעופה זרות. נזכיר כי עם כניסתה של הפסקת האש לתוקף, ברש"ת ובחברות התעופה הישראליות החלו בהיערכות להגברת תדירות טיסות החילוץ, ובחנו את האפשרות להתיר עלייה של יותר מחמישים נוסעים בטיסות היוצאות. במקביל, איראן הפרה את הפסקת האש ושיגרה טילים לעבר ישראל, אירוע ששוב הציב סימן שאלה מעל האפשרות להגביר את תדירות הטיסות.
יעדים קרובים ייפתחו מהר יותר לישראלים
בענף מעריכים כי ככל שהפסקת האש תישאר יציבה, צפויה חזרה הדרגתית של חברות התעופה. תחילה הן יבחנו את המצב בישראל כדי להעריך אם כדאי לשוב לפעול בה. הראשונות שיחזרו צפויות להיות החברות הקטנות, המפעילות טיסות ליעדים קרובים, ורק לאחר מכן יחזרו החברות הגדולות ואלו המפעילות טיסות ליעדים ארוכי טווח - שם ניהול הסיכונים מורכב יותר וכולל משתנים נוספים. ככל שהשוק הישראלי משמעותי יותר לחברת תעופה מסוימת, כך הסיכוי לחזרתה גובר.
בקרב חברות הלואו־קוסט ניתן לצפות לחזרה מהירה יחסית של וויזאייר, שהקפידה לאורך המלחמה לחדש את טיסותיה לישראל בכל פעם שנראה שהמצב הביטחוני מתייצב.
החברות הגדולות, ובעיקר האמריקאיות ולופטהנזה - צפויות לשקול בכובד ראש את חזרתן, אך אם הן ישובו, רבות מהחברות שאינן תלויות באופן משמעותי בשוק הישראלי צפויות להצטרף ולחזור גם הן.
ייתכן כי חלק מהחברות יקדימו את חזרתן ארצה, אך בענף מדגישים כי ההיצע עדיין מצומצם ואינו מספק את הביקוש הצפוי לחודשי יולי, אוגוסט והחגים, והצפי הוא שהמחירים יהיו בהתאם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.