שדה תעופה | בלעדי

רגב הורתה להחרים את הדיונים על הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל

שרת התחבורה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה • בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

שרת התחבורה מירי רגב הנחתה גורמים מקצועיים במשרדה שלא לקחת חלק בדיון בוועדה הארצית לתכנון ובנייה, שצפויה לדון ביום שלישי בהליכי האישור הסטטוטורי של שדה התעופה רמת דוד - כך נודע לגלובס. השרה הורתה שלא לקדם את הקמתו של השדה הצפוני עד להצגת חלופות לשדה הדרומי לראש הממשלה.

בלעדי | בממשלה רוצים לקצר את התור בנמלים, ובדרך פוגעים במכונת המזומנים שלהם
חריגה של 25 מיליארד שקל, לפחות: באוצר תוקפים את התנהלות צה"ל

בכך מצטרפת רגב לקריאתו של ח"כ אלמוג כהן שלא לקדם בינתיים את השדה. השבוע התפטר כהן מתפקידו כסגן שר, כדי לחזור ולכהן כחבר כנסת, ולקדם לדבריו את הצעת החוק להקמת שדה התעופה נבטים. בינתיים בצה"ל ממשיכים להתנגד, ובכירי האוצר מתריעים שב-2034 נתב"ג כבר יגיע לקצה הקיבולת שלו.

בחודש מרץ האחרון הצליח כהן להעביר בוועדת הכלכלה את הצעת החוק שלו לכפות על גורמי המקצוע להקים את שדה התעופה בנבטים בתוך שבע שנים, לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית, זאת לעומת התנגדות נציגי משרד הביטחון, צה"ל והייעוץ המשפטי לממשלה. לאחר מכן מונה כהן לסגן שר, ובדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו נקבע כי המדינה תקדם שני שדות תעופה, בעמק יזרעאל ובנגב, ובתוך חודש גורמי המקצוע יציעו חלופות לנבטים.

רק שני מקומות אפשריים

בשנת 2017 הגישה ועדה מקצועית בראשות אילנה שפרן ממנהל התכנון את מסקנותיה, שהיו חד-משמעיות - יש רק שני מקומות שבהם יכולים לקום שדות תעופה בישראל: בנבטים בנגב וברמת דוד בעמק יזרעאל.

"לרמת דוד יש עדיפות מובהקת בתחום האווירי והכלכלי", נכתב בדוח, "לנבטים יש גבלות אוויריות, אך עדיפות מבחינה סביבתית בהיבט הרעש. מכיוון שרעש הוא נושא פתיר, ההמלצה היא לקדם בשלב הראשון תוכנית מפורטת לשדה משלים ברמת דוד", נכתב.

לאחר ההחלטה ראשי רשויות בעמק התנגדו נחרצות להקמת שדה ברמת דוד, ואולם ראשי רשויות בדרום תמכו בהקמתו בנגב, ולוחצים לתת לו קדימות.

כך או כך, בממשלה הצביעו כבר לפני שנים על הקמת שני שדות התעופה, אך כהן דרש שבינתיים השדה ברמת דוד לא יקודם, וגם רגב הצטרפה לקריאה זו.

בתחילת החודש, ערב המלחמה עם איראן, פנו החשכ"ל יהלי רוטנברג והממונה על התקציבים יוגב גרדוס לראש הממשלה, לשר הפנים ולשר האוצר, בבקשה לקיים את הדיון המתוכנן. "שדה התעופה בנתב"ג צפוי להגיע בשנת 2034 לקיבולת המקסימלית של 40 מיליון נוסעים בשנה. לאור זאת יש צורך דחוף בהקמת שדה תעופה משלים, שהקמתו צפויה להימשך עשר שנים לפחות", כתבו, וחזרו על ההסכמות שהיו בדיון אצל ראש הממשלה - קידום שדה בדרום וקידום שדה בצפון במקביל.

"נדגיש כי ללא קידום הליכי התכנון של שדות התעופה המשלימים במהירות האפשרית שבה ניתן לקדם כל אחד מהם, קיים סיכון מהותי שישראל תיקלע בשנים הקרובות למשבר תעופתי קשה", הזהירו.

ממשרד התחבורה נמסר כי "ממשלת ישראל החליטה על קידום שני שדות תעופה משלימים במקביל, בצפון ובדרום הארץ. המשרד מצפה מכל הגורמים המעורבים לכבד הן את החלטות הממשלה והן את סיכומי הדיונים שהתקיימו לאחרונה בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. בהתאם לכך, ככל שהדיונים יתקיימו בכפוף להחלטות ולסיכומים - משרד התחבורה יהיה שותף מלא ויוביל את קידום התוכניות במלוא הדחיפות הנדרשת".